احتمال مذاکره ایران و ۱ + ۵ درروزهای آتی‬

به گزارشافکارنیوز،برخی از منابع غربی در آمریکا خبر داده اند که این احتمال وجود دارد که جلسه مذاکرات ایران و کشورهای ۱ + ۵ در سطح وزرای خارجه در روزهای ۵ شنبه و جمعه در نیویورک برگزار شود.

بر اساس این گزارش روز جمعه ۲۸ شهریور ماه در نیویورک مذاکرات ایران و ۵ + ۱ به ریاست کاترین اشتون و محمد جواد ظریف آغاز شد و پس از آن مذاکرات طرفین در سطح معاونین و کارشناسان ادامه داشته دارد.

در طول ۴ روز گذشته معاونین وزیر خارجه کشورمان با همه کشورهای ۱ + ۵ مذاکرات دو جانبه داشته اند و با روسیه و آمریکا این گفتگوهای دو جانبه چندین دور صورت گرفته است.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز یکشنبه در نیویورک با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن بررسی اختلافات موجود در مذاکرات بر دیدارهای دیگر در طول هفته در صورت نیاز تأکید داشتند.

همچینین روز گذشته محمد جواد ظریف با وزیر امور خارجه انگلیس نیز دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به نیویورک نیز این احتمال را مطرح کرده بود که در صورت تصمیم گیری طرفین پس از انجام یک دور مذاکرات در نیویورک، مذاکراتی نیز در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود.

از سوی دیگر در چند روز گذشته و در حین مذاکرات هسته ای چندین پیشنهاد از سوی رسانه های غربی در خصوص مذاکرات و رفع اختلافات مطرح شده است. هر چند که برخی از پیشنهادات مانند قطع اتصالات سانتریفیوژهای ایران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تکذیب شد اما روسیه نیز عنوان کرده است که پیشنهادات جدیدی را به ایران ارائه کرده است.

به نظر می رسد روند مذاکرات هسته ای در نیویورک در جلسه وزرا به تصمیم گیری های سیاسی نیاز داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان بارها در چند روز اخیر اعلام کرده است که در صورتی که طرف مقابل آمادگی اتخاذ تصمیمات سخت را داشته باشد امکان رسیدن به توافق حتی قبل از ۳ آذر وجود دارد.