تحریم‌های تازه‌ علیه ایران!

به گزارش افکارنیوز، پایگاه خبری «المانیتور» روز چهارشنبه گزارش داد که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هم کار بر روی طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را آغاز کرده‌اند.

پیش از این سنای آمریکا دو طرح را برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و همچنین ایفای نقش در جریان مذاکرات هسته‌ای، مطرح کرده است. با این حال به نظر می‌رسد مجلس نمایندگان قصد دارد خود نیز طرحی جداگانه را در دستور کار قرار دهد.

«الیوت انگل» عضو ارشد دموکرات‌ها در هیئت امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این رابطه به المانیتور گفته است: «ما قویا احساس می‌کنیم که مجلس نمایندگان باید نقش مهمی ایفا کند، نه اینکه فقط بر هر تصمیمی که سنا گرفت، مهر تائید بزند. بنابراین،(همراه با «اد رویس») می‌خواهیم فکرهایمان را جمع کنیم و ببینیم چطور می‌شود پیش رفت.»

انتظار می‌رود دو نماینده تا هفته آینده در رابطه با نحوه پیشبرد این طرح، تصمیم‌گیری کنند. رویس هم در اظهار نظری جداگانه به المانیتور گفته است که قصد دارد روز ۱۵ ژانویه(۲۵ دی) جلسه‌ای را با «باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا داشته باشد تا در جریان راهبرد سنا در مورد تحریم‌ها قرار گیرد.»

وی همچنین با اشاره به مصوبه تحریمی مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۳ که از سوی وی به کنگره معرفی شده و با ۴۰۰ رأی مثبت در برابر ۲۰ رأی منفی تصویب شد، گفت: «ما الان موضع قدرتمندتری در مجلس داریم.»

پایگاه المانیتور با اشاره به تلاش اعضای مجلس نمایندگان برای تصویب تحریم‌های جدید و جداگانه از سنا، این اقدام را «چالشی جدید» برای کاخ سفید توصیف کرده است. دولت آمریکا که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس خوب را ایفا کرده است، در بیانیه‌های عمومی خود اعلام کرده است که تصویب این طرح می‌تواند مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵ را در معرض خطر قرار دهد.

سنا که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارد. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

کرک پنج‌شنبه هفته گذشته گفت انتظار دارد کمیته بانکی سنا به زودی طرحی را که وی پیش از این به صورت مشترک با «رابرت منندز» سناتور دموکرات به سنا برده بود، مورد بررسی قرار دهد.(+)

این طرح پیش از این در ماه دسامبر به سنا معرفی شده بود، اما هم‌حزبی‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با بررسی آن در صحن سنا موافقت نکردند. دولت آمریکا که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس خوب را ایفا کرده است، در بیانیه‌های عمومی خود اعلام کرده است که تصویب این طرح می‌تواند مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵ را در معرض خطر قرار دهد.

بر اساس طرح کرک - منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد - وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.

علاوه بر این، طرح دیگری نیز در دستور کار نمایندگان سنای آمریکا قرار دارد که تاکنون نتوانسته حمایت چندانی در میان دموکرات‌ها به دست آورد. بر اساس این طرح که به صورت مشترک از سوی «باب کورکر» رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا و «لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوری‌خواه به کنگره معرفی شده بود، هرگونه توافقی با ایران، پیش از اجرایی شدن، نیازمند تصویب از سوی قانونگذاران خواهد بود.

کورکر چهارشنبه هفته گذشته ساعاتی پس از انتخاب به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفت: «پارلمان ایران قطعا قرار است این مسئله(توافق هسته‌ای) را مورد ارزیابی قرار دهد، خوب باید انتظار داشت که کنگره ایالات متحده هم این موضوع را ارزیابی کند… ما باید بتوانیم هر توافق نهایی را ارزیابی و بررسی کنیم.»

پایگاه المانیتور نوشته است که یکی از مواردی که نشان میدهد سنا به سرعت در حال پیشبرد طرح تحریمها علیه ایران است، تشکیل جلسه کمیته بانکی سنا در رابطه با ایران، در روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) است.