نحوه مشارکت ایران در نبرد با داعش

به گزارش افکارنیوز، امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان در خصوص توان دفاعی و آمادگی نیروهای مسلح کشورمان برای مقابله با تهدیدات موجود اظهار داشت: یکی از وظایف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران رصد مداوم تهدیدات است و این تهدیدات در مرزها، منطقه و فرامنطقه رصد می‌شوند و کارشناسان اطلاعاتی این تهدیدات و تحرکات را تحلیل می‌کنند و متناسب با این تهدیدات، ظرفیت های دفاعی لازم را فراهم می‌کنند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش که مهمان برنامه " من طهران " شبکه العالم بود، تاکید کرد: صنایع دفاعی ما ارتباط بسیار نزدیکی با مجامع دانشگاهی دارد و علاوه بر این، نیروهای مسلح افراد مبتکر و خلاقی دارند که می توانند تجهیزات و سلاح هایی را بسازند و در اختیار نیروهای مسلح بگذارند. همچنین با توجه به رصد مداوم تهدیدها و تحرکات، نیروهای مسلح ما هیچ وقت غافلگیر نخواهند شد و اگر تهدیدی خودنمایی کند، در کوتاهترین زمان با آن مقابله و برخورد خواهد شد.

خطوط قرمز، از مرزهای ما بسیار دور است
امیر پوردستان در ادامه با اشاره به تهدیدات نوین و راهکارهای مقابله با آن گفت: ما امروز با شیوه جدیدی از تهدیدها روبرو هستیم، تهدیدهایی که با تهدیدات گذشته فرق دارد و ما به عنوان بازوی جمهوری اسلامی ایران باید ظرفیت مقابله با تهدیدها را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم. یکی از این تهدیدها فعالیت گروهک‌های تکفیری در عراق، سوریه و اطراف ایران است.

برای مقابله با این گونه تهدیدها، ما ظرفیت لازم را در خودمان ایجاد کرده ایم و تمامی حرکت های این گروهک ها را تحت نظر داریم. ما خطوط قرمزی را که از مرزهای ایران خیلی فاصله دارد، مشخص کرده ایم که اگر گروهک های تروریستی و تکفیری به این خطوط قرمز نزدیک شوند، ضربه سنگینی را به این گروهک ها وارد خواهیم کرد.

نحوه مشارکت ایران در نبرد با داعش


فرمانده نیروی زمینی در مورد نحوه همکاری ایران با دولت عراق برای مبارزه با داعش گفت: عمده کمک های ما به کشور برادر، دوست و همسایه مان عراق، کمک های آموزشی بوده است و سعی کردیم که در حوزه آموزشی کمک های خاصی را به این کشور ارائه بدهیم و با توجه به اینکه مردم عراق تحت فشار مشکلات روزمره هستند، جمهوری اسلامی اجناس و کالاهای مختلفی را به عراق فرستاده است تا فشار وارده به مردم عراق کاهش یابد اما عمده کمک های نظامی ما کمک های آموزشی بوده است و اگر دولت عراق از ایران درخواست کمک های نظامی کند، قطعاً ما این درخواست را بررسی خواهیم کرد و با نظر ستاد کل نیروهای مسلح این کار انجام خواهد شد.

ریشه‌های تاریخی شکل‌گیری داعش و نقش آمریکا


به گفته امیر پوردستان، ائتلافی که به سرکردگی امریکا علیه داعش تشکیل شده، نمی تواند راهکار مقابله با داعش باشد، چرا که اگر مقداری به عقب برگردیم خواهیم دید که داعش، زادۀ همین کشورهای استکباری بود. یعنی داعش زاده تخیلات، تفکرات و استراتژی آمریکا در منطقه است.

