به گزارش افکارنیوز، خاطره‌ای که هاشمی برای چندمین بار تکرار می‌کند چهاربار از سوی آقای متکی تکذیب شد و اما معلوم نیست چرا وی باز هم این ادعا را تکرار کرده است.

هاشمی اخیرا گفته بود: «من به دعوت ملک عبدالله و برای شرکت در کنفرانس گفت‌وگوی ادیان به مکه رفتم و در خلال سفر تفاهمات خوبی برای کم کردن اختلافات از طریق یک مجمع علمایی داشتیم و هم‌زمان با سفرم، آنها محدودیت‌های حجاج ایرانی، مخصوصا حضور زنان در بقیع را برداشتند و مراسم سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) شبانه و با حضور اکثر زائران ایرانی حاضر در مدینه و شیعیان، در قبرستان بقیع برگزار شد و حتی ما را به فدک بردند که باعثرونمایی از این قطعه ارزشمند گم شده در دل تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام شد.

وقتی برگشتیم، ناگهان وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد که از آقای ری‌شهری که نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج بود، در فرودگاه جده انگشت‌نگاری شد و به ایشان توهین کردند. من موضوع را از خود آقای ری‌شهری پرسیدم و گفت اصلا چنین چیزی نبود. خود ایشان به آقای متکی زنگ زد که چرا چنین خبری را پخش کرده‌اید؟ در جواب گفت من تحت فشار بودم که چنین خبری را بسازم و بگویم. ببینید مصالح جهان اسلام و منافع کشور را فدای اختلافات سیاسی خویش کردند».

وزیر سابق امور خارجه پیش از این به اظهارات هاشمی پاسخ داده و گفته بود «شکایت حج‌گزاران عمره و تمتع از برخورد نامناسب مأمورین سعودی در فرودگاههای آن کشور به ویژه جده و رفتار اهانت‌آمیز آنان در اماکن زیارتی به خصوص در بقیع از فروردین‌ماه ۱۳۸۷ شدت گرفت. جناب آقای ری‌شهری امیرالحاج وقت ایرانیان در گزارشات مکتوب و شفاهی خود ضمن نقد این رفتارها از مقامات عالی کشور می‌خواهند که وزارت امور خارجه پیگیری جدی‌تری در این زمینه داشته باشد. شدت این اعتراضات تا حدی بود که برخی از مراجع عظام تقلید بر تعطیلی حج عمره در صورت ادامه رفتار ناشایست عربستان تأکید نمودند. شخصا سفیر عربستان را به وزارت امور خارجه احضار کرده و از وی خواسته شد مراتب اعتراض جدی ایران را به مقامات کشورش منعکس نماید».

وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه اینجانب در مصاحبه‌ای در جده که خبر آن در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ منتشر شده، رفتار نامناسب با نماینده مقام معظم رهبری در جریان سفر به عربستان سعودی و همچنین رفتار ناشایست با زائران ایرانی را غیرقابل قبول خوانده و آن را تقبیح کردم افزوده بود «در این خبر که صرفا بخش مربوط به نماینده محترم رهبری آن در اظهارات اخیر برجسته گردیده است هیچ صحبتی از بازرسی بدنی وی به میان نیامده است.»

منوچهر متکی با بیان اینکه هرگز به جناب آقای ری‌شهری نگفته است به خاطر فشار سیاسی چنین مصاحبه‌ای صورت گرفته و این ادعا خلاف حق و انصاف است، افزود: در تبعیت از سیره بزرگان دین، طی سالیان طولانی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در مسئولیت‌های مختلف هرگز دین خود را برای دنیای دیگران نفروخته‌ام. به همگان خصوصا به بزرگان توصیه می‌کنم در ثبت خاطرات یا بازگویی آنها، حق و انصاف را رعایت نمایند.

سایت دانا در مطلب دیگری با اشاره به حکم اعدام رژیم سعودی برای آیتالله نمر (از رهبران شیعیان عربستان) پرسید: آقای هاشمی که همواره از ارتباطات خوب خود با سعودیها سخن گفته چرا تاکنون در قبال این حکم اعدام سکوت کرده است؟ مگر آیتالله نمر لباس روحانیت بر تن ندارد و مبلغ دین نیست؟!