ايلنانوشت: اسدالله بادامچیان، نماینده اصولگرای مجلس بر این باور است که هم اصولگرایان اتحاد دارند و در حال تجربه کردن آرامش هستند و هم اینکه هیچ کس نمیتواند رییس دولت را حامی گروه انحرافی نزدیک به دولت بداند .وي اینگونه نتیجهگیری میکند که جبهه اصولگرایی حتی اگر با چند لیست به انتخابات مجلس ورود کند، باز هم اتحاد خود را حفظ خواهد کرد.

اسدلله بادامچیان همچنین با تاکید بر اینکه طرح سئوال از رییس دولت را نباید سیاسی کرد، به پرسش‌های خبرنگار ایلنا پاسخ گفت.

مشروح این گفتگو به این شرح است:
شرایط به وجود آمده در کمیته ویژه انتخاباتی جبهه اصولگرایی مثبت تلقی می‌شود یا منفی؟
خلاف آنچه در این چند روز عنوان شده، هیچ تغییر جدی در این کمیته به وجود نیامده است و آقای ولایتی به مانند همیشه دغددغه اصلی‌اش شرایط حاکم بر اصولگرایی است و همچنان دنبال راهی هستند تا اصولگرایان در بهترین شرایط ممکن وارد انتخابات نهمین دوره مجلس شوند تا بلکه بتوانند برای سومین بار متوالی وظیفه مهمی چون قانونگذاری را با کسب بیشتر کرسی‌ها در اختیار خود ببینند.

اما ترکیب سه نفره عسگر اولادی، ولایتی و حداد عدل پایدار نماند.
به هر حال مسایلی در این چند وقت اتفاق افتاد تا موجب شود تا تغییراتی در ساختار کمیته ویژه اصولگرایان صورت بگیرد. به نظر من مهم، این است که اصولگرایان در شرایط ایده‌آلی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و امیدواری زیادی برای تشکیل مجلس نهم به عنوان مجلسی اصولگرایی وجود دارد تا به مانند مجالس هفتم و هشتم بتوانند قوه مقننه را در فضایی آرام و منطقی مدیریت کنند.

شرایط نشان می‌دهد که احتمال حضور با لیستی واحد برای اصولگرایان نزدیک به صفر است.
واقعا نمی‌دانم چرا چنین ذهنیتی دارید. اصولگرایان مشکلی با هم ندارند و همه در راستای هدف مهم‌شان که همان خدمتگذاری به کشور و نظام است، تلاش می‌کنند.

اما اختلافات و حتی چالش‌هایی غیرقابل انکار در بین چهره‌های اصولگرایی خودنمایی می‌کند.
اتحاد اصل اصولی اصولگرایی است و خدشه‌ای به آن وارد نشده و از این پس هم نخواهد شد. البته امکان دارد که بعضی‌ها به صورت مستقل و عده‌ای هم تحت عنوان نام دیگری وارد انتخابات شوند. اما این نمی‌تواند دلیلی بر این تلقی باشد که اصولگرایان مشکل دارند و چون نمی‌توانند اختلافات خود را حل کنند، با چند لیست در انتخابات شرکت می‌کنند.

چهره‌های اصولگرایی نگرانی‌های خود درباره فعالیت انتخاباتی نزدیکان دولت را به اشکال مختلف بیان می‌کنند.
نه، به هر حال اصولگرایان طیفی وسیع و گسترده هستند و با هر لیست یا عنوانی که فعالیت کنند، تحرکشان، تحرکی در قالب اصولگرایی و البته در راستای بایدها و نبایدهای نظام خواهد بود.

حتی حضور گروهی موسوم به گروه انحرافی؟
چه کسی گفته که قرار است آنها وارد انتخابات شوند. وقتی هنوز چیزی مشخص نیست، نمی‌توان در خصوص چرایی یا تبعات آن حرفی به میان آورد.

بحثروز، فضای سیاسی حرف و حدیث‌هایی است که درباره فعالیت‌های انتخاباتی گروه انحرافی است.
من نمی‌دانم چرا شما اصرار دارید که منحرفین گروه انحرافی را جزیی از اصولگرایان بدانید. آنها چهره‌هایی زیر سئوال هستند که فعالیت‌های خاصی از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل هم دستگاه قضا وارد عمل شده است.

