بازی هسته‌ای با قوانین تهران به پیش می‌رود

به گزارش افکارنیوز، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال که در فضای رسانه‌ای این کشور مشهور به نزدیکی با نئومحافظه‌کاران آمریکایی است در مقاله‌ای به انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در مقابل برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و می‌نویسد:

" اوباما بخش اعظمی از اکسیژن رسانه‌ای در سازمان ملل را با دعوت به اقدام جمعی علیه داعش مصرف کرد. اما اگر فردی در مجمع عمومی سازمان ملل خبرساز شده باشد، این فرد حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، است. پیام آشکار این میانه‌روی ایرانی این بود: اکنون با قوانین ما بازی می‌کنید. "

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه با اشاره به پابرجایی ایران بر مواضع سیاست خارجی و هسته‌ای خود از اینکه علی‌رغم این مقاومت دولت اوباما مذاکرات با ایران را ادامه داده و حتی اقدامات نمایندگان کنگره برای تصویب قانونی علیه ایران را متوقف ساخت، از وی انتقاد کرده است.

" آخرین نقشه ناگهانی و بکر دولت[آمریکا] این بود که خواسته طولانی مدت از ایران برچیدن سانتریفیوژهای غنی‌سازی را … کنار گذاشت. بر اساس یکی از پیشنهادات غربی، ایران تنها باید برخی از لوله‌های اتصالی بین سانتریفیوژها را قطع کند. ایده دیگر، آنگونه که آسوشیتدپرس می‌نویسد این است که ایران ۴۵۰۰ سانتریفیوژ را به شرط تزریق اورانیوم کمتر حفظ کند. "

وال‌استریت ژورنال در ادامه با اشاره به قطعنامه‌ ۱۹۲۹ شورای امنیت مدعی می‌شود که در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا برنامه موشکی خود را متوقف کند، اما رهبر ایران اخیرا به سپاه پاسداران دستور داده که موشک‌های بالستیک را به صورت انبوه تولید کنند. " وندی شرمن، معاون وزیر خارجه، در ماه جولای به یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان اعلام کرد که قطعنامه ۱۹۲۹ فی‌النفسه درباره موشک نیستند بلکه درباره موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای صادر شده‌اند. اما این اظهارات این امر را نادیده می‌گیرد که اگر یک موشک بالستیک قادر است کلاهک متعارف یا ماهواره حمل کند، می‌تواند کلاهک هسته‌ای نیز حمل کند. "

در ادامه ضمن تکرار ادعاهای نئومحافظه‌کاران و مخالفین توافق هسته‌ای با ایران در آمریکا، وال‌استریت ژورنال می‌نویسد که ایران طی سال‌های گذشته به طور مداوم آژانس را فریب داده و به صورت پیوسته برای برنامه هسته‌ای خویش زمان خریده است.

"تمام این مسائل در حالی رخ میدهند که توجه آمریکا مصروف به داعش و نیز تاراج اروپا توسط ولادیمیر پوتین شده است. اما اجازه به ایران برای دستیابی به توانمندی هستهای بدترین عقبنشینی برای ایران و امنیت جهان در دوران اوباما خواهد بود. اعضای هر دو حزب در کپیتال هیل باید شروع به سخن گفتن و انتقاد درباره امتیازات خطرناک دولت به قوانین ایرانی کنند."