چشم و گوش سربازان ایرانی در نبردها + تصاویر

به گزارش افکارنیوز، ورود فناوری های نوین به بخش های مختلف زندگی بشر یکی از مهمترین تحولات در عصر حاضر به حساب می آید و نیروهای نظامی نیز از دیرباز به عنوان یکی از ارگان های پیشرو در بحثاستفاده از این فناوری ها به شمار می آمدند.


در این میان رسته پیاده نظام و سربازها شاید کمترین سهم را در این میان داشته اند. در اکثر اوقات یک سرباز پیاده در بهترین حالت تجهیزات انفرادی مثل سلاح هجومی، اسلحه کمری، کلاهخود و جلیقه ضد گلوله دارد اما همانطور که در بالا اشاره شد فناوری های جدید در این بخش نیز وارد شده اند.

پروژه " Land Warrior " در آمریکا، " Infanterist der Zukunft " در آلمان، " FÉLIN " در فرانسه و " Ratnik " در روسیه از جمله این پروژه ها هستند که تلاشی برنامه ریزی شده برای تحول در تجهیزات و کارکردهای یک سرباز است. استفاده از سلاح های مجهز به سامانه های مدرن اپتیکی، مجهز بودن هر سرباز به سامانه نوین مخابراتی و مکان یابی، قابلیت به اشتراک گذاشتن و یا دریافت اطلاعات از منابع مختلف و مجهز بودن به نسل جدیدی از جلیقه های ضد گلوله، در کنار استفاده از سلاح های جدید از ویژگی های مشترک این سامانه ها می باشد.

Infanterist der Zukunft

نمونه از پروژه های سربازان آینده

در حقیقت استفاده از این سامانه ها باعثمی شود تا نیروهای نظامی تا پایین ترین سطح ممکن برای بحثجنگ شبکه محور آماده شوند. با استفاده از این سامانه ها قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان واقعی ایجاد شده و در نتیجه هم احتمال غافلگیر شدن یگان مورد نظر کاهش پیدا کرده و در همین حال زمان واکنش نیز کاهش پیدا می کند.

پیش از این بحثزره مایع و سلاح های جدید در صنعت دفاعی ایران مطرح شده است و مراحل تولید و تحویل آن به نیروهای مسلح در حال طی شدن است. اما بحثمهم دیگر مسئله ارتباط میان سربازان است. در قالب طرحی به نام " سرباز ولایت – سرو " یک مجموعه ارتباطی با عنوان " بصیر " توسط صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است.

وظیفه اصلی این سامانه، به روز رسانی توان ارتباطی سربازان ایرانی در نبردهای قرن بیست و یکم است. این مجموعه دارای چند بخش است که بحثارتباط سرباز، دریافت تصاویر، ارسال موقعیت سرباز و ارسال تصویر مربوط به سلاح گوشه زن بخش های مختلف مربوط به آن هستند.


مجموعه ارتباطی بصیر

مزایای سامانه بصیر

در سیستم " بصیر " سرباز مورد نظر دارای یک سامانه رادیویی بی سیم و یک هدفون است که بر روی گوش نصب شده و به صورت اتوماتیک نویزهای مربوط به این گونه از ارتباط رادیویی را حذف کرده در نتیجه صدایی شفاف و واضح را به سرباز می رساند. این سامانه به آنتن مخصوص دریافت اطلاعات و سامانه پردازش آن نیز مجهز شده است.

فراموش نکنیم که تا قبل از این عمدتا در هر دسته از نیروهای پیاده نظام در کشور ما یک بیسیم چی حضور داشت و اگر اتفاقی برای آن سامانه رخ می داد ارتباط کل دسته قطع می شد و حالا با استفاده از سامانه جدید هر سرباز توان ارتباط رادیویی فردی خود را خواهد داشت.






سرباز مجهز به مجموعه بصیر

بر روی دست و یا کلاهخود سربازان ایرانی، امکان نصب نمایشگری است که تصاویر را دریافت می کند. این تصاویر می تواند توسط پرنده های بدون سرنشین، سامانه های دیدبانی اپتیکی موجود در منطقه و یا تصاویر ضبط شده توسط سایر سربازان حاضر در منطقه ارسال شود. این بدین معناست که همه سربازان می توانند تصویری جامعه از میدان نبرد را داشته و در صورت لزوم توجه همگی به یک بخش جلب شود.


سرباز مجهز به مجموعه بصیر

توان بعدی این مجموعه، ارسال موقعیت سرباز است که خصوصا در شرایط اضطراری می تواند برای فرمانده و حفظ جان سرباز بسیار مهم باشد. بسیار پیش می آید که در جریان یک کمین نیروهای مورد نظر از هم جدا شده و با فاصله افتادن بین آنها امکان یافتن مجدد یکدیگر بسیار سخت می شود. با کمک این مکان یاب ها نفرات به راحتی می توانند از موقعیت یکدیگر آگاه شده و دوباره بهم بپیوندند.

بحثدیگر در این سامانه جدید، توان ارسال تصاویر تهیه شده توسط دوربین سلاح گوشه زن است. در یک سلاح گوشه زن که چندین سال است در صنایع دفاعی کشور ساخته شده است، یک دوربین نصب شده است که تصویری از فضای مقابل سلاح را تهیه کرده و کاربر سلاح می تواند با این تصویر هدفگیری کرده و اقدام به اجرای آتش کند. آنچه که توسط دوربین سلاح یک سرباز دیده می شود توسط تمام افراد دیگر و در صورت لزوم فرماندهان مشاهده شده و تصمیمات لازم نیز اتخاذ می شود.

حال با اضافه شدن قابلیت ارسال تصاویر بدست آمده از این دوربین به سایر نیروها، می توان به سطح بهتری از هشیاری و واکنش در زمان کمتری رسید. فراموش نکنید که این قابلیت در سناریوهایی مثل جنگ های شهری، مقابله با نیروهای تروریستی و عملیات های رهایی گروگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

البته تصاویر موجود از نصب این سامانه بر روی لباس یک سرباز در جریان نمایشگاه ایپاس نشان می دهد که کلاهخود نیز تغییر کرده و از مدل جدید کامپوزیتی بهره گرفته شده است. بر روی این کلاه محل ها و ریل های مناسب برای نصب انواع سامانه هایی مثل دوربین دید در شب، دوربین های حرارتی و چراغ قوه نیز وجود دارد.

با نصب این تجهیزات جدید بر روی کلاه، دسترسی به آن آسان تر شده و در زمان کمتری قابلیت استفاده از آنها وجود دارد. جنس این کلاهخودهای جدید به نظر از مواد کامپوزیتی و ترکیبی بوده و مقاومت بهتری در برابر تهدیداتی مثل ترکش و یا موج انفجاری و یا برخورد سر به سطوح سخت را دارد. در عین حال گوش سرباز نیز آزاد بوده و کلاهخود مورد نظر، میدان دید سرباز را نیز کاهش نمی دهد.


کلاه جدید ایرانی


کلاه نیروهای ویژه آمریکا


امید است با تجهیز سربازان ایرانی به سلاح های انفرادی جدید، جلیقه های ضد گلوله و همچنین سامانه های ارتباطی پیشرفته به مانند بصیر سربازان ایرانی هر چه بیشتر برای حضور مقتدر در میادین نبرد قرن بیست و یکم آماده شوند.