مواضع آمریکا در مذاکرات تغییر نمی‌کند

به گزارش افکارنیوز، سید حسین نقوی‌ حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمدید دوره مذاکرات ایران با ۱ + ۵ اظهار داشت: با وجود انتقاداتی که به توافق ژنو در داخل کشور وارد بود، جمهوری اسلامی ایران توافق ژنو را پذیرفت و برای اعتمادسازی و اثبات این مسئله که اهل منطق و گفت‌وگوست، به تمام تعهدات خود به صورت جامع عمل کرد.

وی افزود‌: ‌ با وجود عملکرد ایران و عمل به تعهدات در توافقنامه ژنو که این روند به تأیید کشورهای غربی نیز رسید، طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد و از جمله بر خلاف توافقنامه ژنو موضوعات غیرهسته‌ای را هم در مذاکرات گنجاندند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: همچنین مطابق توافق ژنو بنا شد تا نه به صورت تک‌تک و نه به صورت دسته‌ جمعی تحریم جدیدی علیه ایران وضع شود، اما متأسفانه شاهد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کشورهای غربی در این مدت بودیم.

وی تصریح کرد: با وجود همه کارشکنی‌ها از سوی کشورهای غربی، ایران به مذاکرات ادامه داد تا اولا به افکار عمومی جهان ثابت کند که اهل منطق و گفت‌وگوست و ثانیا به دول غربی این موضوع را بفهماند که موضوع هسته‌ای ایران راه‌حلی جز مذاکره ندارد و تهدید و تحریم نمی‌تواند در این ارتباط مؤثر باشد.

نقوی‌ حسینی اضافه کرد: گرچه همه تلاش‌ها در این جهت بود تا ایران و ۱ + ۵ به توافق جامع دست پیدا کنند، اما کارشکنی‌های آمریکا و مانع‌تراشی‌های اروپایی‌ها سبب شد تا امکان توافق جامع از دست برود و تأثیر لابی صهیونیستی بر مقامات آمریکایی نگذاشت تا آنها در مذاکرات تصمیم درستی اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: تمدید مذاکرات آن هم به مدت هفت ماه، سوال‌برانگیز است، مذاکرات در حالی باید تمدید شود که طرفین درک درستی را از مطالبات هم نداشته باشند که این موضوع در شرایط کنونی در ارتباط با ایران و ۱ + ۵ صدق نمی‌کند، مگر بناست تا تغییری در مطالبات کشورهای طرف مذاکره اتفاق بیفتد که مذاکرات آن هم به مدت هفت ماه تمدید شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین بیان داشت: ما از همین حالا انتهای کار مذاکرات را می‌دانیم و مواضع آمریکایی‌ها در نهایت همین خواهد بود که امروز است، بنابراین چرا باید وقت خود را تلف کنیم، راه حل همانی است که رهبر معظم انقلاب چند سال پیش گفتند و عنوان کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست و ما امروز به آن نتیجه رسیده‌ایم.

نقوی‌ حسینی در ادامه عنوان کرد: ما نمی‌توانیم با غربی‌ها به توافق برسیم و اگر هم توافقی به امضا برسد، کار تمام نمی‌شود و آنها موضوع حقوق بشر و بحثحمایت از تروریسم را در آستین دارند و آن را مطرح می‌کنند.

نماینده ورامین در پایان یادآور شد: تنها راه ما در شرایط فعلی اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی است و در صورت تکیه بر توان داخلی است که میتوانیم در جهان مانور قدرت بدهیم و با اعتماد به کشورهایی که با ما دشمنی دارند، راه به جایی نخواهیم برد.