لغو تحریم ها تقاضای جدید پیش بینی نشده است!

به گزارش افکارنیوز، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در مطلبی نوشت که ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب خواستار کاهش سریع تحریم‌های سازمان ملل است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: جدیدترین مانع برای آمریکا و پنج کشور دیگر که در حال نهایی کردن توافق هسته‌ای با ایران تا ضرب الاجل ۲۴ نوامبر هستند، تقاضای پیش بینی نشده جدید تهران برای کاهش سریع تحریم‌های سازمان ملل است.

طی ۹ ماه گذشته که مذاکرات میان ایران و گروه ۱ + ۵ انجام می‌شد، ایران و دیپلمات‌های شش قدرت جهانی نخست بر روی کاهش تحریم‌های یکجانبه اقتصادی که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده بود، تمرکز داشتند.

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در ادامه این گزارش نوشت: تحت این مذاکرات در صورتی که ایران محدودیت‌ها بر روی برنامه هسته‌ای خود را قبول کند در آن صورت آمریکا و دیگر کشورها کاهش تحریم‌هایی که علیه بخش نفتی و صنایع ایران تحمیل شده بود را آغاز می‌کنند.

پس از آن، گروه ۱ + ۵ که شامل ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان است، تا آخرین گام منتظر خواهند ماند تا پس از آن تحریم‌های سازمان ملل را بردارند که این تحریم‌ها از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ علیه ایران اعمال شده است. اما طی هفته‌های اخیر مذاکره‌کنندگان ایرانی رویکرد خود را تغییر داده و خواستار کاهش سریعتر تحریم‌های سازمان ملل شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند که ایران قصد دارد با کاهش تحریم‌های سازمان ملل مشروعیت بین‌المللی تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا را زیر سوال ببرد.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه نوشت: این موضوع می‌تواند جریحه‌دار شدن غرور ملی ایران را بر طرف کرده و این موضوع را برای ایران آسانتر بسازد که به واردکنندگان کلیدی نفت از ایران نظیر چین، هند و ترکیه اعلام کند که می‌توانند تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دیگران را نادیده گرفته و خرید نفت از ایران را از سربگیرند.

بسیاری از کشورها تحریم‌های یک کشور علیه کشور دیگر را تا زمانی که توسط تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل مورد حمایت قرار نگیرد، غیرقانونی می‌دانند.

" عباس عراقچی " از مذاکره کنندگان تیم هسته‌ای ایران هفته پیش در جمع خبرنگاران در عمان گفت: هم اکنون برای ایران کاهش تحریم‌ها " مسله کلیدی " است.

ایران و شش کشور در تلاش هستند تا روند مذاکرات خود را تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر(۳ آذر) به نتیجه برسانند اگر چه این امکان وجود دارد که تمامی طرف‌ها با تمدید مذاکرات موافقت کنند.

پنج تحریم شورای امنیت سازمان ملل به اندازه تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا تاثیرگذار نبوده است چون این تحریم‌های یکجانبه به طور گسترده‌ای ایران را از سیستم اقتصاد بین‌المللی معزول کرده و فروش نفت آن را به نصف رساند اما تحریم‌های سازمان ملل به صورت بازرسی بوده و به اعضای سازمان ملل این امکان را می‌دهد تا محموله‌های ایران را بازرسی کرده و مانع از فروش سلاح و تجهیزات با کاربرد دوگانه به ایران می‌شود.

" مارک دوبوویتز " از متخصصان تحریم که به قانونگذاران آمریکایی در زمینه تحریم‌ها مشاوره می‌دهد گفت: تحریم‌های سازمان ملل پیامی به جهان است که برنامه هسته‌ای ایران غیرقانونی است.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: کاهش تحریم‌های سازمان ملل همچنین پیروزی سیاسی مهمی برای دولت ایران به شمار می‌آید و این کشور را قادر می‌سازد تا توافق هسته‌ای را به عنوان پیروزی بزرگی در سایه تلاش‌ها برای بازیابی جایگاه این کشور به تصویر بکشاند.

انتظار می‌رود گروه ۱ + ۵ در برابر خواسته ایران مقاومت کنند چون کاهش تحریم‌های سازمان ملل باعثکاهش اهرم آنها در درخواست از تهران برای تسلیم شدن در برابر شرایط سازمان ملل می‌شود.

به طور مثال، بدون تحریم‌های سازمان ملل، برای شش کشور سخت خواهد بود تا ایران را مجبور کنند که به خواسته آژانس بین الملل انرژی اتمی برای در اختیار قرار دادن تمام اطلاعات درخواستی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای پاسخ دهد.

از سوی دیگر، در صورتی که تهران به تعهدات خود عمل نکند اعمال مجدد تحریم‌ها سازمان ملل بسیار مشکل خواهد بود چون این تحریم‌ها باید بار دیگر با موافقت شورای امنیت همراه شود.

" رابرت آینهورن " از اعضای سابق دولت اوباما و تیم هسته‌ای که هم اکنون عضو موسسه بروکینگز است، گفت: یافتن راهی برای راضی کردن ایران بدون نادیده گرفته شدن اهداف غرب، نیازمند خلاقیتی بزرگ است.

موضوع کاهش تحریم‌ها یکی از مهمترین موضوعات حل نشده در کنار موضوعات کلیدی دیگر درباره حجم ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران بوده است.

" الی گرانمایه " کارشناس موضوع ایران در مرکز شورای روابط عمومی اروپا گفت: عدم توافق درباره تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند مانع بزرگی در راه جمع بندی کامل برای یک توافق در جدول زمانی مورد نظر است.

این در حالی است که برخی افراد که به مذاکرات نزدیک بودند اعلام کردند که اختلافات کمی درباره موضع حجم غنیسازی ایران باقی مانده است.