شما احمدی‌نژاد را همچنان اصولگرا می‌دانید؟
حتما، هیچ کس نمی‌تواند در اصولگرا بودن احمدی‌نژاد تشکیکی وارد کند.

گروه انحرافی مورد حمایت رییس دولتی است که اصولگرا خوانده می‌شود، این نمی‌تواند اتفاق بدی برای جبهه اصولگرایی باشد؟
هیچ کس نمی‌تواند چنین ادعایی را مطرح کند و احمدی‌نژاد را حامی گروهی بداند که به دلیل رفتارهایی که داشته و دارند، این روزها زیر سئوال هستند. من به یاد ندارم که او گفته باشد از گروه انحرافی حمایت می‌کند.

اما مشایی به عنوان راس این گروه مطرح است و احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده او را قبول دارد و در عمل حتی هزینه‌های زیادی هم به خاطر حمایت از او متحمل شده است.
بازهم این دلیل نمی‌شود که کسی رییس قوه مجریه را حامی و دوست گروه انحرافی بداند.
”اگر برخورد با دولتی‌ها اخیر ادامه داشته باشد، من هم حرف‌هایی خودم را با مردم مطرح می‌کنم " این حرف احمدی‌نژاد را نمی‌توان دفاع از بازداشتی‌هایی دانست که تحت عنوان گروه انحرافی بازداشت شده‌اند؟
اگر به گفته‌های احمدی‌نژاد دقت کنید، او صراحتا تاکید کرده است که اجازه نمی‌دهد با دولتمردانش برخورد شود. این چه ربطی به بازداشت اعضای گروه انحرافی دارد؟

خب! این حرف زمانی از زبان رییس‌دولت مطرح شد که بعد از بازداشت چند مسئول دولتی، شایعه بازداشت بقایی قوت گرفته بود.

من نمی‌دانم طرح چنین موضوعاتی چه اهمیتی دارد. سئوال مهم شما در رابطه با کمیته انتخاباتی بود که پاسخ داده شد و دوباره تاکید می‌کنم که اصولگرایان در فضایی آرام و بدون اینکه مشکلی احساس کنند، در کنار خدمت به نظام و مردم تلاش‌های خود را شروع کرده‌اند تا بتوانند در انتخابات مجلس نهم موفق شوند.

از این بحثخارج شویم، طرح سئوال از رییس دولت بالاخره اتفاق خوبی است یا بد؟
من نمی‌دانم چرا این مساله که بر اساس مجوز قانون اساسی است، تا به این حد بزرگ و مهم شده است. بالاخره نمایندگان سئوالاتی دارند که رییس دولت باید در صحن مجلس به آنها پاسخ بدهد. اگر به قانون اساسی رجوع کنید، مشاهده می‌کنید که این اتفاق یکی از شرایط پیش‌بینی شده در رابطه بین قوه‌های مجریه و مقننه است.

اما عده‌ای از اصولگرایان سئوال از رییس‌دولت را حتی تهدیدی برای آبروی نظام می‌دانند.
اصلا چنین چیزی نیست. نفر اول اجرایی کشور مسئولیت‌های مهمی دارد و این عجیب نیست که درباره عملکردش سئوالی در اذهان مطرح شود. به نظر من احمدی‌نژاد با پاسخ‌گویی به نمایندگان نه تنها تخریب نمی‌شود، بلکه این فرصت را به دست می‌آورد تا مردم را از کارهایی که انجام داده است، آگاه کند. اما متاسفانه هم مخالفان طرح سئوال نگاهی سیاسی دارند و حتی طراحان سئوال هم قبل از اینکه به فکر دغدغه‌های موجود باشند، در این فکر هستند تا به نوعی با احمدی‌نژاد تقابل کنند که هر دوی این حالت شرایط را برای خدمت به نظام مخدوش می‌کند.

اینکه احمدی‌نژاد اولین رییس دولت جمهوری اسلامی است که برای پاسخگویی به مجلس احظار می‌شود، برای او و دولتش چه تبعاتی دارد.

این سئوال ریشه در همان نگاه سیاسی به طرح سئوال از رییس دولت دارد. اتفاقی که قرار است بیفتد، این است که نمایندهای که وظیفه نظارتی دارد از کسی که وظیفه اجرایی دارد، سئوال میپرسد تا ابهامات شفاف شوند. پس میتوان گفت که تحت هیچ شرایطی نمیتوان به این روند قانونی و مشخص نگاهی سیاسی انداخت.