کروز‌های ایرانی قدرتمندتر شدند + تصاویر
به گزارشافکارنیوز، صبح امروز در مراسمی بمناسبت روز صنعت دفاعی و با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع، ۲ موشک جدید کروز دریایی ایران رونمایی شد.

در این مراسم موشک‌های «قدیر» و «نصر بصیر» معرفی و به خانواده کروزهای دریایی ایران افزوده شدند.

بی‌شک موشک‌های کروز دریایی ایران نقش بسزایی در بازدارندگی برای نیروهای نظامی دشمن دارند و حتی می‌توانند کابوسی برای شناورهای آنان در آبهای جنوبی کشور باشند.

در این گزارش سعی کرده‌ایم خانواده موشک‌های کروز دریایی ایران را معرفی کنیم که در ادامه می خوانید.

* نور؛ معروفترین موشک کروز دریایی

یکی از دستاوردهای بسیار خوب وزارت دفاع در حوزه کروز‌های دریایی، موشک نور با برد بیش از ۱۲۰ کیلومتر از معروفترین آنهاست.

در همین راستا در سال ۹۰ شاهد تحویل ‌انبوه ‌پیشرفته‌ترین سامانه‌های ‌موشکی‌ کروز به نیروی دریایی ارتش بودیم.


این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است.

با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرک‌پذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است. موشک نور همچنین بر روی برخی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نصب شده است.

* «قادر»؛ واکنش سریع ۲۰۰کیلومتری ایران به متجاوزان

«قادر» یکی دیگر از موشک‌های کروز دریایی ایران است که خط تولید آن در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در سال ۹۰ با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتتاح و انبوه این موشک توسط سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل شد.

موشک کروز دریایی قادر که به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور رئیس جمهور وقت رونمایی شد، در کوتاه ترین زمان ممکن به تولید انبوه رسید.

پس از رونمایی از این موشک برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند این موشک یک موشک خارجی است که ایران تنها یک فروند از آن را در اختیار دارد و با اعلام اخبار دروغ قصد داشتند این موفقیت بزرگ را تحت الشعاع قرار دهند اما متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوا و فضا با تولید و تحویل انبوه موشک قادر، علاوه بر نشان دادن توانمندی‌های بالای خود در تامین نیازمندی‌های موشکی نیروهای مسلح کشورمان، یکبار دیگر دروغ بودن ادعای رسانه‌های غربی را اثبات کردند.



این موشک با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند. پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگی‌های موشک قادر است.

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی سپاه و ارتش به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیرو به نحو قابل توجهی افزایش یافت.

* ظفر؛ شلیک در ۳ ثانیه

در سال ۹۰ خط تولید انبوه سامانه موشک کروز دریایی «ظفر» افتتاح شد. ظفر یک موشک ضدکشتی، کوتاه‌برد و راداری است که قادر است اهداف کوچک و متوسط را با دقت بسیار بالا هدف قرار داده و منهدم کند.

قابلیت نصب بر روی انواع شناورهای سبک و تندرو، وزن کم با قابلیت ضد جنگ الکترونیک بالا و قدرت تخریب فوق‌العاده از ویژگی سامانه موشک کروز ظفر است، این سامانه صد در صد بومی و بدست توانمند متخصصین زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضا طراحی و ساخته شده است.



موشک ظفر پس از شلیک با کاهش ارتفاع به مرحله کروز رسیده تا از دید دشمن پنهان بماند و در مرحله پایانی پس از کشف هدف در ارتفاع پایین هدف را منهدم می‌کند.

موشک ظفر قادر است هر ۳ ثانیه به صورت تکی و چندتایی اهداف را مورد اصابت قرار دهد.

موشک‌های ظفر دارای قابلیت شلیک از روی شناورهای با سرعت بالای ۳۰ نات(حدود ۶۰ کیلومتر) است.

* نصر؛ منهدم کننده شناورهای ۳هزار تنی

موشک نصر۱ قادر است شناورهای ۳ هزار تنی را منهدم کند، این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد است که قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها و بالگردها را دارد.

موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای است که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را دارد.



تولید انبوه این موشک و تحویل آن به نیروی دریایی سپاه و ارتش، توان دفاع دریایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نحو چشمگیری افزایش داده است.

* یاعلی؛ ارتقای ۷۰۰کیلومتری کروزها

در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه موشک کروز جدیدی با نام موشک یا علی(ع) رونمایی شد که در این نمایشگاه با رنگ قرمز به نمایش درآمد.

طبق اطلاعات به دست آمده، موشک کروز یا علی(ع)، دارای برد ۷۰۰ کیلومتر است.



این در حالیست که برد موشک‌های کروز ایران تا پیش از این در بیشترین حالت، ۳۰۰ کیلومتر اعلام شده بود.

* قدیر، دقیق‌تر و منهدم کننده‌تر از نور و قادر

قدیر نسل جدیدی از موشک کروز جمهوری اسلامی است که با برد ۳۰۰ کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند و می‌تواند از روی شناورهای مختلف و ساحل شلیک شود.

مزیت عملیاتی برجسته این موشک امکان پرتاب آن از روی سامانه‌های موشکی قبلی است که انعطاف و توان عملیاتی نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه موشک قدیر امروز رونمایی شد اما اواخر فروردین‌ماه امسال فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ناوهای رزمی نیروی دریایی ارتش به موشک کروز دریایی «قدیر» مجهز شدند و این موشک به ۲ صورت سطح به سطح(از روی شناورها) و نیز ساحل به دریا در یگان رزم نیروی دریایی ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت کروز «قدیر» با موشک‌های نظیر «نور» و «قادر» در بُرد، دقت و قدرت انهدام آن عنوان شده است.

* نصر بصیر؛ کروزی جستجوگر

این موشک کروز دریایی علاوه بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی با داشتن سر جستجوگر بدون انتشار به ویژگی عملیات در سکوت و هوشمندی مجاز شده است که می‌تواند در ارتقاء توان دریایی نیروهای مسلح مؤثر باشد.