دیدار امیرعبداللهیان با معاون دی میستورا

به گزارشافکارنیوز،امیرعبداللهیان در این دیدار با تقدیر از اهتمام جدی دی میستورا و تیم وی به مسأله حل بحران در سوریه، ضرورت نگاه واقع بینانه به تحولات سوریه را مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است که کمک کند تا طرح پیشرفت داشته باشد. اما آیا واقعا اکنون گروههای معارض در سوریه وجود خارجی دارند و یا داعش، جبهه النصره و گرههای تروریستی؟

وی اضافه نمود که ما می‌خواهیم سازمان ملل بین طرفین سوری موافق و مخالف نقش واقعی ایفا کند.

معاون وزیرامورخارجه کشورمان ضرورت تفکیک بین تروریستها و معارضه را نکته ای اساسی در اجرای طرح برشمرد.

وی با اشاره به توانمندی‌های سازمان ملل در ایفای نقش موثر در حل بحران سوریه، گفت‌وگوی ملی را جزئی از حل سیاسی دانست و بر ضرورت توجه به گفت‌وگوی ملی تاکید نمود.

معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به تلاش آمریکا و متحدان منطقه ای برای تسلیح و آموزش مسلحین به اصطلاح معتدل، اظهار داشت: در شرایطی که طرح دی میستورا برای آتش بس در حلب جریان دارد، آموزش و مسلح کردن معارضه معتدل با همکاری برخی از کشورهای غربی و عربی در تناقض با طرح مذکور است و سازمان ملل باید رسماً مخالفت خود را با تسلیح معارضه اعلام کند.

رمزی عزالدین معاون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به طرح چهار ماده‌ای ارائه شده از سوی وزیر خارجه کشورمان در حل سیاسی سوریه، طرح جمهوری اسلامی ایران را قابل توجه خواند و خواستار کمک به اجرای بند اول طرح یعنی برقراری آتش بس در حلب و برخی مناطق شد.

وی با تشریح طرح سازمان ملل برای ایجاد آتش بس در حلب و ارائه گزارشی از تماسها و رایزنیهای صورت گرفته با دولت و مسلحین و همچنین بازیگران مهم منطقه ای و بین المللی، خواستار حمایت کشورمان از این طرح شد.

معاون دی میستورا با اشاره به تعامل مثبت مقامات سوریه با این طرح، ابراز امیدواری کرد که ابتکارعمل آتش بس در حلب بتواند بزودی وارد مرحله اجرایی شود.

وی تأکید کرد در صورت موفقیت و پیشرفت این ابتکارعمل در حلب، می توان مدل مشابه را در دیگر مناطق سوریه اجرا کرد.

رمزی عزالدین حفظ وحدت سرزمینی و حاکمیت ملی را جزو اصول اساسی این طرح برشمرد.