سناریوی جدید مذاکرات / توافق کلی بدون جزییات!

به گزارش افکارنیوز، برخی شواهد نشان می دهد با نزدیک شدن به ضرب الاجل ۳ آذر، تیم ایرانی بدون آنکه درباره همه جزئیات توافق شده باشد، به دنبال یک توافق کلی و مبهم با گروه ۱ + ۵ است.

با مشخص شدن دورنمای غیر ممکن بودن توافق نهایی پس از مذاکرات مسقط، به نظر می رسد تیم های مذاکره کننده ایران و امریکا در پی آن هستند که بدون حاصل شدن یک توافق واقعی، اعلام کنند به طور کلی به توافق رسیده اند و بحثدرباره موضوعات باقی مانده را ادامه بدهند.

به نظر می رسد این تاکتیک قبل از هر چیز تلاشی است برای گریز از تبعات اعلام شکست مذاکرات که هر دو طرف عقیده دارند پس از آن رسیدن به یک توافق بسیار سخت خواهد شد.

یک کارشناس ارشد مطلع از موضوع به «ایران هسته ای» گفت: «هنوز چیزی نهایی نشده ولی به نظر می رسد تیم ایرانی درصدد راه انداختن نوعی نمایش مذاکراتی است».

وی اضافه کرد: «واضح است که به دلیل دیدگاه های امریکا دو طرف به توافق نرسیده اند ولی می خواهند اعلام کنند توافق کردیم و بحثدرباره جزئیات ادامه دارد».

سیروس ناصری و عباس عراقچی این موضوع را تایید کرده اند.

ناصری در نمایشگاه مطبوعات گفته است: «توافق بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع جمهوری اسلامی ایران است. اگر ایران به تفاهم کلی سیاسی با ۱ + ۵ دست یابد و زمان مناسبی برای بررسی تمام جزییات با دقت تخصیص دهد به نفع کشور خواهد بود».

عباس عراقچی هم پیش از این در مسقط گفته بود: «کماکان امید داریم تا سوم آذر یک توافق صورت گیرد، چه در کلیت یا حداقل در سطح کلان آن».

یک ارزیابی اولیه حکایت از آن دارد که تیم ایرانی تصور می کند می تواند به این ترتیب می تواند از شکست مذاکرات و کاهش احتمال توافق جلوگیری کرده و راه را برای توافق در آینده نزدیک باز کند.

اما متقابلا این خطر وجود دارد که با این روش، زیر پوشش مذاکره درباره جزئیات، یک معامله عمیقا نامتوازن شکل بگیرد.