دور تازه تحریم كشتیرانی ایران با قطع دسترسی ایران به سرویسهای مالی و تجاری بینالمللی كلید خورد.
به گزارش ایران دیپلماتیک، بر اساس این تحریم ها چند شرکت و فرد مرتبط با کشتیرانی در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفتند. همزمان دادستان نیویورک علیه ۱۱ شرکت و پنج نفر به همین دلیل اعلام جرم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۰ شرکت کشتی‌رانی و سه فرد مرتبط با شرکت‌ کشتیرانی جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرده این اقدام پاسخی به تلاش‌های مستمر ایران به منظور دور زدن تحریم‌ها و استفاده این کشور از شرکت‌های صوری برای حفاظت از شرکت کشتیرانی است.

اقدام تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم این شرکت‌ها و افراد، عملیات شرکت کشتیرانی ایران را در کشورهای انگلیس، چین، سنگاپور و امارات هدف قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین شرکت کشتیرانی ایران را متهم کرده‌ است که از طریق ایجاد شرکت‌های صوری در نقاط مختلف جهان برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تلاش می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر نیز با اعلام تحریم ۳۷ شرکت و پنج شهروند ایرانی مرتبط با شرکت کشتیرانی ایران، تهران را متهم کرده بود، فعالیت‌های خود را در پشت شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های کشتیرانی پنهان می‌کند.

علیرضا قزل‌عیاق، مدیر یک آژانس کشتیرانی به نام شبکه دریانوردی آسیا، که در سنگاپور مستقر است و نیز دو نفر از مدیران ارشد اجرایی شرکت کشتیرانی ایران به نام‌های محمد مقدمی‌فرد و احمد تفضلی سه نفری هستند که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

همچنین شش شرکت تحریم شده در امارات، دو شرکت در سنگاپور، یک شرکت در چین و یک شرکت دیگر در انگلیس مستقر هستند.

از سوی دیگر دادستانی منهتن نیویورک روز دوشنبه علیه ۱۱ شرکت و پنج نفر به اتهام همکاری با شرکت کشتیرانی ایران برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران اعلام جرم کرد. به ادعای سایروس ونس، دادستان مانهاتان این افراد و شرکت‌ها متهم به تلاش برای دسترسی با سیستم مالی آمریکا با استفاده از اسناد جعلی بانکی هستند.

بر اساس ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران از ناوگان کشتیرانی تجاری خود برای حمل کالا‌های کالاهای نظامی و اقلام مورد نیاز برای توسعه برنامه سلاح‌های کشتار جمعی خود‌ استفاده می‌کند.

آمریكا از سال ۲۰۰۸ شركت كشتیرانی ایران را تحریم كرده و همچنین بر اساس ادعای وزارت خزانهداری آمریكا تاكنون دهها شركت صوری مرتبط با كشتیرانی، هدف تحریمهای آمریكا قرار گرفتهاند.