مذاکره ۱۰۰ دقیقه ایران و آمریکا + تصاویر
به گزارشافکارنیوز، دور اول مذاکرات «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا پس از ۱۰۰ دقیقه در هتل «ماندارین» ژنو پایان یافت.

طرفین پس از صرف ناهار، در ساعت ۱۴ به وقت محلی مذاکرات خود را از سر می‌گیرند.

ظریف و کری در این گفت‌و‌گو‌ها که نخستین دور مذاکرات در این سطح پس از مذاکرات نوامبر ٢ ١۴ وین و نیز نخستین مذاکرات در سال جدید میلادی است، با یکدیگر برای بررسی سرعت بخشیدن به روند مذاکرات ایران و ۱ + ۵ بحثو گفت‌و‌گو خواهند کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به ژنو به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ضرورت دارد طرف مقابل تصمیمات خود را بگیرد تا بتوانیم از این طریق به سمت جلو به پیش برویم.

ظریف گفت: باید پیشنهادات تازه و جامعی مطرح شود و آمادگی داریم که همه موضوعات را به نتیجه برسانیم اما باید ببینیم که طرف مقابل چقدر آمادگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران اعلام کرده که همواره آمادگی دارد، از طرف مقابل خواست تصمیم گیری جدی کند و خط قرمز‌های بی‌مورد مخصوصا از سوی کشورهای غربی مطرح نشود.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره چالش دولت آمریکا با کنگره این کشور و تماس‌های اوباما با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای با دولت آمریکا به صورت یک مجموعه برخورد می‌کنیم؛ بنابراین همراه کردن قسمت‌های مختلف دولت آمریکا و یکپارچه شدن سیاست‌های آن بر عهده قوه مجریه آمریکاست.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: این نگرانی آن‌ها باید باشد البته ما احساس می‌کنیم که نیاز به یک تصمیم و اراده سیاسی همراه با شجاعت است؛ تصمیم گیری برای حل معضلی که می‌تواند بسیاری از معادلات منطقه را به سمت بهبودی تغییر دهد.

حجم غنی سازی ایران و جدول زمانی لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق جامع، از مهم‌ترین محورهای اختلافی میان طرفین است.

ظریف را در این دور از مذاکرات، «مجید تخت روانچی» و «عباس عراقچی» معاونان وی، «امیرحسین زمانی نیا» معاون بین الملل وزیر نفت، «حمید بعیدی‌نژاد»، «داود محمدنیا»، «محمد امیری» و «پژمان رحیمیان» همراهی می‌کنند.

«ویلیام جوزف برنز» معروف به «بیل برنز»، «وندی شرمن» و «جیک سولیوان» نیز کری را در سفر ژنو همراهی می‌کنند.