ایشان در پاسخ به پرسشی پیرامون عل تاریخی شکل گیری گروه های تکفیری گفت: اگر بخواهم به سابقه این گروهک تکفیری اشاره کنم، لازم است مقداری به عقب برگردم. این موضوع به مسائل مربوط به بعد از فروپاشی شوروی بر می گردد. بعد از فروپاشی شوروی، آمریکایی ها به عنوان تنها ابرقدرت معرفی شدند و بعد از چند سال یکی از موسسه های پژوهشی آمریکا، نظریه‌ای ارائه کرد مبنی بر این که قدرت جدیدی در حال شکل گیری است که اگر آمریکایی ها با آن مقابله نکنند، آمریکا را با چالش روبرو خواهد کرد. آن موسسه، این قدرت را این گونه معرفی کرد: این قدرت، جهان اسلام است و از وحدت شیعه و سنی به وجود می آید و انقلاب اسلامی زمینه ساز آن است.

پوردستان تصریح کرد: آمریکایی ها تحلیل بسیار زیادی داشتند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که باید خودشان وارد منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شوند، اما برای این کار نیازمند بهانه بودند، بهانه را هم سازمان های اطلاعاتی موساد، اینتلجنسرویس و سیا طراحی کردند. یعنی حادثه ۱۱ سپتامبر، یک حرکت خیمه شب بازی بود که بهانه ای به دست آمریکا دهد که آمریکایی ها با توسل به آن وارد منطقه شوند.

هدف آمریکا، مقابله با شکل گیری قطب قدرتی به نام جهان اسلام بود که بارقه های آن را داشتند می دیدند. یعنی بیداری اسلامی را می دیدند و متوجه شدند که کشورهای منطقه دارند بیدار می شوند.

هدف اصلی آمریکا، مقابله با ایران بود


قصد آمریکا مقابله با جمهوری اسلامی ایران بود اما چون ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران بالا بود یعنی هم رهبری هوشمندی داشت که خوب هدایت می کرد هم ملتی داشت که پشت سر رهبر بود هم نیروهای مسلح ِ پا در رکاب و آماده ای داشت که می توانستند از ملت و کشورشان دفاع کنند، به همین خاطر مسیر و فلش هایش را به سمت عراق و افغانستان کج کرد تا شاید بتواند تحولی ایجاد کند و با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند.

در این اثنا خودشان دچار چالش شدند یعنی هزینه های سنگین اقتصادی، بی انگیزگی سربازانشان، نارضایتی های ملت هایشان، نارضایتی جامعه جهانی، سبب شد که آمریکایی ها راهبرد خود را عوض کنند و امروز جنگ نیابتی را در دستور کار قرار دادند و امروزه داعش به نیابت آمریکا، در منطقه می جنگد و آمریکا اصلا هدفش از همایش و ائتلافی که تشکیل داده، مقابله با داعش نیست. اما چون احساس می کند که داعش نمی تواند این کشور را به اهداف خود برساند، حضور آمریکا به منزله تغییر یک استراتژی است. آمریکا آمده که حضور خود را در منطقه تثبیت کند و از طرفی دیگر بتواند این حضور را ادامه دهد و تا سال های دیگر بهانه ای برای ادامه حضور در منطقه داشته باشد.

چرا مبارزه با داعش دشوار است؟


فرمانده نیروی زمینی ارتش سپس در مورد دشواری‌های مقابله با داعش گفت: گروهک تروریستی – تکفیری داعش، علامت مشخصه ای ندارد، یک نیروی نظامی منظم نیست که دارای مواضعی باشد که بشود با بمباران هوایی یا موشک باران، آن را هدف قرار داد. این گروهک ها یکی از راهبردها و کاربردها و حرکت هایشان آن است که خود را در میان مردم پنهان می کنند و با مردم ادغام می شوند به همین خاطر، راه مقابله با داعش، موشک های توماهاوک نیست، هواپیمای استیلز نیست و من قاطعانه عرض می کنم، تمامی حرکت های آمریکا تا به حال، چه بمباران هوایی چه موشک باران هوایی، فقط زیرساخت های کشور سوریه و عراق را از بین برده است و نتوانسته کار دیگری انجام دهد و این عملکرد، به هیچ عنوان مقابله با داعش محسوب نمی شود.

