حضور سردار سلیمانی جبهه واحد ایجاد می‌کند

به گزارش افکارنیوز، ارتش عراق با حمایت نیروهای مردمی و عشایر در یکی از بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود توانست به طور کامل بر شهر «جرف الصخر» و اطراف آن تسلط یابد و پرچم داعش را از ساختمان‌های شهر پایین کشد. این پیروزی بعد از شکست نیروهای داعش در آمرلی رخ داد.

در عملیات آزادسازی منطقه جرف‌الصخر نیروهای مقاومت و ارتش عراق نسبت به پاکسازی منطقه وسیعی از خاک عراق اقدام کردند که در نتیجه بسیاری از مناطق از اشغال نیروهای داعش خارج شد.

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی معتقدند که پیروزی های اخیر ارتش عراق، در سایه حمایت‌های ایران به دست آمده است و این در میان پیروزی در جرف الصخر را از آن رو مهم می‌دانند که پیروزی در این نبرد حساس، بدون کمک هوایی ائتلاف آمریکایی بدست آمد.

در این خصوص سردار یدالله جوانی در گفتگو با «فردا»، با اشاره به تحولات یک ماه گذشته در عراق گفت: تحولات یک ماهه گذشته در عراق نشان داد که یکی از پیچیده ترین نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا با شکست مواجه شده است. اگر به عقب بازگردیم می‌بینیم که جریان داعش در عراق و سوریه دارای عقبه‌ای است که در این عقبه نقش آمریکا و برخی کشورهای منطقه مانند عربستان، قطر و ترکیه و البته صهیونیست‌ئها بسیار بارز و پر رنگ می‌باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: عمده هدف آنها، جلوگیری از گسترش پدیده بیداری اسلامی بود که در منطقه در حال شکل گیری است. آنها با سرمایه گذاری‌های هنگفت و به راه انداختن جنگ‌های فرقه‌ای قصد دارند، کشورهای منطقه را دچار بی‌‌ثباتی کنند.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: تحولات یک ماه گذشته و پیروزی‌های ارتش و ملت عراق در آمرلی و جرف الصخر نشان داد که برنامه تروریستی داعش و آمریکا و بقیه بازیگران این صحنه با شکست مواجه شده، حلقه محاصره داعش تنگ‌تر و عراق در مسیر بازیابی خودش است. این روند، روند پر شتابی است و می‌توان به آینده بسیار امیدوار بود. ارتش عراق و خصوصا نیروهای مردمی بسیار امیدوارند که بتوانند شهرهای تکریت و موصل را نیز از دست گروه های تروریستی خارج کنند.

• نقش ایران در پیروزهای عراق علیه داعش پررنگ است


سردار جوانی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی‌های اخیر در عراق گفت: سهم ایران در پیروزی‌ها و موفقیت‌های علیه داعش چشم گیر است و این نشان از توجه و فهم بالای ملت ایران دارد. عراقی‌ها، جمهوری اسلامی ایران را کشور قدرتمند و بزرگی می دانند که در همسایگی آنها قرار دارد و این کشور را قابل اتکا و قابل اعتماد می دانند. در همین راستا وقتی دچار بحران و توطئه های منطقه ای شد از ایران درخواست کمک و همکاری کرد.

مشاور نمایندگی ولی فقیه در سپاه افزود: همگان نیز می دانند که اگر کمک های جمهوری اسلامی نبود این پیروزی ها بعید بود. ایران همواره خودش را در کنار ملت عراق و در راستای مبازره با تروریسم می داند. ملت ایران امنیت عراق را امنیت خودش می داند و توطئه علیه عراق را توطئه علیه خود و جهان اسلام می داند. این حقیقت را کردهای عراقی، ارتش عراق و جریان ها سیاسی در عراق به آن اذعان دارند می دانند.

• ائتلاف ضد داعش تاثیری در تحولات عراق ندارد


سردار جوانی معتقد است: در جبهه مقابل داعش نیز، نباید سهمی برای نیروهای ائتلاف ضد داعش قائل بود. کسانی که تحولات صحنه سوریه و عراق را دنبال می کنند اذعان دارند که جریانات ائتلاف ضد داعش تاثیر چندانی در تحولات عراق نداشته است. آنها معتقدند که بمباران نمی تواند عاملی برای مهار داعش باشد. تنها عامل مهم در شکست اخیر داعش حضور مردم عراق و نیروهای باسابقه مبارزه در عراق بود که توانستند با یک روحیه قوی و انگیزه‌ بالا ضربه مهلکی بر پیکره داعش وارد آورند.

