فرهادی: فتنه خط قرمز ماست

به گزارش افکارنیوز، محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز(چهارشنبه) در صحن علنی مجلس اظهارداشت: خداوند را سپاس می‌گذارم که بندگانش را به حال خود نمی‌گذارد و هر زمانی را زمان امتحان قرار می‌هد امید که همه در این آزمون از سر صدق وارد شویم و با صدق خارج شویم.

وی با گرامیداشت هفته بسیج و تبریک میلاد امام محمد باقر(ع) خاطرنشان کرد: در ابتدای سخن تقارن این جلسه را با ولادت امام محمد باقر(ع) شکافنده علوم به فال نیک می‌گیرم و روز بسیج مستضعفین را تبریک عرض می‌کنم و کوشش جهادی برای دستیابی به قله‌های دانش بشری را که در بیان مقام معظم رهبری متبلور شده است مسئول چنین بینش عمیق دینی یعنی درهم‌آمیختگی اخلاص جهادی و پیشرفت علمی می‌دانم.

وی افزود: همچنین پیشاپیش شهادت مدرس متقارن با روز مجلس است را تبریک عرض می‌کنم و از حسن ظن و اعتماد رئیس جمهور برای معرفی من برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمال امتنان را دارم.

فرهادی ادامه داد: ‌ نمایندگان عزیز صادقانه بگویم کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی خانواده شهدا و ایثارگران بسیار ناقابل می‌دانم و چیزی برای عرضه ندارم. از سخنان نمایندگان محترم به عنوان موافق و مخالف بسیار بهره جستم اما ترجیحم این است که به جای پرداختن به پاره‌ای از مسائل به متن بپردازم. چرا که امروز نیازهای واقعی جامعه و نیاز علمی و دانشگاهی متن است.

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: امروز دید پیشرفت علمی کشور که شرط بقای ماست که چه می‌طلبد و فردی که برای این مسئولیت معرفی می‌شود باید چه شرایط و برنامه‌هایی را داشته باشد مدنظر است چرا که امروز باید به دنبال معیار باشیم تا بتوانیم معیارهای واقعی را بسنجیم و اجازه می‌خواهم با معرفی نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی کشور و همین طور برنامه‌های خود بپردازم.

فرهادی با بیان اینکه نمایندگان کمافی‌السابق با برنامه‌های من آشنا هستند، خاطرنشان کرد: در این چند روزه فرصتی فراهم شد که از نزدیک در فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون‌های مختلف به گفت‌وگو با جمع کثیری از شما بنشینم و امروز از این تریبون که مسلما علاقمندان سرنوشت این مملکت و دغدغه‌داران پیشرفت علمی کشور به آن گوش سپرده‌اند به مهمترین رئوس آن می‌پردازند.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه مسئله محوری امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی کشور و دانشگاه است، خاطرنشان کرد: من این را به صراحت اعلام می‌کنم بهتر است سخنان امام(ره) را دوباره بخوانیم. دانشگاه مبدأ تحولات اصلی جامعه است، چرا که علم سبب اقتدار ملی ماست و به اعتبار فعالیت خود در دو دستگاه فرهنگ و آموزش و بهداشت و قریب به ۳۵ سال در عرصه‌های مختلف می‌گویم اقتضائات علمی را از درون دانشگاه‌های جهان استخراج کنید. بی‌شک پیشرفت علمی عزم ملی را می‌طلبد که باید به این امر توجه شود.

فرهادی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارت علوم گفت: ارتقای کیفیت آموزش عالی، اعتبار علمی رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از تبدیل علم به فناوری‌های مفید و تجاری سازی آنها از طریق اقتصاد دانش‌بنیان در راس برنامه‌های من قرار دارد.

وی تحول و ارتقای علوم انسانی را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و گفت: ما در زمینه علوم انسانی مراکز رشد فعال نداریم بنابراین می‌توانیم ارتقای علوم انسانی را با تاسیس مراکز رشد تحقق بخشیم، البته با وجود شورای تحول علوم انسانی حتما در زمینه تحول علوم انسانی و بازبینی رشته‌ها در وزارت علوم اقدام می‌کنیم.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: تاسیس اتاق‌های نظریه‌پردازی و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی، تنظیم سند تحول آموزش عالی کشور، توسعه پایدار براساس اقتصاد مقاومتی با ایفای نقش دانشگاه از ایده تا بازار، حرکت به سوی الگوی ایرانی - اسلامی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری و توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه، پژوهش‌های قرآنی و فرهنگ عفاف و حجاب و همچنین تعامل فعال با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر جهانی از طریق دیپلماسی علم و فناوری نیز از اولویت‌های برنامه‌ وزارت علوم است.

