به گزارشافکارنیوز،تحریم های صورت گرفته از جانب کشورهای متخاصم، همواره محملی بوده برای مانور قدرت و تحمیل خواسته‌های نامشروع و غیر عقلانیشان، بر سر پرونده هسته‌ای ایران نیز تاکنون شورای امنیت، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های ناجوانمردانه و غیرمعقولی وضع کرده‌‌اند تا از این طریق ما را از خواسته‌های مشروعی که داریم عقب بنشانند و به خیال خودشان ایران را در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار دهند.

بهانه سران غربی برای اعمال تحریم‌ها، دسترسی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است، اما شواهد بازرسان این امر را واهی و منتفی می‌داند، حال آن‌که به جای چشم دوختن به سراب دسترسی ایران به بمب اتم، چشمان خود را بر این واقعیت مبرم بسته اند که رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است.

بر کسی پوشیده نیست که اعمال تحریم آن هم از جانب داعیان عرصه اقتصادی و سیاسی بر هر کشوری، تاثیری ملموس برجای می‌گذارد، اما برگ برنده در این مقاطع؛ نصیب کشوری می‌شود که بتواند اوضاع را تحت مدیریت خود در بیاورد.

کشور عزیزمان ایران، با مدیریت مدبرانه مسئولین و در راس آن، با تجویزات به موقع و مناسب مقام معظم رهبری از فشار تحریم‌ها بر اوضاع داخلی کشور کاسته است، نامگذاری سال ۹۳ با درایت رهبری انقلاب به نام " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی " دلالت بر توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان یک ایده اجرائی، در شرایط تحریم یا عدم تحریم است.

توجه تام مسئولین به رهنمودهای رهبری انقلاب را می‌توان در گزارش گمرکات ایران مشاهده کرد، صادرات ایران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ رشدی خیره کننده داشته است، جرا که ایرانی‌ها با تحریم تعدادی از کشور‌های اروپایی به دنبال بازار‌های جدیدی بوده و حتی برای کاستن از هزینه‌های صادرات از بعد جغرافیایی، به فکر کشورهای نزدیک و همسایه افتادند، و این مساله سبب شده است تا از کارامدی تحریم ها کاسته شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در راستای در پیش گرفتن این تاکتیک ایران، گفت: معتقدیم با تحریم، ایران توانسته در روابط سیاسی خود نگاه به جنوب شرق آسیا، کشورهای تا حدی مستقل منطقه‌ای و اروپایی و آمریکای لاتین و…را مدنظر قرار دهد تا در پرتو آن دچار انزوای سیاسی و اقتصادی نگردد.

شورای روابط خارجی آمریکا نیز در گزارشی با سمبلیک خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران این تحریم ها را در واقع بر ضد هم پیمانان آمریکا دانست و نوشت: این تحریم‌ها موجب کاهش سطح همکاری کشورهایی مثل فرانسه، هند و ترکیه با آمریکا خواهد شد.

اظهار‌نظرات ارائه شده مهر تائیدی است بر بی‌اثر بودن گزینه تحریم‌های وضع شده علیه ایران، حال با باطل شدن تک تک گزینه‌های غرب برای مقابله با پرونده صلح‌آمیز ایران تنها راه پیش‌روی آن‌ها نشستن بر سر میز مذاکرات و در پیش گرفتن تعامل برای حل موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

" علی شمخانی " دبیر کل شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای با شبکه " المیادین " بیان کرد: راه کنترل برنامه هسته ای ایران بر اساس ادبیات آنها و جلوگیری از رشد جهشی که در ذات دانشمندان هسته ای کشور ما نهفته است، تحریم‌ها نیست بلکه مذاکرات است. طبعا تحریمها بدون تاثیر نیست و بر مردم ایران فشار وارد می کند اما تحریم بر روی اقدامات برنامه ریزی شده در برنامه صنعت صلح آمیز توسعه یافته هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاثیر ندارد. برای همین آن‌ها بر سر میز مذاکرات نشستند.

با این حال به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران " محمد جواد ظریف " در لحظه ورود به وین برای برگزاری آخرین دور مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ اظهار داشت: گرایشی در غرب هنوز فکر می کنند تحریم ها برایشان منفعتی داشته و راه حل است. لذا موضوع تحریم ها نیز مورد اختلاف می باشد.

واژه تحریم، تحمیل شد، اما خود آمریکائی ها در گرداب آن افتاده‌اند چرا که طبق گزارش " نایاک "(شورای ملی ایرانیان امریکا) تاثیرات منفی تحریم‌های ایران برای اقتصاد ایالات متحده بین ۱۳۴.۷ تا ۱۷۵.۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که ممکن است همچنان افزایش یابد، به علاوه، هزینه‌های انسانی با از دست رفتن فرصت‌های شغلی در حدود بیش از ۲۰۰ هزار مورد در چند سال اخیر قابل توجه است، اکنون آمریکا و هم‌پیمانانش، خود در شطرنج دیپلماتیک در پی اجرا و پیاده‌سازی تاکتیک مذاکرات هستند تا با توافق جامع صورت گرفته در میدان بازی دیپلماتیک مات نشوند.

در آن روی سکه، قرارگیری ایران در مسیر پیشرفت شتابان؛ مویدی است بر ضربالمثل " عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد"