تبعیت محض از ولی فقیه ضامن موفقیت درجنگ نرم

به گزارش افکارنیوز، مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی شب گذشته با حضور سردار سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل سالن همایش‌های صدا و سیما در تهران برگزار شد.

سرلشگر جعفری در این مراسم در سخنانی با مقایسه جنگ تحمیلی و جنگ نرم گفت: اگر آن جنگ هشت سال طول کشید، قطعا جنگ نرم بیشتر از اینها طول می‌کشد، وقتی از مردم و حضور آنها در هشت سال دفاع مقدس سخن می‌گوییم، منظور مردم مومن و انقلابی است اما مسئله این است که ما امروز هم در جنگ هستیم ولی مشخص نیست که چرا این جنگ را باور نمی‌کنیم و چرا مثل آن دوران، یک حرکت جهادی و عمومی که با سرعتی زیاد شروع شده بود، شکل نمی‌گیرد و سرعت بیشتری به خود نمی‌گیرد.

وی افزود: ما اگر مومن واقعی هستیم، در عرصه دفاع از دین و انقلاب اسلامی، خیلی نباید برایمان جنگ هشت ساله و جنگ نرم امروز، فرقی بکند. یکی از مشکلاتی که در مقایسه این دو جنگ وجود دارد، این است که برای جنگ نرم حس نمی‌گیریم و آن را حس نمی‌کنیم ولی جنگ سخت کاملا حس می‌شود و از این جهت حضور در آن جبهه‌ها راحت تر از جبهه جنگ نرم است. این را من به عنوان کسی که در هشت سال دفاع مقدس بوده ام و امروز هم یک حضور نصفه و نیمه در جنگ نرم دارم، می‌گویم که این دومی خیلی سخت است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: ما چرا به آن جنگ می‌گوییم، مقدس ولی هنوز به این جنگ نمی‌گوییم در حالی که واقعیتش این است که این جنگ هم قداست دارد. چه چیزهایی به دفاع مقدس قداست بخشید؟ باید در این خصوص نقش مردم، رهبری، مسئولان و سازمان‌های دولتی را تحلیل کرد. باید تلاش کنیم نقش جوانان را در دفاع مقدس تبیین کنیم. مسئله این است هم جنگ هشت ساله برای دفاع از انقلاب بود، هم این جنگ.

سرلشگر جعفری با تاکید بر اینکه «هیچ کدام از شهدای ما برای آزادی خاک کشورشان به جنگ نرفته اند هر چند درست است که این هدف هم محقق می‌شد» تاکید کرد: اما تقریبا در وصیت نامه همه شهدا، توصیه به حمایت از اسلام و رهبری موج می‌زند. اگر حضور مردم در دفاع مقدس نبود، معلوم نبود سرنوشت خوزستان ما چه بود. وقتی ما از حضور مردم سخن می‌گوییم یعنی حضور مردمی با ایمان و انگیزه برای جهاد و یاری دین خدا.

وی نقش رهبری را در دو عرصه دفاع مقدس و جنگ نرم یادآور شد و گفت: نقش رهبری الهی و رهبری دینی در دوران دفاع مقدس بسیار اثرگذار بود. اگر نظام اسلامی، جایگاهی مثل ولایت فقیه نداشت، معلوم نبود سرنوشت جنگ چه می‌شد.

فرمانده سپاه همچنین گفت: در جنگ سخت سازمان‌های دولتی پشتیبانی می‌کردند و مسئولان اجرایی هم بالاخره یک حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی داشتند. هر چند که اینها ناقص بود و یکی از مشکلات جنگ همین بود که پشتیبانی کامل و جامع انجام نمی‌گرفت اما این مسئله که آن دسته از مسئولانی که با مواضع خودشان مشکلاتی را برای آن دوران ایجاد می‌کردند، سربسته بماند.

