سفر حیدر العبادی به تهران

به گزارش افکارنیوز، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز - چهارشنبه - با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در مذاکرات هسته‌ای در خصوص موضوعات دیگر از جمله گروهک تروریستی داعش گفت‌وگو شده؟ گفت: مذاکرات صرفا در بحثهسته‌ای است و اجازه ورود به دیگر موضوعات را نداریم. ما پیش از اینکه ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تشکیل شود به کمک عراق رفتیم و همواره در مذاکرات گفته‌ایم که در مبارزه با تروریسم جدی هستیم و جدیت ما در مبارزه با تروریسم منوط به تشکیل ائتلاف و شکل‌گیری چنین ائتلاف‌هایی نبوده است.

وی با اشاره به اظهارات مقامات عراقی مبنی بر اینکه اگر ایران به کمک عراق نیامده بود چه بسا بغداد نیز به تصرف داعش در می‌آمد، خاطرنشان کرد: این نشانگر پایبندی ما در مبارزه با تروریسم است و در تمام ملاقات‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در نیویورک بر نقش منحصر به فرد و تعیین‌کننده ایران در کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تاکید شده و این حاکی از این واقع‌بینی است که آنها نیاز به کمک ایران را احساس کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به اعتقاد ما مبارزه با تروریسم باید ریشه‌ای و جامع باشد و استاندارد دوگانه به هیچ وجه مورد‌پذیرش نیست و اگر این مبارزه به سمت و سوی انحرافی برود معضل تروریسم و داعش را حل نمی‌کند.

افخم اضافه کرد: ما از ابتدا مسئولانه در این حوزه عمل کرده و هم به لحاظ مواضع اعلانی و هم ارائه‌ کمک‌ها و مشاوره‌ها به همسایگان از جمله عراق البته با درخواست آنها و بر اساس احترام به حقوق‌شان اقدام کردیم.

وی گفت: ما کاملا با هوشیاری مراقبت می‌کنیم که موضوع مذاکرات هسته‌ای از هرگونه تحولات دیگر تاثیر نپذیرد و مذاکرات هسته‌ای در همان بستر ادامه می‌یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی میزان غنی‌سازی و تحریم‌ها را از جمله قسمت‌های پیچیده و سخت مذاکرات برشمرد.

خبرنگار صدای افغان موضع جمهوری اسلامی را در قبال امضای پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن جویا شد که افخم با بیان اینکه در چندین مرحله مواضع خود را نسبت به این پیمان اعلام کردیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دو کشور همسایه با روابطی خوب و مشترکات بسیار زیاد هستند و روابط دو کشور در همه دوره‌ها دوستانه و برادرانه بوده و معتقدیم این روابط ادامه می‌یابد و در عین حال اعلام کرده‌ایم که هر حرکتی در افغانستان باید در جهت منافع دراز‌مدت مردم این کشور باشد و نگرانی خود را نسبت به تبعات منفی چنین موافقتنامه‌ای اعلام کرده و معتقدیم نباید آثار سوئی بر دیگر کشورها داشته باشد.

وی با اشاره به گفت‌وگوی روحانی با همتای افغان خود اظهار داشت: رئیس‌جمهور افغانستان در این گفت‌وگو ابراز اطمینان کرد که این مسائل را مورد مراقبت قرار می‌دهد که هیچگونه تبعاتی برای کشورهای همسایه نداشته باشد و امیدواریم مناسبات دوجانبه و همکاری‌های دو کشور روز به روز گسترش یابد.

افخم اضافه کرد: منافع دراز‌مدت و امنیت افغانستان برای ما بسیار مهم و حساس است و امیدواریم شاهد دور جدیدی از همکاری‌ها بین دو کشور باشیم.

خبرنگار فارس از افخم درباره بحثخسارات وارده به سفارت انگلستان در تهران و اینکه آیا در گفت‌وگوها به این موضوع پرداخته شده سوال کرد که افخم پاسخ داد: صحبتی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره سفر حیدر‌ العبادی نخست‌وزیر عراق به تهران با بیان اینکه تفاهم کلی در این زمینه صورت گرفته خاطرنشان کرد: هر وقت، زمان انجام آن مشخص شود اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات به ظریف و از جمله دستگاه دیپلماسی بر مصون نگه داشتن مذاکرات هسته‌ای از مواضع سیاسی و جناحی تاکید کرد و گفت: امیدواریم این موضوع از سوی همه جناح‌ها مدنظر قرار گیرد. منافع و اجماع ملی بایستی مورد‌ توجه قرار گیرد و هر حرکتی که به این دو مقوله لطمه وارد کند قطعا حرکت ناپسندی است.