آمریکا اگر راست می‌گوید…


امیر پوردستان در ادامه معیاری برای تشخیص صداقت مدعیان مبارزه با داعش ارائه داد و گفت: اگر آمریکایی ها واقعا در حرف خود صداقت دارند و می خواهند با داعش مقابله کنند، باید با کشورهایی که برای داعش پول و سلاح می فرستند، مقابله کنند. با کشورهایی که از داعش نفت می خرند، مقابله کنند. با کشورهایی که سرزمین خود را مدرسه کرده اند برای نیروهای تازه وارد که آن ها را آموزش دهند و سپس به کشورهای سوریه و عراق بفرستند، با این کشورها باید مقابله کنند. اما در حال حاضر می بینیم که حرکتی فرمایشی به سرپرستی آمریکا انجام می شود که اسم آن را هم مقابله با گروهک تروریستی داعش گذاشته اند و قطعا این حرکت، راه به جایی نخواهد برد و من فکر نمی کنم داعش با این حرکت ها تضعیف شود.

انسجام شیعه و سنی، عامل عقب نشینی داعش


به گفته امیر پوردستان، آن چیزی که داعش را تضعیف و زمینگیر کرد، حضور مرجعیت شیعه و اهل سنت در میدان بود. یعنی زمانی که مرجعیت شیعه و مرجعیت اهل سنت وارد میدان می شوند و فتوا می دهند، گروه های انسانی راه می افتند، در اینجاست که ارتش عراق قوت، انسجام و اعتماد به نفس می گیرد. و بعد از این حضور مرجعیت است که ما شاهد توقف داعش هستیم، داعشی که تا استان دیالی هم آمده بود و الان می بینیم که قدم به قدم و خاکریز به خاکریز دارد عقب نشینی می کند و قطعا با این حضور گسترده مردمی و اعتماد به نفسی که ارتش عراق پیدا کرده است، در آینده نزدیک شاهد اضمحلال داعش در عراق خواهیم بود. من فکر می کنم ارتش عراق بحمد الله ظرفیت بسیار خوبی دارد. هم در حوزه زمینی و هم در حوزه هوایی و هم در حوزه بالگردی قابلیت های خوبی دارد و این ارتش این صلاحیت و توانمندی را دارد که با داعش مقابله کند، ضمن این که از پشتوانه مردمی هم برخوردار است. اما اگر درخواست کمکی از جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، در شورای عالی امنیت ملی مطرح خواهد شد و نیروهای مسلح ما آماده هستند که هرگونه کمکی که نیاز داشته باشند، مخلصانه به آن ها کمک کنیم.

مراحل طراحی تا تولید سلاح‌های جدید


فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تبیین مراحل طراحی و ساخت سلاح‌های جدید، تصریح کرد: ما بر اساس تجربیاتی که از جنگ های گذشته آموختیم، دکترین دفاعی خودمان را تعریف کردیم و بر اساس آن، تاکتیک ها و تکنیک ها را ترسیم کردیم، وقتی تاکتیک و تکنیک ترسیم می شود، نیاز به سلاح پیدا می کنیم تا بتوانیم متناسب با تاکتیک، سلاح را به کار بگیریم. این سلاح، در ابتدا یک ایده است، این ایده را به صنعت دفاعی می دهیم و بحمد الله با ظرفیتی که امروز، در صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، این ایده، خیلی زود تبدیل به محصول می شود و در اختیار ما قرار می گیرد، این در حوزه سخت افزاری است. در حوزه نرم افزاری نیز عرض کردم که تکنیک ها و تاکتیک های زیادی تعریف شده است. ما امروز بحمد الله هم از سلاح ها و تجهیزات بسیار خوبی در حوزه دفاع زمینی برخورداریم یعنی هم پهپادهای بسیار پیشرفته ای داریم که هم قابلیت شناسایی دارند، هم پهپادهای موشک انداز داریم، هم پهپادهای انتحاری داریم که دست بلند ِ نیروی زمینی هستند و در دوردست ها می توانند ارادۀ فرمانده را اجرایی کنند.