وی ادامه داد: نقش مردم در هر جایی که موضوع دفاع از انقلاب اسلامی است، چه در عرصه جنگ سرد و چه عرصه‌های امنیتی مثل حوادثسال ۷۸ و ۸۸، نقشی تعیین کننده است. در مقابله با تهدیدهای نرم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که هدفش مردم و باور و ایمان مردم است، باید هوشیار بود. برای همین است که گفته اند مداد العلماء افضل من دماء الشهدا. در جنگ نرم فرهنگی، هدف دین و باورها و ارزش‌های جامعه است و این خیلی خطرناک است.

فرمانده سپاه پاسداران گفت: خطر جنگ نرم نسبت به جنگ سخت بسیار شدیدتر و با اهمیت بیشتر است و اثرش درباره موضوعیت انقلاب اسلامی، تعیین کننده است.

سرلشگر جعفری بار دیگر با اشاره به نقش مسئولان و سازمان‌های دولتی در دو جبهه جنگ نرم و جنگ سخت گفت: اگر مسئولان و سازمان‌های دولتی حضوری هم در عرصه جنگ نرم دارند، این حضور یا دیده نمی‌شود یا بعضا مقابل جبهه جنگ نرم است به عبارتی دیگر یکی از مشکلات ما در مقابله با جنگ نرم، در مواجهه با بعضی از مسئولان خودمان است، واقعیت این است که ابزار جنگ نرم به دست دشمن است ولی در داخل هم این ابزار بیشتر به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در جنگ نرم، خاکریزی وجود ندارد و همه قاطی همدیگر هستیم و تشخیص دشمن از دوست، خیلی سخت است به خصوص جایی که پرده نفاق و دورویی وسط می‌آید.

فرمانده سپاه تاکید کرد: یکی از تفاوت‌های جنگ نرم و سخت، در مدیریت و هدایت آنهاست؛ مدیریت و هدایت جنگ سخت از بالا به پایین است اما در جنگ نرم این طور نیست و نباید منتظر فرمان و دستور و هدایت از بالا به پایین بود. در این عرصه حرکت انقلابی و خودجوش مردم ضروری و قطعی است.

سرلشگر جعفری همچنین دوره زمانی جنگ نرم و سخت را از هم متفاوت دانست و گفت: زمان جنگ سخت اگر هشت سال بود، در جنگ نرم این زمان تداوم دارد. جنگ نرم ما با دشمن، از اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده و شروع کننده هم ما بوده ایم و این جنگ تا آخر هم ادامه دارد و پایانی ندارد.

وی اعلام کرد: جبهه جنگ نرم در حال آماده شدن است و باید منتظر عملیات‌های بزرگ تر و ان شاء الله پیروزی‌های بزرگ تر باشیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپس گفت: برای جنگ امروز، ایمان و اخلاص بالایی نیاز است البته به همراه اشراف بر پیچیدگی‌های جنگ نرم؛ تلفات و خسارات جنگ سخت شهید و جانباز است اما در جنگ نرم، تلفات خطرناک تر است؛ خروج از دین، تضعیف ایمان و ایجاد انحراف در باورهای مردم، نتایج جنگ نرم است.

وی بار دیگر تاکید کرد: اهمیت جنگ نرم خیلی بیشتر از هشت سال دفاع مقدس با همه قداست و اثرات و دستاوردهای بزرگش است اما همان طور که گفتم مشکل این است که این جنگ حس نمی‌شود و آنهایی که باید حس کنند و معمولا هم در مسئولیتی هستند این را حس نمی‌کنند. بصیرت خیلی عمیق تری می‌خواهد تا بفهمی خطر این جنگ چیست و چگونه داریم تلفات می‌دهیم و هجمه‌ها دارد اثر می‌گذارد و با این همه خیلی‌ها خوابند.

