افکار نیوز - در جلد ۱۸ از صحيفه نور امام خميني (ره) آمده است: آمريكا با فريب صدام، با هجوم به كشور ما، دولت مقتدر ايران را سرگرم دفاع از كشور خود نمود تا مجال به اسرائيل غاصب تبهكار دهد تا به نقشه شوم خود كه تشكيل اسرائيل بزرگ از نيل تا فرات است، اقدام نمايد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، سلطه سی‌ساله آمریکا بر فرهنگ، اقتصاد، سیاست و نیروهای مسلح ایران پایان یافت.
اخراج مستشاران نظامی آمریکا، قطع رابطه سیاسی و اقتصادی، تصرف لانه جاسوسی و مخالفت جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های استکباری آمریکا در منطقه خلیج فارس، خواب این کشور را برای سلطه مجدد بر ایران آشفته ساخت.
سیاستمداران آمریکا برای از دست دادن پایگاه خود در حساس‌ترین منطقه خاورمیانه و در همسایگی ابرقدرت سیاسی نظامی بلوک شرق، به شدت نگران بودند و تلاش‌های گوناگونی را برای اعاده سلطه خویش بر آن انجام دادند. یکی از این تلاش‌ها، تحمیل جنگ برای تضعیف یا شکست نظام جمهوری اسلامی بود.

* قدرت‌های بزرگ به دست‌ و پا افتاده‌اند تا با جنگ‌افروزی سلطه خود را ادامه دهند

امام(ره) در این باره می‌فرماید: «قدرت‌های بزرگ که دستشان از مخازن بزرگ ایران کوتاه شده است و سلطه و قدرتشان با همت ملت ایران و قوای مسلح آن قطع گردیده است، اکنون به دست و پا افتاده‌اند تا با جنگ‌افروزی بین برادران، سلطه خود را ادامه دهند و چپاولگری خود را از سر گیرند(صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۱۱۹)».
روزنامه «فیگارو» چگونگی تبانی آمریکا با عراق را برای هجوم به ایران را در گزارش خود چنین بیان می‌کند: «جریان جنگ ایران و عراق در واقع از زمانی اغاز شد که برژینسکی به اردن سفر کرد(ژوئن گذشته تیرماه ۱۳۵۹) و در مرز دو کشور اردن و عراق با شخص صدام ملاقات کرد و قول داد که از صدام حسین کاملا حمایت نماید و این امر را تفهیم کرد که آمریکا با آروزی عراق در مورد شط‌ العرب(اروند رود) و احتمالا برقراری یک جمهوری عربستان در این منطقه مخالفت نخواهد کرد و بالاخره کلیه اقدامات، به کشاندن عراق به جنگ علیه ایران منجر شد و پس از این دیدار محرمانه، مقدمات حمله به ایران فراهم شد و رژیم عراق با تحریک آمریکا از زمین، دریا و هوا به ایران هجوم آورد(روزنامه انقلاب اسلامی، ۱۷ آذر ۵۹)».
امام(ره) نقش خصمانه آمریکا را در این جنگ اینگونه برملا می‌کند که «ما و ملت اسلامی ما جنگ‌جو و هجوم‌گر نبوده‌ایم و نیستیم و از این جنگ تحمیلی هم خوشمان نمی‌آمد و کراهت داشتیم که دو طایفه از مستضعفان به تحریک مستکبران و تحریک آمریکا و اغفال حزب بعثبه روی یکدیگر حربه آتش بگشایند، لکن همه می‌دانید و همه هم می‌دانید که این جرم، متوجه به حزب بعثو صدام و صدامیان است(صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۴۰)».

* انقلاب اسلامی؛ بسیج مسلمانان علیه سیاست‌های غاصبانه رژیم جعلی اسرائیل

نکته مهمی که در تحلیل علل تحمیل جنگ از نظر حضرت امام(ره) مخفی نمانده است، دشمنی رژیم غاصب اسرائیل با اهداف و سیاست‌های انقلاب اسلامی در جهان اسلام است.
رژیم ستمشاهی از قوی‌ترین پشتیبانان و هم‌پیمانان سیاسی، نظامی و اقتصادی اسرائیل در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شد که با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها ضربه سخت سیاسی و اقتصادی به اسرائیل وارد آورد، بلکه انقلاب اسلامی ایران عامل مهمی در بسیج مسلمانان علیه سیاست‌های غاصبانه و ظالمانه این رژیم گردید.
از این رو، یکی از راه‌های جلوگیری از وحدت مسلمانان و رشد سیاست‌های ضداسرائیلی انقلاب اسلامی ایران، تبانی اسرائیل و آمریکا برای تحمیل جنگ علیه ایران بود.
حضرت امام خمینی(ره) در این باره می‌فرماید: «قدرت‌هایی که باید صرف برانداختن اسرائیل و نجات بیت‌المقدس بزرگ شود، با تبانی بین شیاطین بزرگ و صهیونیسم جهانی و بین حزب بعث، صرف هجوم بر ضد مخالف سرسخت اسرائیل و آمریکا شد و می‌شود(صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۴۰)».

