شمشیر «داموکلس» بالای سر ایران است!

به گزارش افکارنیوز، «تونی بلینکن» قائم مقام جدید وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با حضور در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که با موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران برگزار شد، شرکت کرد و در مورد روند گفت‌وگوها توضیح داد.

آقای بلینکن در ابتدای این نشست که اولین جلسه کمیته روابط خارجی به ریاست «باب کورکر» جمهوری‌خواه بود و «دیوید کوهن» معاون خزانه‌داری آمریکا نیز در آن حضور داشت، «چالش ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» را «یکی از مهمترین اولویت‌های امنیت ملی» پیش روی آمریکا خواند و گفت: «ما همچنان اعتقاد داریم که بهترین راه برای رسیدن به هدف(رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل) رسیدن به برنامه اقدامی است که در صورت اجرا، به صورتی عملی ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداشته و این اطمینان را ایجاد می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است.»

وی با تکرار اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای باید چهار مسیر «سایت نطنز»، «سایت فردو»، «نیروگاه آب سنگین اراک» و مسیر مخفی احتمالی به سمت بمب هسته‌ای را مسدود کند، گفت این توافق همچنین باید محدودیت‌های شدیدی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده و اجازه بازرسی‌های گسترده را به ناظران بین‌المللی بدهد.

کاهش مرحله به مرحله و قابل بازگشت تحریم‌های ایران / تعیین تعهدات ایران تا اسفند ماه

بلینکن افزود: «در مقابل، جامعه بین‌الملل کاهش مرحله به مرحله تحریم‌ها بر اساس اقدامات قابل راستی‌آزمایی را به ایران ارائه می‌کند. این کاهش تحریم‌ها، طوری طراحی شده‌اند که به سادگی قابل بازگشت باشند تا اگر ایران تعهدات خود را نقض کرد، مجددا اعمال شوند.»

وی با بیان اینکه واشنگتن از ابتدا می‌دانسته مذاکرات ساده نخواهد بود، در مورد روند گفت‌وگوها گفت: «هدف ما این است که کار بر روی عناصر اصلی را تا پایان ماه مارس(اسفند ماه) تمام کرده و جزئیات فنی را تا ژوئن(تیر ماه) به پایان برسانیم.»

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست در توضیح توافق اسفند ماه که به توافق چارچوب کلی معروف شده، گفت طرفین امیدوارند تا ماه مارس «هسته اصلی» توافق نهایی که تعهدات ایران را مشخص می‌کند، به دست آید. وی در این مورد گفت: «آنچه امیدواریم در ماه مارس به آن برسیم، توافقی بر سر تمامی عناصر محوری و تعهداتی است که ایرانی‌ها می‌دهند.»

مذاکرات جدی و مفید ژنو / شانسی قابل اعتنا برای توافق وجود دارد


وی همچنین در مورد مذاکراتی که هفته گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و ۱ + ۵ برگزار شد، گفت: «مباحثهفته گذشته، جدی، مفید و کارآمد بود. در برخی موارد پیشرفت‌هایی داشتیم، اما در مواردی دیگر اختلافات باقی ماند.»

بلینکن با بیان اینکه او و «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای جزئیات بیشتری در رابطه با این دور از گفت‌وگوها را در نشست‌های غیرعلنی با نمایندگان کنگره در میان می‌گذارند، افزود: «به طور کلی، ارزیابی ما این است که هنوز شانس قابل اعتنایی برای رسیدن به توافقی که کاملا در راستای منافع امنیت ملی آمریکا و همچنین امنیت متحدان ما وجود دارد. اگر سران ایران تصمیمی برای حرکت رو به جلو اتخاذ نکردند، آن وقت ما برای افزایش فشارها، با کنگره همراه می‌شویم. اما در حالی که این مذاکرات در جریان است، لازم است به شرکای خود و همین طور ایران نشان دهیم که واشنگتن در حمایت از راهکاری جامعی که تضمین می‌کند ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌رسد و برنامه هسته‌ای این کشور صرفا صلح‌آمیز است، متحد است.»

وی در ادامه با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای و «توقف و به عقب رانده‌ شدن بخش‌هایی» از برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که این تحریم‌ها بوده‌اند که ایران را پای میز مذاکره آورده‌اند. بلینکن سپس در مورد طرح نمایندگان کنگره برای تصویب تحریم‌های زمانبندی‌شده علیه ایران، گفت: «می‌دانم نیت این مصوبه افزایش فشار بر ایران و تقویت دست مذاکره‌کننده‌های ما از این طریق برای رسیدن به راهکار جامع است. دولت از این نیت تمجید می‌کند، اما قضاوت و ارزیابی ما این است که تحریم‌های جدید، در حالی حاضر غیرضروری بوده و نه تنها چشم‌انداز موفقیت مذاکرات را تقویت نمی‌کند، بلکه دیپلماسی ما را نیز در معرض تهدیدی مهلک قرار داده و رژیم تحریم‌هایی را که بسیاری از اعضای این نهاد برای شکل‌گیری آن تلاش کرده‌اند، متلاشی می‌کند.»

کاهش قیمت نفت فشار بر ایران را افزایش داده / شمشیر «داموکلس» بالای سر ایران است


نفر دوم وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست، به کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی نیز پرداخت و گفت: «همانطور که لحظاتی قبل گفتم، تحریم‌های جدید به این دلیل غیرضروری است که ایران همین الان هم تحت فشار شدید ناشی از رژیم تحریم‌ها قرار دارد. در ماه‌های اخیر، این فشار به واسطه کاهش شدید قیمت نفت، بیشتر هم شده است.»

وی افزود: «اگر ایران از از توافقی معقول خودداری کند یا در اجرای تعهدات کنونی خود ذیل برنامه اقدام مشترک فریبکاری کند،، سنا و مجلس نمایندگان می‌توانند ظرف چند ساعت تمهیدات بیشتری را اعمال کنند. دولت هم قویا از آن اقدام حمایت خواهد کرد. ایران به خوبی می‌داند که یک شمشیر «داموکلس» حتی تیزتر از قبل، بالای سر آن‌هاست.»

بلینکن با بیان اینکه واشنگتن در برنامه اقدام مشترک متعهد شده است که تحریم تازهای را در ارتباط با مسئله هستهای علیه ایران اعمال نکند، گفت: در صورت عدم تخطی ایران از توافق، هرگونه تحریم جدید از سوی کنگره، از دید ایران و جامعه بینالملل، نقض برنامه اقدام مشترک از جانب ایالات متحده، خواهد بود. این امر شامل مصوبه مشروط هم میشود که اعمال تحریمها را به شکست مذاکرات موکول میکند. حتی اگر این تحریمها از لحاظ فنی نقض توافق نباشد، اطمینان داریم که از دید ایران و بسیاری از شرکای ما در سرتاسر جهان، اینطور (نقض) به نظر میرسند.