وی اضافه کرد: هتک حرمت، توهین و ارائه ارزیابی‌های غیرواقعی از مذاکره‌کنندگان و شخص وزیر در این مدت ناپسند بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با احترام به کسانی که دیدگاه متفاوتی دارند یادآور شد: معتقدم حق افکار عمومی و مردم است که اطلاعات درست به آنها منتقل و شاهد نقد‌های سازنده باشیم و اگر بر مبنای اطلاع‌رسانی غلط تحلیلی صورت گیرد آن تحلیل چندین برابر تخریبی خواهد بود.

وی تیم مذاکره کننده را مورد اعتماد مسئولان عالی نظام خواند و افزود: نظارت دقیقی بر عملکرد تیم مذاکره‌کننده صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برخی از دوستان از ابتدا تلاش داشتند موضوع هسته‌ای را به مسئله حزبی، جناحی و فردی گره بزنند، یادآور شد: این دیدگاه از ابتدا اشتباه بود، در همه کشورهای جهان همه طیف‌ها و گروه‌ها درباره مسائل ملی اتفاق‌نظر دارند. تخریب شخصیت، گمانه‌زنی و ارائه اطلاعات غلط به افکار عمومی هیچ کمکی به روند مذاکرات نمی‌کند بلکه حتی بدبینی را نسبت به کسانی که چنین دیدگاهی را مطرح می‌کنند بیشتر می‌کند.

افخم اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده و شخص ظریف همه مورد وثوق و اطمینان مسئولان عالی نظام هستند و تیم مذاکره‌کننده یک تیم حرفه‌ای با تجربه و سابقه ارزشمند سیاسی است که با فضای بین‌المللی آشنا هستند و اینکه گرایش‌های فردی را در این زمینه لحاظ کنند، سطحی برخورد کردن و صرفا برای تاثیر‌گذاری و مسمون کردن فضای افکار عمومی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد که مسئولان عالی کشور نسبت به روند مذاکرات آگاه هستند و ابراز امیدواری کرد که روند تخریب تیم مذاکره‌کننده اصلاح شود.

افخم در پاسخ به سوالی با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بسیار کند بوده اظهار داشت: موضوعات اساسی و اصلی روی میز مذاکره قرار دارد و هنوز در مورد موضوعات اصلی اختلاف‌نظر وجود دارد و اینکه به چه میزان پیشرفت رسیده‌ایم نمی‌توان ارزیابی دقیقی ارائه داد. تلاش می‌شود در فضای مذاکرات، به توافق برد - برد نزدیک شویم و چنانچه این توافق حاصل شود نتیجه مناسبی به همراه خواهد داشت.

به گفته وی شکل‌گیری این توافق کاری مشکل است.

افخم با اشاره به تبادل‌نظر‌هایی که در نیویورک صورت گرفت اظهار داشت: تبادل‌نظر‌های خوب و وسیعی صورت گرفت.

وی در خصوص کمک‌های ایران به سیل‌زدگان کشمیر با بیان اینکه در ابتدا ما نگرانی و همدردی خود را اعلام کردیم اظهار داشت: آمادگی خود را برای ارسال کمک‌ها نیز اعلام کردیم که هماهنگی‌ها از طریق هلال احمر و نهادهای ذیربط در این خصوص به عمل آمده و کارهای اجرایی و اداری آن از طریق نمایندگان ما اجرا شده ولی از اینکه این کمک‌ها به دست سیل‌زدگان رسیده باشد اطلاع ندارم.

خبرنگاری در خصوص همکاری ایران و عربستان برای حل مسائل منطقه از جمله انتخاب رئیس‌جمهور لبنان و حل اوضاع کنونی در یمن سوال کرد که افخم اظهار داشت: نسبت به انجام گفت‌وگوهای مستقیم تاکید داریم و امیدواریم این گفت‌وگوها تداوم یابد و به حل مشکلات منطقه کمک کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را نیازمند توافق گروه‌ها، احزاب و ملت لبنان برشمرد و افزود: اگر در این مسیر کمک کشورها بتواند به وفاق و همدلی و نزدیکی آرا کمک کند جمهوری اسلامی نیز قطعا کمک می‌کند.

افخم در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا هنوز برای کیتارو آهنگساز و نوازنده مطرح ژاپنی برای سفر به ایران و برگزاری کنسرت ویزا صادر نشده است؟ عنوان کرد: این موضوع چندان به وزارت خارجه ارتباطی ندارد و باید از بخش مربوطه و حوزهای که این دعوت را صورت داده است جویا شد، در عین حال این موضوع قابل بررسی است.