وی در ادامه اضافه کرد: عمدتا در مناطقی که عملیات بزرگ انجام گرفته است، نیروهای ائتلاف ضد داعش وجود نداشته و این جریان‌های مدافع عراقی بودند که برای پاکسازی به عراق کمک کردند و نیروهای بیگانه هیچ گونه دخالت نداشته‌اند. امروز مردم عراق این قدرت را درخود می‌بینند و می‌دانند که تنها کسانی که می توانند تروریست را از کشورشان بیرون کنند خودشان هستند.

• حضور سردار سلیمانی، باعثایجاد جبهه واحد می شود


مشاور نمایندگی ولی فقیه در سپاه ادامه داد: جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد که ناامنی به سوی مرزهای ایران کشیده شود. روند تحولات هم نشان داده که هر زمان حمایت‌های جمهوری اسلامی با اقدامات مردمی مناطق درگیر همراه شده نتایج مطلوب بدست آمده است. بررسی و مطالعه روند تحرکات داعش طی چند ماه گذشته نشان می‌دهد که این گروه در سوریه با شکست‌های سنگینی مواجه شد، در حالیکه تصور می‌کرد می‌تواند شهرهای بزرگ را به تصرف دربیاورد و دایره نفوذ خود را گسترش دهد و حتی ساقط کردن دمشق از برنامه‌‌های این گروه بود، اما با شکست مواجه شد.

وی با اشاره به نقش موثر سردار سلیمانی در پیروزی های اخیر نیز گفت: سرلشکر سلیمانی یک چهره شناخته شده جهانی و از دلاوران دوران دفاع مقدس است و در هر زمان که احساس کند که در صحنه‌ای موثر خواهد بود در خط مقدم حضور پیدا می کند. افرادی چون ایشان که در این عرصه قدم گذاشته‌اند راه را آگاهانه انتخاب کرده‌اند.

سردار جوانی تأکید کرد: صداقت و پایداری این افراد در این صحنه‌ها، علاوه بر بالا بردن روحیه باعثایجاد جبهه‌ای واحد در برابر دشمن می‌شود. امروز حمایت ما از مردم کشورهای عراق و سوریه صادقانه است و کسانی که در این عرصه کمک و پشتیبانی می‌کنند و مشاوره می دهند، به طور طبیعی در صحنه حضور می یابند و این هم به صفا و صداقت و روحیه جهادی و شهادت طلبی آنها باز می‌گردد که این راه را انتخاب کرده اند و آن را یک حرکت مقدس می‌دانند.

• اقتدار ایران در مذاکرات به دلیل پیشرفت های نظامی ایران است


مشاور نمایندگی ولی فقیه در سپاه در ادامه درباره پیشرفت‌های قابل توجه موشکی ایران نیز گفت: آمریکایی‌ها خصوصا سردمداران‌شان در طی یکسال گذشته مدام بر این نکته تاکید داشتند که تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره کشانده است.

وی افزود: آنها خود نیز می دانند که این یک دروغ بزرگ است. وقتی اوباما چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند قصد دارد که به ملت خودشان و افکار عمومی در جهان را فریب دهند. رویکرد ایران همواره مذاکره برای رفع ابهام بوده است و این آمریکاست که هر نوع مذاکره را مشروط به حذف انرژی هسته‌ای ایران می‌دانست.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: موفقیت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های گوناگون خصوصا در زمینه نظامی و دفاعی، آنها را پای میز مذاکره کشاند. از این روست که پیشرفت‌های ایران در این عرصه مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفته است. آمریکا همچنان از نیروی نظامی و دستاوردهای نظامی ایران در هراس است و جرات نمی‌کند که ایران را به حمله نظامی تهدید کند به همین دلیل است که ممنوعیت استفاده از برخی سلاح های موشکی را در مذاکرات ۵ + ۱ مطرح کرده‌اند.

مشاور نمایندگی ولی فقیه در سپاه در پایان تاکید کرد: در اینجاست که نقش قدرتمند ایران مشاهده میشود و میبینیم که آمادگی نیروهای مسلح پشتوانه مذاکرات شده است. اقتدار و قدرت ایران در این مذاکرات به توانمندیهای روز افزون ایران خصوصا در راستای نظامی باز میگردد. همین قدرت دفاعی ایران است که مانع از هرگونه اقدام بارز دشمن علیه کشورمان میشود.