به گزارش افکارنیوز، کشتار مسلحانه هفته گذشته در دفتر مجله هزل نویس شارلی ابدو در پاریس، توسط دو فرد به ظاهر مسلمان و وابسته به القاعده(به ادعای خود افراد مسلح) صورت گرفت. در پی این واقعه، بار دیگر پرسش‌هایی در مورد تاثیر این حوادثبر تلقی اروپایی‌ها از دین اسلام و مسلمانان مطرح شده است.

هفته نامه اکونومیست انگلستان، پس از وقوع حوادثپاریس اقدام به جمع آوری آمار و اطلاعاتی در این رابطه نموده و بیان کرده است که پس از ظهور داعش، خطر تروریسم با انگیزه‌های به ظاهر اسلامی در ذهن اروپایی‌ها پر رنگ‌تر شده است. یوروپُل(نهاد نظارت بر اجری قوانین اتحادیه اروپا) طی گزارشی اعلام کرده است که حملات اخیر در پاریس و وقایع با ابعاد کوچکتر در سایر نقاط اروپا که اخیراً رخ داده و رد پای عناصر یا طرفداران داعش و القاعده در آن‌ها عیان شده، باعثبروز این تلقی در اروپایی‌ها شده است. گرچه در سال‌های اخیر، تعداد تروریست‌های دستگیرشده با انگیزه‌هایی غیر مذهبی مانند تجزیه طلبی، بسیار بیشتر از تروریست‌های دستگیر شده‌ مسلمان بوده‌؛ اما احساس خطر اروپایی‌ها از مسلمانان در سال‌های اخیر رو به فزونی بوده است.

موسسه ایپسوس موری در سال ۲۰۱۴، از اروپایی‌ها پرسید تخمین آن‌ها از درصد مسلمانان در جامعه‌شان چیست؟ جالب بود که اکثریت آن‌ها عددی بیشتر و یا بسیار بیشتر از واقعیت را بیان کردند. برای مثال مردم فرانسه گفتند ۳۱ درصد مردم جامعه‌شان مسلمان‌اند، در صورتی که آمار واقعی ۸ درصد است. مردم اسپانیا، آلمان و انگلیس نسبت مسلمان‌های جامعه خود را به ترتیب ۱۶،۱۹ و ۲۱ درصد اعلام کردند، در صورتی که آمار واقعی مسلمین در این کشورها ۲،۶ و ۵ درصد می‌باشد. آمار مربوط به سایر کشورهای اروپایی را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:(قطاع قرمز رنگ از دوایر، مربوط به تلقی مردم هر کشور از درصد مسلمانان کشورشان و قطاع زرشکی رنگ مربوط به درصد واقعی مسلمین در آن کشور است)

اروپا

در سال ۲۰۱۳ از مردم کشورهای غربی پرسیده شد آیا اسلام را با غرب تطابق پذیر می‌دانند؟ در کشورهای اسپانیا، سوییس، آلمان و فرانسه بیش از ۵۰ درصد به این سوال پاسخ منفی دادند و پاسخ منفی مردم سوئد، انگلستان و امریکا نیز تنها کمی زیر ۵۰ درصد بوده است(نمودار سمت چپ در تصویر زیر). نمودار سمت راست تصویر زیر، تعداد دستگیرشدگان حملات تروریستی در اروپا طی سال‌های اخیر را نشان می‌دهد. قسمت زرشکی و قرمز، نسبت دستگیرشدگانی را نشان می‌دهد که انگیزه‌های مذهبی داشته‌اند، اما قسمت عمده دستگیرشدگان در تمامی سال‌های اخیر، مربوط به افراد با انگیزه‌های غیر مذهبی چون تجزیه طلبی و انتقام گیری شخصی بوده است.

اروپا