اگر تحریم ها لغو نشود بازنده طرف مقابل است

به گزارش افکارنیوز، محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از مذاکرات هسته‌ای و اینکه حصول توافق جامع امکانپذیر است، گفت: پیش‌بینی ما این است که آمریکا علاقمند به برداشتن تحریم‌ها نیست و بحثمذاکرات را طولانی می‌کند تا به هدف خود که متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، برسد.

وی با بیان اینکه ما مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود و حقانیت جمهوری اسلامی بر همگان ثابت شود که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: اگر واقعاً این موضوع ثابت شود که آمریکایی‌ها به دنبال برداشتن تحریم‌ها نیستند و بازی در می‌آورند سیاسی کاری می‌شود و لزومی به ادامه مذاکرات نمی‌بینیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی با ذکر این نکته که توقع ما این است که در دوره جدید اجازه تمدید مذاکرات داده نشود، یادآور شد: باید تکلیف مذاکرات مشخص شود که اگر می‌خواهند تحریم‌ها را بردارند در چه تاریخی صورت می‌گیرد و پایان مذاکرات نیز مشخص باشد.

آصفری با اشاره به اینکه آنها نباید فکر کنند که می‌توانند پشت دیوار مذاکره، فعالیت هسته‌ای ما را متوقف کنند، خاطرنشان کرد: استنباط ما این است که آمریکایی‌ها به دنبال برداشتن تحریم‌ها نیستند و اگر این موضوع ثابت شود، جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری دنبال خواهد کرد و مطمئناً در آن زمان بازنده طرف مقابل است.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: توقع ما از ۱ + ۵ این است که عاقلانه رفتار کند و طوری عمل نکند که مجلس دولت را ملزم به رویکرد دیگری کند زیرا آن تصمیم به نفع طرف مقابل نخواهد بود.

آصفری به ۲ موضوع مهم برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در مذاکرات دو موضوع برای ما مهم است اول به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای‌مان و دوم لغو همه تحریم‌ها.

وی با بیان اینکه برای لغو همه تحریم‌ها دولت آمریکا و اتحادیه اروپا نمایندگان شورای امنیت هستند و ۱ + ۵ نماینده شورای امنیت برای مذاکره با جمهوری اسلامی؛ خاطرنشان کرد: هیچ توجیهی در خصوص عدم برداشتن همه تحریم‌ها نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: شورای امنیت نیز لغو تحریمهایی که تصویب کرده را بر عهده نمایندگان خود در ۱+۵ گذاشته و از سوی دیگر نمایندگان اتحادیه اروپا هم در این گروه هستند. دولت آمریکا هم که از کنگره حق وتو را گرفته مشکلی برای لغو آن ندارد و بهتر است بازی سیاسی نکنند تا جمهوری اسلامی مجبور به اتخاذ رویکرد جدیدی نشود.