چه کسی در فرودگاه آمریکا از روحانی استقبال کرد؟

به گزارشافکارنیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشور مان در حالی ساعات اولیه امروز سه شنبه اول مهرماه وارد فرودگاه جان اف کندی آمریکا شد که جمهوری اسلامی ایران نماینده ای در سازمان ملل متحد نداشت.

طبق روال هرساله رئیس جمهور ایران در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال نماینده دائم ایران در سازمان ملل قرار می گرفت. همچنانکه سال گذشته روحانی در اولین سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل مورد استقبال خزائی(سفیر وقت ایران در سازمان ملل) قرار گرفت و پیش از آن هم همواره روسای جمهور در بدو ورود به خاک آمریکا با استقبال سفیر دائم ایران در سازمان ملل روبرو می شدند.

اما در دومین سفر روحانی به نیویورک، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه که خود نیز مهمان این اجلاس است به استقبال رئیس جمهور رفت.

بنابراین گزارش، اسفند ماه ۹۲ بود که حکم محمد خزاعی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد پس از ۷ سال به پایان رسید و حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور که سابقه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی همچون ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپا را در کارنامه خود داشت به عنوان جایگزین خزاعی معرفی شد.

اما آمریکا با صدور ویزا برای ابوطالبی به بهانه همکاری وی با تسخیرکنندگان لانه جاسوسی(سفارت سابق آمریکا در ایران) مخالفت کرد. این مخالفت آمریکا درحالی است که مذاکرات هسته ای میان دوکشور با هدف جلب اعتماد طرفین درحال برگزاری است؛ اما امروز ایران در اتفاقی نادر پس از گذشت حدود شش ماه همچنان سفیر دائم در سازمان ملل ندارد.