سرلشگر جعفری اضافه کرد: باید اقداماتی صورت بگیرد تا این اتفاق بیفتد که این جنگ حس شود. مشابهت دیگر آن جنگ با این جنگ، در نقش جوانهاست. در هر دوی این عملیات‌ها، بالای ۹۰ درصد نیروها جوان بوده اند، ۸-۷ درصدشان میانسال و یک یا کمتر از یک درصد مسن بودند، البته نقش مدیریت و فرماندهی در صحنه‌های نبرد، اکثرا با جوانها است.

وی با طرح این سئوال که با توجه به ماهیت جنگ نرم، چه کار باید بکنیم که موفقیت و پیروزی در این جنگ نصیبمان شود، گفت: تحمل سختی‌ها و فشارها در صحنه‌های مقابله با جنگ نرم، خیلی سخت تر است. به قول مقام معظم رهبری «صبر سخت تر در این عرصه‌ها است».

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه متاسفانه ما با چراهایی درباره تصمیمات ولایت فقیه در عرصه‌های سیاسی و مسائل داخلی مواجه هستیم، گفت: یکی از عرصه‌های جنگ نرم، عرصه سیاسی و فرهنگی است. در این مسیر باید با تبعیت محض از ولایت فقیه، حرکت کرد. این ضامن موفقیت است. البته ما برای موفقیت در این جبهه ویژگی‌هایی را که در آن دوره بود، نیاز داریم؛ اخلاص، تقوا و معنویت باید بالاتر باشد.

سرلشگر جعفری گفت: شاید یکی از دلایلی که توفیقاتمان را در عرصه جنگ نرم زیادتر نمی‌بینیم، در اینجاها است. حتما خیلی سخت تر است که در جنگ نرم دوست را از دشمن تشخیص بدهید. اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم، قطعا اقدامی بسیار سخت تر است و حتما به تلاش و خودسازی بیشتر و همت بیشتر و سختکوشی احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه جبهه انقلاب اسلامی در داخل کشور محتاج مجاهدت و تلاش جوانان مومن و انقلابی است تا سرنوشت جنگ را در همین داخل کشور رقم بزنند، گفت: در بُعد خارجی، انقلاب اسلامی خوب دارد پیش می‌رود و موفقیت‌هایی پی در پی نصیب جبهه مقاومت اسلامی می‌شود؛ بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی توفیقات زیادی را کسب کرده ولی در داخل مشکل داریم. جبهه انقلاب اسلامی و پیشرفت انقلاب اسلامی در داخل کشور مشکل دارد و موانع آن هم بیشتر در داخل کشور است.

سرلشگر جعفری گفت: یکی از سختی‌های کار در این عرصه که چه در فضای مجازی، چه در فضای حقیقی این است که آنهایی که یا در عرصه‌های سیاسی با انقلاب اسلامی مشکل دارند و یا علنا می‌گویند و یا اینکه پشت پرده نفاق، اعتقادشان را پنهان می‌کنند اما در عمل مانع ایجاد می‌کنند، اینها هستند که مشکل اساسی به وجود می‌آورند.

وی افزود: کار کردن در این عرصه بسیار سخت است و خیلی هم نباید امیدمان به این عرصه‌ها باشد. مثلا سازمان‌های رسمی دولتی در این عرصه، قرار نیست کار آنچنانی بکنند. نسبت به مسئولان نمی‌شود امید زیادی داشت و هر چه هست، حرکت خودجوش مردمی است. باید گوشمان به لب‌های مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد و با همت بالا و با روحیه جهادی، تلاش کنیم و ان شاء الله سنگرهای این جبهه را به یاری خدا فتح کنیم.

سرلشگر جعفری در پایان گفت: حتما موفقیت در این عرصه با انقلاب اسلامی و با نیروهای حزب الله است. جبهه مردمی انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها در حال شکل گیری است که یکی از این عرصه‌ها، رسانه‌های مجازی است.

در پایان این مراسم با اهدای جوایز و تندیسهایی، از برگزیدگان دومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی با حضور فرمانده سپاه و مسئولان حاضر در این برنامه تقدیر به عمل آمد.