*حمله به ایران طراحی آمریکایی‌ها برای تشکیل اسرائیل بزرگ بود

برخی از سردمداران اسرائیل از جمله وزیر جنگ و نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس با خوشحالی اعتراف کردند: «جنگ عراق با ایران بهترین رویداد ما بود(روزشمار جنگ ایران وعراق، ج ۵، ص ۱۵۸)» و «ما از درگیری ایران و عراق شدیدا شادمان هستیم(روزنامه اطلاعات ۲ مهر ۵۹ به نقل از آسوشیتد پرس)»؛ زیرا با تحلیل رفتن قدرت نظامی عراق و ایران، اسرائیل با خطر بزرگ و بالقوه‌ای روبه‌رو نبود و فرصت می‌یافت تا سیاست توسعه‌طلبانه خود را ادامه دهد.
حضرت امام(ره) در این باره می‌فرماید: «آمریکا با فریب صدام، با هجوم به کشور ما، دولت مقتدر ایران را سرگرم دفاع از کشور خود نمود تا مجال به اسرائیل غاصب تبهکار دهد تا به نقشه شوم خود که تشکیل اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات است، اقدام نماید(صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۱۲۱)».

* اسرائیل و مصر پیمان می‌بندند که به عراق کمک کنند

اقدام دیگر رژیم غاصب اسرائیل، پشتیبانی سیاسی از کشورهای عرب هم‌پیمان خود برای حضور فعال در جنگ علیه ایران بود.
مصر از جمله کشورهایی بود که بعد از قرارداد ننگین کمپ دیوید از اتحادیه عرب جدا شد و عراق را با ارسال کمک‌های نظامی تجهیز می‌کرد.
امام(ره) درباره این پیوند نامقدس می‌فرماید: «اسرائیل و مصر با هم‌ پیمان می‌بندند که کمک به عراق بدهند به ضد ایران(صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۳۰۲)».
رادیو اسرائیل نیز در تحلیل خود درباره جنگ ایران و عراق می‌گوید: «این جنگ، اقدامی پیروز از درستی سیاست صلحی است که از سوی مصر و اسرائیل دنبال شده است(۱۷ اذر ۵۹، ص۸).
پس از فروپاشی رژیم ستمشاهی ایران که با حمایت آمریکا سال‌ها ژاندارم منطقه خلیج فارس بود، این منطقه عملا با خلا قدرت سیاسی و نظامی رو به رو گردید.
از منظر امام خمینی(ره)، این حادثه حاکمان قدرت‌طلب عراق را تحریک کرد تا با تهاجم به ایران و نشان دادن برتری نظامی خود در منطقه، حاکمیت خود را بر خلیج فارس تحمیل کنند.
همچنین خلا قدرت در رهبری اعراب، رژیم عراق را وسوسه کرد تا شاید در این موقعیت بتواندرهبری اعراب را به دست بگیرد.
امام خمینی(ره) در این باره می‌فرماید: «صدام در تهاجم خود به این کشور اسلامی نقشه سیادت خود بر اعراب و منطقه و ژاندار‌می خلیج فارس را تعقیب می‌نمود(صحیفه نور، ج ۱۹، ص ۲۹۲)» و «آمریکا از جهالت، غرور و بلند‌پروازی صدام استفاده کرد و او را به هجوم به ایران واداشت(صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۲۰۴)».

* صدام بی‌خرد را اغوا کردند که برو و فتح قادسیه را تجدید کن!

حضرت امام (ره) همچنين با رد تشبيه نارواي فتح ايران در نبرد قادسيه با هجوم عراق به ايران به وسيله صدام كه خود را مانند سعدبن ابي وقاص فاتح اين نبرد مي خواند و بدين وسيله، قصد تهييج و تحريك مردم عراق به جنگ را داشت، ميفرمايد: صدام بيخرد را اغوا كردند كه برو و فتح قادسيه را تجديد كن، و ايران يك لقمه چرب و نرمي است كه به آساني ميشود آن را بلعيد. (صحيفه نور، ج ۱۵، ص ۲۴۱)؛ صدام بدبخت پيش خود حسابها كرده بود ژاندارمي منطقه و سرداري بزرگ قادسيه را در مغز پوك خود ميپروراند (صحيفه نور، ج ۱۷، ص ۲۰۴).