فرهادی با بیان اینکه هنوز برای آموزش عالی سند تحول تهیه نشده است گفت: تنظیم سند تحول آموزش عالی و گسترش رویکرد دانشگاه کارآفرین و ایجاد مناطق آزاد و همچنین توسعه متوازن آموزش عالی براساس آمایش استانی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد زیرا روزی فجرآفرینی اولویت دانشگاه بود و امروز کارآفرینی در دستور کار است.

وی اضافه کرد: حفظ و ارتقای منزلت دانشگاه، دانشجو و استاد، گسترش آموزش و پژوهش تقاضامحور و دانشگاه ماموریت‌گرا، ظرفیت‌سازی و حمایت از انواع تشکل‌های دانشجویی در چارچوب ضوابط و حرکت به سوی توزیع امکانات آموزشی به ویژه در مناطق محروم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی هیات‌های امنا نیز در دستور کار وزارت علوم قرار می‌گیرد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه باید محل آرام، پرتحرک و با نشاط باشد، گفت: براساس برنامه من تشکل‌ها در چارچوب ضوابط شکل می‌گیرند و مدیریت شده فعالیت می‌کنند و نشریات نیز باید در مسیر انقلاب و علم باشند، باور عمیق من این است که برای تحقق این برنامه‌ها باید از مدیرانی بهره‌گیری کرد که علاوه بر تدین و ایمان از تخصص و توانایی نیز برخوردار باشند و تحقق این برنامه‌ها را فراتر از مسائل حزبی و جناحی بدانند.

وی اضافه کرد: اگر همین‌قدر ثمره کار و تلاش من و هم‌رزمان شهیدم در ستاد انقلاب فرهنگی و تاسیس دانشگاه و راه‌اندازی دوره‌های دکترا اکنون به گونه‌ای شده است که بار دیگر گزینه ایجاد تحول بنیادین در آموزش عالی شده‌اند برخود می‌بالم و از خداوند مدد می‌جویم.

فرهادی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مجلس به این جانب اعتماد کند بنده به کمک مدیرانی با صلاحیت برنامه تحول بنیادینی را دنبال می‌کنیم که در راستای اجرای اسناد بالادستی و حمایت‌های مقام معظم رهبری و بر مشی اعتدال باشد.

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: بنده مواضع و سابقه روشنی دارم و فراجناحی بوده و خواهم بود. بنده کشوری فکر می‌کنم و سرمایه‌های کشور را به بهانه‌های مختلف تخریب نمی‌کنم و پیش از هر چیز خود را در محضر خدا و وام‌دار مردم می‌دانم.

فرهادی تأکید کرد: فکر می‌کنم رأی شما، برنامه‌های من و یاری دانشگاهیان می‌تواند تقویت پایه‌های نظام و پیشرفت آموزش عالی را به همراه داشته باشد.

وی پیرامون دانشجویان ستاره‌دار نیز گفت: ما به دنبال فضای آرام و با نشاط علمی در دانشگاه‌ها هستیم. در خصوص دانشجویان ستاره‌دار نیز بررسی‌هایی صورت گرفته و مواردی باقیمانده که با تشکیل کمیته در چارچوب قوانین بررسی‌ها را انجام خواهیم داد.

فرهادی در خصوص نحوه انتخاب مدیران نیز گفت: ‌شرایط کلی انتخاب مدیران این است که آنان عالم، متدین و در مسیر نظام و انقلاب باشند و کمیته‌ای برای انتخاب و انتصاب‌ها خواهم داشت و البته در کنار آن مشورت‌هایی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص مسائل فرهنگی خواهم داشت.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: بنده هیچ نامه‌ای را امضاء نکرده‌ام حال اگر اسم هست یا نیست نمی‌دانم. بنده معتقدم فصل‌الخطاب رهبری هستند و فتنه خط قرمز ماست.

فرهادی در پایان گفت: ستاد تحول علوم انسانی نیز تشکیل شده که قطعاً در این زمینه فعالیتهایی خواهیم داشت و امیدواریم توفیق شود در این سنگر بتوانیم خدمت کنیم.