دانشجوی اخراجی: هیچ مسئولی برای من کاری نکرد

به گزارش افکارنیوز، «حمیده کفاش»، دانشجوی دکتری مهندسی مواد در «دانشگاه علوم و فناوری نروژ» که تا ۱۵ سپتامبر به بهانه تحریم‌های غرب علیه ایران مجبور است نروژ را ترک کند در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس در انتقاد از مسوولان ایرانی که هیچ‌ اقدامی برای آنها صورت نداده‌اند، تصریح کرد: ما شهروندان ایرانی هستیم. مقامات نروژی می‌گویند که ما به دلیل تحریم‌ باید کشورشان را ترک کنیم و به هرحال تحریم موضوعی است که به ایران بر می‌گردد و در واقع آنها(نروژ) با یک دلیل بی‌پایه و اساس می‌خواهند ما را اخراج کنند و مورد یک رفتار تبعیض آمیز قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به این مسئله که این موقعیت تحصیلی در نروژ را به سادگی به دست نیاورده است و چندین مرحله مصاحبه علمی را گذرانده تصریح کرد: انتظار داریم وزارت خارجه ایران گفت‌وگوهای دیپلماتیک درباره این موضوع را آغاز کند و در سطح دیپلماتیک برای دانشجویانی که در حال اخراج هستند کاری بکند.

کفاش تأکید کرد که از زمانیکه این رخدادها برایشان به وجود آمده است و اگر کاری صورت گرفته تنها یک فعالیت کاملاً دانشجویی بوده، گفت: از ابتدا که فعالیت خود را شروع کردیم، یک فعالیت کاملاً دانشجویی بود. من نمی‌توانم بگویم که آیا پشت پرده مقامات ایرانی برای ما کاری انجام می‌دهند یا نه اما ما شاهد هیچ گونه اقدامی از سوی آنها نبودیم. تنها سفارت ایران در نروژ گاهی با ما تماس می‌گرفت و می‌گفت کمکی از آنها برنمی‌آید اما وقتی به آنها می‌گفتیم که موضوع را به سطوح دیپلماتیک بکشانید، هیچ گونه اقدامی انجام نمی‌دانند.

این دانشجوی ایرانی از رسانه‌ای شدن خبر اخراج آنها گفت: چندین بار خبر مربوط به آنها از اخبار ۲۰:۳۰ پخش شد اما بعد از آنکه اخیراً در شبکه‌های خبری، اخبار مربوط به آنها پخش شد، هیچ‌گونه تماسی از سوی سفارت با آنها گرفته نشده است.

کفاش تأکید کرد: ما انتظار داریم در سطوح دیپلماتیک کاری برای ما صورت گیرد. من چندین مرتبه برای آقای «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران پیام فرستادم، در فیس‌بوک برایشان پیام گذاشتم و برایشان پیام توییتری فرستادم اما نمی‌دانم این پیام‌ها را دیده‌اند یا خیر اما هیچ‌گونه جوابی به من ندادند.

این دانشجوی ایرانی در مصاحبه با خبرگزاری فارس به مشکلاتی که برایش پیش‌آمده اشاره کرد و گفت: نوامبر سال گذشته میلادی بود که به نروژ آمدم و بعد از گرفتن پذیرش از طریق ایران برای ویزا اقدام کردم چون پروسه ویزا در نروژ طولانی است و به همین دلیل این امکان این وجود دارد که با ویزای موقت به نروژ سفر کرد و با این ویزا کاملاً قانونی می‌توانیم در این کشور کار کنیم تا ویزای دائم برای ما صادر شود. ممکن بود صدور ویزای دائم مدتی طول بکشد اما هیچ کس تصور نمی کرد که ویزای ما پذیرفته نشود.

حمیده کفاش اینگونه ادامه داد: بعد از ۸ ماه نامه‌ای دریافت کردم که همزمان با من ۱۲ یا ۱۳ دانشجوی ایرانی دیگر هم چنین نامه‌ای دریافت کردند که در آن نوشته شده بود که ما نمی‌توانیم به شما ویزا دهیم چون فکر می‌کنیم می‌خواهید اطلاعات حساسی که از آْن در ساخت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی استفاده می‌شود به ایران انتقال دهید.

کفاش درباره محتوای این نامه که از اداره مهاجرت آمده بود و از طرف پلیس امنیت نروژ در آن هشدار داده شده بود، ادامه داد: آنها همچنین گفتند که به خاطر وجود تحریم‌ها علیه ایران، به ما اجازه داده نمی‌شود که در اینجا درس بخوانیم. این مسئله دانشگاه و دانشجویان ایرانی را شوکه کرد.

وی تأکید کرد که حتی اساتید و مدیران دانشگاه نیز از این مسئله ابراز تعجب کردند و گفت: اساتید دانشگاه نیز معتقد هستند که پروژه ما هیچ ارتباطی به برنامه هسته‌ای ندارد و به همین دلیل دانشگاه از طرف دانشجویان ایرانی شکایت کرد و همزمان ما به توصیه دانشگاه وارد رسانه‌ها شدیم چون به ما گفته شد که رسانه ها در نروژ خیلی قوی کار می‌کنند و ما از طریق آنها می‌توانیم به دولت فشار وارد آوریم.

کفاش که خود سخنگوی دانشجویانی است که با چنین مشکلی روبرو هستند، ادامه داد که دانشگاه از طرف دانشجویان ایرانی به اداره مهاجرت شکایت کرد و گفت که رشته این دانشجویان ایرانی هیچ ارتباطی به تحریم و موضوع هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: ما همزمان وارد اخبار و رسانه ها شدیم و سه ماه بعد که جواب شکایت ما آمد مشخص شد که چند نفر از دانشجویان ایرانی جواب مثبت گرفتند به این مفهوم که از ۶ نفر دانشجوی ایرانی، ۳ نفر جواب مثبت گرفتند و شکایت آنها مورد پذیرش قرار گرفت.

