ظریف با وجود چنین مشاورانی توافقی به ضرر ایرانیان امضا می‌کند

به گزارش افکارنیوز، علی خرم مشاور وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه شرق به بیان نظرات خود در مورد رابطه ایران با آمریکا و برگزاری مراسم ۱۳ آبان پرداخته است. وی بدون اشاره به جنایات آمریکا در طول ۳۶ سال از انقلاب به‌خصوص دشمنی این کشور در پرونده هسته‌ای، درباره ماجرای گروگان‌گیری حق را به آمریکا داده و می‌گوید: به‌هرحال باید توجه داشت که در ماجرای گروگان‌گیری غرور ملی مردم آمریکا خدشه‌دار شده و آن‌ها نمی‌توانند از این مسئله چشم‌پوشی کنند.

حتی کودکان ایرانی نیز درک دقیق تری نسبت به روابط ایران و آمریکا دارنددر واکنش به این اظهارات دکتر محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به خبرنگار مشرق گفت: در رابطه با اظهارات آقای خرم چند سئوال را می توان مطرح کرد؛ یکی اینکه ایشان اظهار داشتند که حمله به لانه جاسوسی غرور ملی مردم آمریکا را خدشه دار کرده است، خب ما باید از ایشان بپرسیم که آیا دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد، غرور ملی ایرانیان را خدشه دار نکرده است؟ آیا حمله به هواپیمای مسافربری ایران و کشتن بیش از ۲۹۰ نفر مسافر ما غرور ملی مردم ایران را خدشه دار نکرده است؟ آیا حمایت‌های آمریکا از رژیم صدام در هست سال جنگ تحمیلی غرور ما را خدشه دار نکرده است؟ آیا ۳۴ سال تحریم های همه جانبه آمریکا علیه مردم ایران، انگشت‌نگاری و بی‌احترامی به ایرانیان در فرودگاه‌های آمریکا، بلوکه کردن صدها میلیارد دلار اموال مردم ایران توسط آمریکا و اهانت‌های مسئولین آمریکایی به مردم ایران که ایرانیان را ذاتاً دروغگو خواندند غرور ایرانیان را خدشه دار نکرده است؟

وی افزود: سؤال این است که چرا ایشان متوجه غرور خدشه‌دار شده آمریکاییان هستند اما متوجه غرور ملی خدشه دارد شده مردم ایران نیستند؟

کوشکی ادامه داد: سئوال بعدی این است که اگر مشاور وزیر خارجه آمریکا می‌خواست در مورد مسئله ۱۳ آبان صحبت بکند می‌توانست بهتر از ایشان صحبت کند؟ باید از ایشان پرسید که آیا مشاور وزیر خارجه ایران هستند یا مشاور وزیر خارجه آمریکا؟ چون اگر مشاور وزیر خارجه آمریکا قصد صحبت کردن در مورد مسائل فی ما بین ایران و آمریکا را داشتند مشابه ایشان صحبت می‌کردند و چرا ایشان که در نقش مشاور وزیر خارجه آمریکا ظاهر شده‌اند از وزارت خارجه ایران حقوقشان را دریافت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: سؤال بعدی این است که با وجود چنین مشاورانی در وزارت خارجه آیا می‌توانیم توافقنامه‌ای به نفع مردم ایران امضا کنیم؟ اگر آقای ظریف با چنین افرادی مشاوره می‌کند و به پای میز مذاکره می‌رود، بدون تردید توافقی به ضرر مردم ایران امضا خواهد شد؛ کوشکی افزود: اگر هم آقای ظریف ایشون رو قبول ندارد چرا ایشان را به عنوان مشاور منصوب کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: چنین اظهاراتی در آستانه ۱۳ آبان فقط یک معنی می‌تواند داشته باشد که ایشان نه جمهوری اسلامی را قبول دارد و نه ماهیت استکباری آمریکا و احساس می‌کند ۱۳ آبان روز دوستی با آمریکاست.

وی در جواب اینکه آیا با فراموش کردن خیانت‌های آمریکا و دست کشیدن از دشمنی با این کشور منافع ملی ایران بیشتر تأمین خواهد شد گفت: اگر امثال آقای خرم نه به عنوان یک مسلمان و انقلابی، بلکه فقط به عنوان ایرانی به مسئله نگاه کنند متوجه می‌شوند که آمریکایی‌ها بدترین ضربه‌ها را به منافع ایران در طول ۵۰ سال گذشته زده‌اند.

کوشکی گفت: اگر ایشان صرفاً به عنوان یک ایرانی غیرتمند و دوستدار کشور به مسئله نگاه می‌کردند اینگونه به نفع آمریکا صحبت نمی‌کردند. این لحن صحبت کردن به نفع آمریکاست و اگر در کل دنیا جست‌وجو کنیم هیچ یک از مقامات وزارت خارجه کشورهای عقب مانده نیز حاضر نیستند علیه کشور خودشان و به نفع یک قدرت استکباری اینگونه صحبت کنند.

وی افزود: آقای خرم بهتر است حفاظت از منافع ملی را از مقامات کشورهای عقب مانده آفریقایی یاد بگیرند.

کوشکی همچنین در جواب این سئوال که علت مطرح شدن ادعاهایی از جانب رسانه‌های غربی مبنی بر پایان انقلاب و ارزش‌های انقلابی در ایران در این برهه زمانی چیست، گفت: رسانه‌های غربی وقتی به اظهارت امثال خرم نگاه می‌کنند چنین مسائلی را مطرح می‌کنند. منتها جایگاه خرم جایگاه درستی نیست و ملت ایران و حتی کودکان ایرانی نیز درک واقع بینانه‌تر و دقیق‌تری نسبت به روابط ایران و آمریکا دارند.

وی در پایان گفت: در روز ۱۳ آبان امسال خواهیم دید نگاه مردم ایران به شیطان بزرگ چگونه است و آن وقت باید دید که کسی که از بیتالمال ایران ارتزاق میکند آیا باید هم نوا با مردم خودش حرکت کند یا در خدمت دشمن مردم خود باشد.