رزمایش‌های آینده نیروی زمینی ارتش


پوردستان درباره برنامه نیروی زمینی ارتش برای برگزاری رزمایش ها در آینده نزدیک گفت: دو مانور بزرگ در سطح نیرو برگزار خواهد شد که یگان هایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کنار نیروهای ارتش خواهند بود. از سوی دیگر یک رزمایش بزرگ در جنوب غرب و رزمایش بزرگ دیگری در جنوب شرق کشور برگزار خواهد شد که این مانورها در سطح ملی است. علاوه بر آن، تیپ ها، لشکرها، قرارگاهها و گردان های ارتش رزمایش های خاص خودشان در منطقه سرزمینی خودشان برگزار می کنند تا این نیروها را توانیم سریع، چابک و چالاک نگه داریم تا در زمان نیز به سرعت وارد عمل شده و مسئولیت و مأموریتی را که به عهده آنها گذاشته شده است، به طور شایسته انجام دهند.

قدرت دفاعی کشور هر روز ارتقا می‌یابد


فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره خودکفایی و بهره مندی ارتش از سلاح های استراتژیک گفت: صنعت دفاعی ایران، بسیار پیشرفته است و ما هیچ گونه مستشار خارجی در کشور نداریم. در زمان پیروزی انقلاب ۵۰ هزار مستشار خارجی در کشور حضور داشتند که با پیروزی انقلاب همه آنها به کشورهایشان بازگشتند و امروز صنعتگران نیروهای مسلح، این عرصه را اداره می کنند. تانک ذوالفقار به دست جوانان نیروی زمینی تولید و در اختیار نیروهای مسلح کشور قرار گرفته است. این تانک به عنوان یک تانک نمونه در تیراژ بسیار بالایی تولید می شود. امروزه بالگردهای نیروی زمینی از قدرت خاصی برخوردار هستند و توان بالگردی نیروی زمینی توسط جوانان کشور به‌روز نگه داشته شده و هر روز پیشرفته تر می شود. موشک ها، موشک های هدایت شونده، راکت ها و سیستم های پرواز در شب نصب شده روی این بالگردها نشان از ابتکار، خلاقیت و توسعه صنعت دفاعی کشور است که سبب شده است نیروی زمینی بتواند در عرصه دفاع زمینی به خوبی انجام وظیفه نماید.

از نظر تعدد سلاح های مورد نیاز در حوزه زمینی، اعم از تانک، توپخانه، پهباد، راکت اندازهای زمین به زمین، سیستم های جنگ الکترونیک و نیروهای ویژه کاربر این سلاح ها، قدرت دفاعی قدرت بسیار بالایی است و با توجه به تجربیاتی که در دفاع مقدس به دست آوردیم در حال حاضر قوی ترین نیروی زمینی منطقه را داریم.

راهبردهای ایران در مبارزه با تروریسم


وی درباره استراتژی های جدید ایران برای مقابله با تهدیدهای تروریستی از جمله تشکیل نیروی واکنش سریع گفت: نیروی زمینی در دو حوزه تهدیدات ناهمتراز از جمله مقابله با یک کشور فرامنطقه ای و حوزه فضای جنگ های نیابتی و مقابله با گروههای تروریستی قابلیت هایمان را افزایش داده ایم و نیروهای واکنش سریع خوبی در اختیار داریم که می توانند به خوبی وارد عرصه شوند و در این حوزه از تمامی ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است و از طرح های مشترک با سپاه پاسداران بهره می بریم که در زمان خود، طراحی، تمرین و سازمان دهی شده اند و قابلیت اجرایی دارند و در صورتی که در این زمینه تهدیدی متوجه کشور باشد، با توجه به تجربیاتمان، توان مقابله با آن را داریم.

سردار پوردستان در پایان و در پاسخ به سؤالی در مورد بزرگترین تهدید علیه کشور در شرایط کنونی گفت: با توجه به مشکلاتی که امریکا در منطقه با آن مواجه است، ما در معرض تهدید فرامنطقه ای قرار نداریم و عمده تهدیدات به گروهک های تکفیری و تروریستی برمی گردد که برای مقابله آن تمهیدات لازم را پیش بینی کرده ایم و با توجه به اقدامات ارتش و مردم عراق به نظر می رسد که این تهدید هرگز عینی و عملی نخواهد شد، زیرا توسط مردم و ارتش عراق، سرکوب خواهد شد.