اظهارات عراقچی درباره احتمال تمدید مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، «سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱ + ۵ چهارشنبه و پنج شنبه این هفته در شهر وین اتریش برگزار می شود

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه روز یکشنبه در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران افزود: آخر هفته جاری(چهارشنبه و پنج شنبه) نشست کارشناسی ایران و ۱ + ۵ در وین برگزار می شود و همچنین زمان مذاکرات بعدی ایران و ۱ + ۵ به زودی مشخص خواهد شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و ۱ + ۵، اظهارداشت: آخر هفته جاری(چهارشنبه و پنج شنبه) نشست کارشناسی ایران و ۱ + ۵ در وین برگزار می شود و همچنین زمان مذاکرات بعدی ایران و ۱ + ۵ به زودی مشخص خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه همچنین تصریح کرد: احتمال دارد در فاصله دو هفته آینده یک نشست سه جانبه ایران، آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور «محمد جواد ظریف»، «جان کری» و خانم کاترین اشتون برگزار شود.

عراقچی درباره اظهارات نماینده روسیه مبنی بر این که ۹۵ درصد در مذاکرات پیشرفت داشته ایم، گفت: خیلی به این درصدها اعتقاد ندارم. مهم این است که ما قسمت زیادی از راه را رفته ایم و خیلی این درصدها مهم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: همین که ما مسیر مذاکرات را در حد قابل توجهی طی کرده ایم قابل توجه است. این که به توافق رسیدیم یا می توانیم برسیم، هنوز مشخص نیست و محل سوال است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان این که هنوز موضوعات زیادی باقی مانده است که درباره آنها توافق حاصل نشده است، ادامه داد: در بعضی از جزییات پیشرفت هایی داشته ایم اما در مسایل اساسی هنوز توافق حاصل نشده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره احتمال تمدید مذاکرات پس از سوم آذر ماه، گفت: هیچ یک از طرف های مذاکره کننده علاقه مند به تمدید مذاکرات نیستند. همه مصمم هستند تا قبل از موعد مقرر به توافق دست پیدا کنیم، از این رو تمدید در دستور کار هیچ یک از طرف ها نیست.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دستیابی به راه حل مشترک در زمینه مسایل اختلافی مثل ظرفیت غنی سازی نیز گفت: گزینه های مختلفی وجود دارد و ما بر روی راه حل های مختلف کار می کنیم، بعضی از آنها برای ما و برخی برای آنها قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: این بحثها در سطوح مختلف کارشناسی، معاونان و وزیران خارجه ادامه دارد و بحثهای بیشتری در مذاکرات سه جانبه ای که به زودی برگزار می شود، صورت می گیرد و در عین حال اختلافات اساسی کماکان وجود دارد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین اظهار امیدواری کرد که در نشست های آینده با ۱ + ۵ بتوانیم به پیشرفت هایی دست پیدا کنیم.

عراقچی که صبح امروز در حاشیه همایش مروری بر بند پنج اعلامیه حقوق بشر کنوانسیون ۱۹۹۳ در جمع خبرنگاران سخن می گفت، همچنین اظهارداشت: البته کار زیادی صورت گرفته و روی گزینه های زیادی فکر شده و روی انتخاب های مختلف بحثشده که امیدواریم به نتیجه برسیم اما هنوز تا رسیدن به نتیجه فاصله داریم.

معاون امورحقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه با اظهار امیدواری از این که تا مهلت مقرر یعنی سوم آذر ماه به توافق برسیم، تصریح کرد :این فاصله ممکن است به سرعت طی شود یا ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.