آيتالله سيداحمد خاتمي پيش از ظهر امروز در مراسم گراميداشت وفات محدث عالي مقام و امامزاده عظيم الشأن، حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) در مصلاي بزرگ ري ضمن عرض تسليت اين روز به عاشقان و ارادتمندان آن حضرت، به مقام حضرت عبدالعظيم (ع) اشاره كرد و اظهار داشت: حضرت عبدالعظيم (ع) از نوادگان حضرت امام حسنمجتبي (ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت ميرسد.
به گزارش افکار به نقل از فارس؛ امام جمعه موقت شهرری افزود: ایشان محضر مبارک امام رضا(ع)، امام محمد‌تقی(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده و احادیثفراوانی از آنان روایت کرده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از دانشمندان شیعه و از راویان حدیثائمه معصومین(ع) و از چهره‌های بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت و پیروان آنان بود.
‌خاتمی در ادامه به ولایت‌داری و ولایت‌دوستی حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کرد و عنوان داشت: این محدثعالی مقام دین خودش را عرضه کرد و به همین دلیل مقام زیارتش با زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) برابر شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دین حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) کامل است و دوستداران آل رسول‌الله(ص) می‌توانند برای عرض دین خود به او مراجعه کنند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره بحثجایگاه روایی ایشان در ارتباط با حدیثافزود: ایشان محضر سه امام را درک کردند و احادیثزیادی را روایت کردند.
وی در بخش دوم سخنان با اشاره به اسلامی بودن هویت و مکتب ایران گفت: عنوان کردن مکتب ایرانی و وطن‌پرستی شرک‌آلود است و بدانید جدا شدن از دین یعنی بریدن از آخرت که در نهایت همانا وابستگی به امیال دنیایی را به‌ دنبال دارد و به برکت خون‌های به ناحق ریخته هزاران شهید طی ۳۱ سال گذشته، ملت و نظام اسلامی ایران نشان دادند که هویت و مکتب آنان دین اسلام است و چیز دیگری نیست.
‌خاتمی دین را نفیس‌ترین گوهر دانست و خاطرنشان کرد: اصل و اساس گوهر با دین معنا می‌شود و در کنار دین و یگانه‌پرستی است که ملت‌ها احساس آرامش و امنیت می‌کنند و باید دانست کسانی که با خداوند متعال قهر می‌کنند در اصل با خودشان قهر کرده‌اند و در این حالت آنها مردگان زنده هستند.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: در زمان گذشته رژیم طاغوت قصد داشت با حضور در کنار مقبره کوروش و به راه انداختن جشن‌های ۲ هزار و ۵۰۰ ساله هویت اسلامی بودن ملت ایران را حذف کند اما با وقوع انقلاب اسلامی و رهبری دینی حضرت امام(ره) نه تنها هویت دینی مردم آسیب ندید بلکه به برکت خون شهدا انقلاب اسلامی مقتدرانه و به نحو شایسته تداوم داشته است.
‌خاتمی در بخش دیگری جوانان را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: جوانان، ‌دانشگاهیان و دبیرستانی‌ها به دین‌‌تان پایبند باشید، اگر فضای بی‌دینی جایی ایجاد شد عوض‌تان نکند بلکه شما آن فضا را تغییر دهید.
امام جمعه تهران افزود: با افتخار در نماز جماعت وارد شوید و خانم‌های محجبه و چادری با افتخار به حجاب خود پایبند باشند.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) عنوان داشت: خداوند متعال مخالف آدم‌های بی‌ثبات است، افرادی که منطقشان این است که خواهی نشوی رسوا هم‌رنگ جماعت شو، خداوند مخالف آنها است.
خاتمي خاطرنشان كرد: از ولايت حق، اهل بيت (ع) و ولي فقيه جدا نشويد.