شیعه و سنی باید در مسیر وحدت اسلام گام بردارند

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز هیأت دولت با تبریک میلاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و همچنین میلاد امام جعفر صادق(ع) اظهارداشت: این ایام، هم ایام مؤسس مکتب دین و هم مؤسس مذهب شیعه اثنی عشری است و باید از سیره مبارک پیامبر اسلام(ص) و ائمه هدی(ع) بهره‌برداری و استفاده کنیم و این سیره به ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی ما مربوط می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اسلام دینی است که مردم را هم به کار، کوشش و آبادانی و هم به اخلاق، پاکی و معنویت دعوت کرده است، گفت: اسلام می‌تواند مردم را در مسیر پیشرفت مادی و معنوی قرار دهد.

روحانی با اشاره به نامگذاری دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول به نام ایام وحدت و هفته وحدت بعنوان یکی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران و امام راحل(رض) اظهار داشت: باید از این فرصت هفته وحدت استفاده کرده و بین همه اقوام و مذاهب و مخصوصاً بین شیعه و سنی یک وحدت واقعی بوجود آورد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز دشمنان ما در منطقه از طایفه‌گری، اختلافات مذهبی و قومی، سوءاستفاده می‌کنند، گفت: همیشه بین مذاهب از همان دیرباز و از قرون اولیه اسلام، اختلاف نظر بوده و این اختلافات طبیعی، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. مشکل زمانی آغاز می‌شود که دیگران با برنامه‌ریزی سیاسی از این اختلاف‌نظر در برخی از مسایل سوء استفاده می‌کنند، آن موقع است که برای وحدت جهان اسلام خطرناک می‌شود.

وی اضافه کرد: در قرون اخیر و در دوران استعمار که استعمارگران حدود دویست سال بر کشورهای مسلمان مسلط بودند، توانستند با تبلیغ و سوء استفاده از این مسأله حداکثر بهره‌برداری را بکنند و آن را به نزاع و برخورد بین مذاهب تبدیل کنند و امروز هم دست‌های استعمار و صهیونیسم بین‌الملل، همین‌کار را ادامه می‌دهند.

روحانی با اشاره به فعالیت رادیو و تلویزیون و شبکه‌های تلویزیونی زیادی که به نام طرفداری از شیعه و اهل سنت، علیه یکدیگر برنامه پخش می‌کنند، اظهار داشت: قطعاً اینها مستقیم و غیرمستقیم توسط دست‌های استعمار هدایت می‌شوند.

رئیس‌جمهور گفت: در شرایط امروز جهان با این همه خطراتی که دنیای اسلام را تهدید می‌کند لازم است که شیعه و سنی و همه در کنار هم قرار بگیریم و دست به دست هم بدهیم و در دنیای اسلام، وحدت و اتحاد ایجاد کنیم.

روحانی با اشاره به شرایط منطقه بخاطر دخالت قدرت‌های بزرگ، افزود: مسلماً دست‌های دیگران است که اختلافات طبیعی، ذهنی و نظری را به نزاع و برخورد بین مذاهب و اقوام تبدیل می‌کند و این می‌تواند برای منطقه و جهان اسلام بسیار خطرناک باشد و ما را از مسیر توسعه باز بدارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید از هفته وحدت در درون جامعه خودمان هم استفاده کنیم، اظهارداشت: در هفته وحدت نباید بین گروه‌ها، احزاب و جناح‌های مختلف تفرقه‌افکنی مشاهده شود و سخنانی ببینیم که فاصله‌ها را بیشتر کند.

روحانی افزود: ما همه پیرو آن پیامبر عظیم الشانی هستیم که پیامبر رأفت و رحمت بود و ما باید در میان خودمان برادری و مهربانی و رأفت را مشاهده کنیم نه اینکه به دلایل و بهانه‌های مختلف یک موضوع کوچک را دائم بزرگ و ادامه دهیم و دائم به انشقاق و فاصله‌ها دامن بزنیم. نتیجه‌اش چه می شود؟ یعنی دنبال چه هستیم و چکار می‌خواهیم بکنیم؟

رئیس‌جمهور گفت: اگر هدف دستیابی به اخلاق پیغمبران، نزدیک‌شدن به تعالیم پیغمبر اسلام و اجرای قرآن مجید است، آن فرمان قرآن وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ، است.

روحانی با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی و ‌نظام جمهوری اسلامی ایران وحدت و اتحاد و برادری آورده است، گفت: بر لبه آتش بودیم و اسلام و انقلاب ما را نجات داد. باید این نعمت‌های بزرگ را به یاد آورده و به جای آنکه به اختلاف و مسایل جزئی پرداخته شود به انقلاب، کشور و توسعه‌مان افتخار کنیم. ان شاء‌الله بتوانیم راه پیغمبر(ص) و راه امام صادق(ع) را ادامه دهیم.

وی همچنین با اشاره به گزارش استاندار خوزستان در جلسه هیات دولت، گفت: خوشبختانه گزارش بسیار خوبی از خوزستان داده شد که نشان می دهد همه قول‌هایی که به مردم خوزستان داده شده تقریباً اکثر آنها عملیاتی و اجرایی شده و دو سه مورد هم که باقی مانده در مسیری است که اجرایی و عملیاتی می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مبنای دولت از این پس این خواهد بود تا به استان‌هایی که سفر انجام شده و برنامه‌هایی در آنجا مطرح شده، به تدریج همه استانداران‌ها به جلسه دولت آمده و هم گزارش کار بدهند و هم مشکلاتشان را مطرح کنند، تا بررسی شود که چه مقدار از مسایلی که در سفر استانی قول داده شده، اجرایی و چه مقدار باقی مانده و چه کمک‌هایی باید بکنیم که آنها بطور کامل اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی گفت: قرار گرفتن ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان تحت پوشش آبیاری مدرن، تصمیم بزرگی است و برای این کار اکنون ۳۰۰ هزار هکتار آماده شده است و تا پایان این دولت، بقیه موارد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اجرای این پروژه هم به اشتغال و کشاورزی کمک می‌کند و هم در افزایش محصولات کشاورزی موثر است.

وی خاطرنشان کرد: البته استان خوزستان یک مشکلاتی هم دارد که باید به آنها پرداخته شود مسأله فاضلاب و آب یکی از مشکلات استان است. مسأله نخیلات یکی از مسایلی است که امروز باید احیاء شود و انشاء الله این برنامه حضور استانداران در جلسه هیأت دولت و گزارش و کمک دولت برای حل معضلات استانها، ادامه خواهد داشت.