تحریم‌های جدید یعنی سقوط مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، وبگاه خبری آمریکایی «دیلی بیست» امروز(چهارشنبه) طی گزارشی تحلیلی در زمینه ادامه مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران نوشت: «اتخاذ رویکرد دیپلماسی با ایران جهان را مبدل به مکان امن‌تری کرده است».

بر اساس این گزارش، در حالی‌که مذاکرات هسته‌ای در وین به جریان افتاده است و بسیاری در کنگره آمریکا و خارج از آن مخالف این مورد هستند اما صداهای معقولی نیز مبنی بر تداوم گفت‌و‌گوها تا حصول توافق به گوش می‌رسد.

در واقع هیچکس خواهان دستیابی ایران به بمب هسته‌ای و یا در افتادن آمریکا به ورطه نبرد دیگری در خاورمیانه نیست. در حالی دیپلمات‌های ایران، آمریکا و ۵ کشور دیگر گردهم می‌آیند تا قبل از ۲۴ نوامبر سال جاری به توافق دست یابند که می‌توان گفت این دور از مذاکرات طولانی‌ترین گفت‌وگوهای پایدار بین دولت‌های ایران و آمریکا در بیش از ۳۰ سال اخیر می‌باشد.

این رسانه آمریکایی با اشاره به فعل و انفعالات صورت گرفته در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱ + ۵ می‌نویسد: «این مذاکرات که از ماه ژانویه تاکنون تحت توافق صورت گرفته ادامه یافته بهتر از تعلیق آن می‌باشد. به عبارت دیگر تداوم مسیر گفت‌وگو حکایت از پیشرفت و نه پسرفت دارند».

دیلی بیست در ادامه نوشت: «اعمال تحریم‌های جدید منتهی به سقوط مذاکرات هسته‌ای و بازگشت از مسیر پیشرفت ایجاد شده در مذاکرات خواهد شد. ممانعت سیاستمداران آمریکایی از تعامل واقع بینانه و سازنده با ایران برای آمریکا و جهان هزینه‌هایی در بر خواهد داشت».

در بخش دیگر این گزارش آمده است که با وجود عدم تایید حکومت فعلی ایران از سوی آمریکا، گفت‌وگوها پیشرفت داشته است و با وجود مخالفت‌هایی در این مسیر با ادامه گفت‌وگو با ایران، این امر به واشنگتن کمک می‌نماید تا به مسیر تعاملات کنونی با چین و روسیه و دیگر حکومت‌هایی که با آن‌ها روابط دیپلماتیک داشته اما مخالف امور نظامی، حقوق بشر و دیگر موارد آن‌ها هستیم، بپردازیم.

این رسانه آمریکایی در انتهای گزارش خود نوشت: اتخاذ رویکرد دیپلماسی با ایران جهان را مبدل به مکانی امنتر کرده است و واشنگتن مسئول حفظ این موقعیت میباشد و نباید اجازه دهد تا برخی مخالفان همیشگی در داخل و خارج مذاکرات با ایران را متوقف کنند زیرا این مسئله برای منافع ملی آمریکا و صلح جهانی ضروری است.