کفاش درباره تبعیضی که به وجود‌آمده تصریح کرد که حتی یک دانشجوی ایرانی دیگر که پروژه‌ای مشابه پروژه تحقیقاتی وی داشت و دانشگاه شکایتی مشابه شکایت وی برای او تنظیم کرده بود، جواب مثبت گرفت اما با درخواست کفاش موافقت نشد و پرونده‌اش به نهادی به اسم «یو ان ای» فرستاده شد تا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

این دانشجوی ایرانی تصریح کرد که بررسی پرونده و شکایت او ممکن است سه ماه به طول انجامد و کفاش با وکیلی نروژی صحبت کرده است که در امور مهاجرت دارای تبحر است ولی کار رسیدگی به پرونده این دانشجویان را زمانی می‌تواند شروع کند که نهاد یو ان ای، شکایت آنها را رد کند.

کفاش ادامه داد که وکیل وی در ۲۲ آگوست نامه‌ای را دریافت کرده است مبنی بر اینکه این دانشجو می‌بایست تا اول سپتامبر(۱۰ شهریور) نروژ را ترک کند و یک هفته به وی فرصت داده شده بود اما از آنجایی که ۱۰ ماه است در این کشور به سر می‌برد و در آنجا خانه و زندگی دارد، این مسئله غیرممکن بود.

وکیل کفاش به او گفته است که احتمالاً یو ان ای، شکایت او را رد کند و از آن پس وکیل نروژی می‌تواند بر روی پرونده‌اش کار کند.

این دانشجوی دانشگاه علوم و فناوری دانشگاه نروژ در خصوص وضعیت خود در این ۱۰ ماه گذشته گفت: من در این ۱۰ ماه خیلی هم از نظر روحی و هم از نظر مسائل دیگر بسیار تحت فشار بودم زیرا از زمانیکه نامه اول در خصوص عدم پذیرش ویزای دائم را دریافت کردم، حدود ۴ ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکردم و حقوق ما قطع شده است. اجاره‌ها در اینجا بسیار سنگین است و من مجبورم که تمام وسایل خود را به فروش برسانم و خانه‌ام را تحویل دهم. من می‌خواهم به ایران بازگردم.

وکیل کفاش اولتیماتوم تعیین شده را تا ۱۵ سپتامبر تمدید کرد و قرار است وی تا آن زمان به ایران بازگردد و منتظر جواب یو ان ای و ادامه پرونده بماند.

وی در خصوص وضعیت دیگر دانشجویان ایرانی گفت که علاوه بر این ۱۳ یا ۱۴ نفری که این ویزای آنها رد شده است، ۵ یا ۶ نفر هستند که شکایات آنها به نتیجه رسیده است و می‌توانند بمانند و پرونده سه نفر دیگر به ارگان‌های دیگر برای رسیدگی فرستاده شده است و سه نفر دیگر هم منتظرند تا ببینند شکایاتشان به جایی فرستاده می شود یا اینکه مثل آنها به ارگان دیگری فرستاده می‌شود.

کفاش ادامه داد که یک دانشجوی دیگر نیز هم‌اکنون در ایران است و پرونده وی توسط «یو ان ای» رد شده است و این در حالی است که پروژه او نیز مثل بقیه هیچ ارتباطی با موضوع حساس هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد که نروژ یکسال است که این فشار را به دانشجویان ایرانی وارد کرده است و به ۶۴ نفر که از ایران بعنوان دانشجوی فوق لیسانس و دکتر اقدام کرده‌اند، ویزا نداده است و حتی آنهایی که در نروژ در حال تحصیل و زندگی هستند و دنبال تمدید ویزا هستند هم نیز دچار مشکل شده‌اند.

کفاش در پاسخ به این سوال که چرا قبل از آن چنین کاری را نکرده است و اگر بهانه آنها تحریم است، قبل از یکسال گذشته نیز ایران تحریم بوده است، گفت: سوال مال این است که چرا الان یادتان افتاده که ما تحریم هستیم. ما خیلی سال است که تحریم هستیم ما خود نیز نمی فهمیم که دلیل آنها چیست. وکیل ما می تواند اگر موضوع به دادگاه کشانده شود، از محتوای نامه و دلایل آنها مطلع شود اما در حال حاضر اداره امنیت فقط موضوع قانون انتقال اطلاعات حساس(EXPORT CONTROL LAW) را مطرح می‌کند.

به گفته این دانشجو، چند سال پیش اتفاق مشابهی در هلند برای دانشجویان ایرانی افتاد و دولت هلند تعداد زیادی از دانشجوهای ایرانی را اخراج کرد و ویزای آنها را تمدید نکرد اما پرونده آنها به دادگاه کشانده شد و در نهایت این دانشجویان پیروز شدند و دادگاه گفت که دولت هلند کار مسخره‌ای می‌کند و از آنجایی که پرونده دانشجویان نروژ شبیه دانشجویان هلند است، وکیل کفاش گفته احتمال پیروزی آنها در دادگاه زیاد است.

کفاش در پایان گفت که با ۱۲ هزار امضای اعتراضی به این اقدام دولت نروژ به اسلو رفتند و این امضاها را به نخستوزیر و پارلمان نروژ تحویل دادهاند و در شهر تورنهایم که محل اقامت کفاش است در ماه ژوئن نیز تجمعهای صدها نفری در محوطه دانشگاه در اعتراض به این اقدام تبعیض آمیز صورت گرفته است.