لاریجانی درباره چانه‌زنی‌ بی‌مورد در مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، " سرگئی لاوروف " وزیرخارجه روسیه پس از دیدار با " جان کری " و " لوران فابیوس " همتایان آمریکایی و فرانسوی خود، درباره حل موضوع هسته‌ای ایران ابراز خوشبینی کرد.

وی با اعلام اینکه احتمال رسیدن به یک راه‎حل میانه در این موضوع وجود دارد، افزود: مسائلی که درباره آنها نیاز به توافق وجود دارد از دور اول مذاکرات دشوارتر نیستند.

وزیرخارجه روسیه با اشاره به اینکه همه طرف‌ها خواهان گام برداشتن به جلو در موضوع توافق هسته‌ای با ایران هستند، افزود: من مطمئنم که رسیدن به یک راه‌حل میانه امکان دارد.

لاوروف با اشاره به اینکه هیچ تضمینی برای رسیدن به توافق نهایی در موضوع هسته‌ای ایران تا موعد تعیین شده(۲۴ نوامبر) نمی‌دهد، افزود: همه تلاش خود را می‌کنیم تا قبل از این مهلت به توافق برسیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های مداوم در این موضوع از تلاش همه جانبه‌ طرف‌های حاضر در این مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع با ایران خبر داد.

از سوی دیگر، " محمد جواد لاریجانی " رئیس مجلس ایران در گفتگویی با شبکه آمریکایی سی‎ان‎ان، رسیدن به توافق جامع میان ایران و گروه ۱ + ۵ را در صورت جدی بودن دو طرف مذاکرات، امکانپذیر دانست.

وی همچنین با هشدار درباره چانه‌زنی بی مورد غربی‌ها بر مسائل کوچک، احتمال توافق را در این شرایط بعید دانست.

لاریجانی همچنین با ابراز خرسندی از روند طی شده تا رسیدن به توافق موقت هسته‌ای، افزود: البته این توافق مزایا و معایبی هم دارد.

در طرف مقابل، " جان کری " وزیرخارجه آمریکا نیز طی سخنانی اعلام کرد: توافق درباره موضوع هسته‌ای ایران دور از دسترس نیست.

اظهارات اخیر مقامات ایران و روسیه در حالی مطرح شده که مذاکرات ایران و کشورهای ۱ + ۵ صبح روز پنج شنبه در وین با حضور " محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه کشورمان و " کاترین اشتون " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود. تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیز صبح روز سه شنبه به منظور مذاکرات دو جانبه با آمریکا با حضور اتحادیه اروپا به وین سفر کرد.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور " هلگا اشمید " معاون کاترین اشتون نیز روز گذشته دو نوبت مذاکره داشتند. همچنین محمد جواد ظریف و کاترین اشتون نیز شامگاه سه شنبه در محل دفتر نمایندگی ایران در وین دیدار و گفتگو کردند.

" جان کری " وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است فردا با ظریف و اشتون دیدار سه جانبه ای داشته باشند. وزیر امورخارجه ایران در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران درباره هفت دور مذاکرات ایران و ۱ + ۵ گفت: مذاکراتی که ما تاکنون داشتیم همگی مذاکرات حساسی بوده اند، این دوره هم مذاکره ای است که می تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر بکند.

ظریف افزود: البته رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است زیرا موضوعاتی که هنوز باقی مانده و باید حل و فصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند. وی گفت: همانطور که رییس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما انچه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت وگو شده است در مورد جزییات است. مواردی مانند حجم غنی سازی، نحوه و زمانبندی رفع تحریم ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.