تصویب طرح پدافندی توسط فرمانده کل قوا

به گزارش افکارنیوز، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت ۱۰ شهریور سالروز پدافند هوایی کشور برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی مردم غزه اظهار داشت: امیدواریم به زودی پیروزی نهایی ملت‌های مسلمان منطقه بر علیه تکفیری‌ها را جشن بگیریم.

وی افزود: ‌شش سال از تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی می‌گذرد و ما در ۳۶۰۰ نقطه گسترش داشتیم اما اکنون در دستور کار داریم تا این نقاط را به ۵ هزار نقطه گسترش راداری، موشکی‌، توپخانه و دیدبانی برسانیم.

اسماعیلی ادامه داد: ‌طرح جامع نور ولایت در سال ۹۰ و ۹۱ به تصویب فرمانده معظم کل قوا رسید و اجرا شد این طرح در خصوص چگونگی آمایش سرزمینی سلاح‌های پدافندی هوایی بود.

همچنین طرح ساختار سازمانی قرارگاه پدافند هوایی اخیرا به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و اجرا خواهد شد.

فرمانده پدافند هوایی با بیان اینکه سرلوحه کار پدافند هوایی، بومی کردن سامانه‌ها و تجهیزات است، اظهار داشت: از سال گذشته تا کنون ۴ سامانه که کاملا عملیاتی شده و به زودی به چرخه پدافند هوایی اضافه می‌شود را معرفی خواهیم کرد که یکی از آنها رادار برد بلند کیهان با فرکانس‌های ترکیبی و کشف ریزپرنده‌ها و موشک‌های کروز است.

کیهان راداری تاکتیکی و متحرک و پیشرفته در تجهیزات جنگ الکترونیک و با قابلیت رویارویایی با اهداف هوایی پرحجم است.

وی خاطر نشان کرد: ‌ دستاورد دیگر در بخش فرماندهی و کنترل است که طرح هادی در این راستا کلید خورد. تا انتقال اطلاعات راداری موشکی و شنود الکترونیک به مراکز فرماندهی امن و یا تونلی در فواصل دورتر صورت بگیرد.

اسماعیلی دستاورد دیگر را رادار آرش ۲ با قابلیت کشف ریزپرنده‌ها و مطابق با تکنولوژی روز دنیا معرفی کرد و گفت: همچنین سامانه تلاش ۳ که تلفیق موشک ایرانی با سامانه اس۲۰۰ در بحثراداری و برد بلند است را به سرانجام رساندیم.

سامانه‌های موشکی تلاش ۱-۲ و ۳ امروز قابلیت درگیری دارند و همه تست‌هایشان تمام شده و به زودی وارد شبکه یکپارچه می‌شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه پدافند هوایی در همه حال توسط دشمنان در حال رصد لحظه به لحظه است اظهار داشت: متحرک بودن پدافند هوایی رستاخیز هواپیماهای حمله‌ور احتمالی خواهد بود و رادار کیهانی نقش بسزایی در آن دارد.

فرمانده پدافند هوای در بخش دیگر از سخنانش اعلام کرد طبق اعلام سازمان ایکائو فضای ایران امن‌ترین فضای منطقه است و این باعثشده عبور و مرور از این فضا سه برابر شود.

وی ادامه داد: طبق دکترین دفاعی کشور، راهبرد ما اقدام قاطع جدی و بی پرسش در برابر دشمن تجاوزگر است که این کار انجام خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه پهپاد صرفا ماموریت جاسوسی ندارد گفت: ما از پهپادها برای امور شناسایی یگان‌های خودمان استفاده می‌کنیم و پهپادهای رهگیر داریم که تا زمانی لازم شد هواپمیاهای متجاوز دشمن را با آن رهگیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به سامانه موشکی سوم خرداد اظهار داشت این سامانه در اختیار سپاه پاسداران است و به زودی وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی می‌شود سامانه سوم خرداد در طیف و فرکانس و عملکرد دیگری مانند سامانه مرصاد عمل می‌کند و این در طرح نور ولایت ثبت شده و تحت شبکه یکپارچه پدافند هوایی است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر در اختیار سامانه‌های پدافندی به دیگر کشورها گفت برای این کار دو شرط وجود دارد یکی تائید مقام معظم رهبری که این امر صورت نگرفته و دیگر این که سامانه‌های پدافندی هر کشور باید در خود آن کشور مستقر باشد تا امنیت را به صورت موزائیکی در منطقه ایجاد کنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در پایان با اشاره به رزمایش آتی پدافند هوایی گفت: این رزمایش امسال یا اوایل سال ْآینده با حضور همه نیروهای مسلح در بخش پدافند هوایی برگزار میشود و در آن بحرانی تعریف خواهد شد که یک یا چند منطقه پدافند هوایی باید آن را در خود کنترل و علاوه بر آن امدادرسانی در حوزههای دیگر را نیز مدیریت و انجام دهد.