خطری که از بیخ گوش ظریف گذشت

به گزارش افکارنیوز، دوشنبه هفته گذشته، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به دعوت همتای ارمنی خود، جهت دیدار و گفتگو با مقامات کشور ارمنستان تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.

ارمنستان کشوری با حدود ۳میلیون ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است و به جز معدن مس تولید دیگری ندارند در حال حاضر نیز قیمت مس در بازار های جهانی به یک سوم کاهش یافته است. بیشتر مردان این کشور به عنوان کارگر در روسیه مشغول به کار هستند بنابر این زندگی آن ها نیز تحت تاثیر بحران و تحریم روسیه قرار گرفته است و مشکلات اقتصادی و سیاسی روسیه دامن آنها را نیز گرفته است. این کشور به خاطر جلوگیری از افزایش قیمت کالا های اساسی به مدت ۵ سال ۸۰۰ قلم از کالاهای سیاسی را از افزایش قیمت معاف کرده است. مهمترین قرار داد اقتصادی ایران و ارمنستان تهاتر گاز ایران در مقابل برق ارمنستان است.

ظریف در ابتدای ورود با همه افراد حاضر در هواپیما تک به تک سلام و احوالپرسی کرد.

حدود ۹۰ دقیقه از پرواز می گذشت که هواپیمای ماهان در فرودگاه ایروان به زمین نشست. همه منتظر هوای سرد بودند و لباس های گرم خود را پوشیدند اما در کمال تعجب متوجه شدیم مردم ارمنستان نیز مانند مردم ایران امسال زمستان سردی را تجربه نکرده اند.

در بدو ورود وزیر امورخارجه کشورمان با استقبال معاون وزیر امور خارجه ارمنستان و سفیر ایران روبرو شد.

در ارمنستان خبری از الودگی هوا نبود و خیابان ها بسیار خلوت بود. مردم نیز در کمال خونسردی به کار می پرداختند و خبری از شور و هیجان موجود در شهر بزرگی مثل تهران نبود.

البته رئیسی، سفیر ایران در ارمنستان، معتقد بود مردم ارمنستان مردمی کم توقع هستند. همچنین فاصله طبقاتی میان مردم این کشور زیاد است و مردم به دو طبقه غنی و فقیر تقسیم شده اند البته در شهر ایروان طبقه متوسط کارمند وجود داشت. مردم در روستاها به اندازه مصرف خود تولید می کنند و زندگی سختی دارند.

در بدو ورود ظریف در ضیافت که نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان به افتخار حضور او ترتیب داده بود، شرکت کرد.

صبح روز سه شنبه با دیدار و گفتگوی دوجانبه نعلبندیان و ظریف روز پرکار وزیر خارجه و تیم خبری آغاز شد. پس از دیدار کنفرانس خبری ۲ وزیر خارجه برگزار شد. در این کنفرانس نعلبندیان اعلام کرد که قدردان موضع ایران در موضوع قره باغ است. ظریف نیز گریزی به مذاکرات هسته ای زد و پیامی را از ارمنستان برای ۱ + ۵ فرستاد مبنی بر اینکه اهزم فشار و تحریم کار ساز نیست.

در ادامه ظریف بلافاصله به سمت کاخ نخست وزیری رفت تا در فرصت کوتاه حضور در ارمنستان با آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان نیز دیدار کند. این دیدار در حالی برگزار شد که حدود هزار نفر از ساکنان ایروان در اعتراض به افزایش مالیات ها مقابل کاخ نخست وزیر تجمع کرده بودند. در این دیدار آبراهامیان خواستار حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ارمنستان برای بررسی روابط اقتصادی شد تا روابط اقتصادی دو کشور نیز در سطح روابط سیاسی ارتقا یابد.

پس از پایان این دیدار ظریف برای اقامه نماز ظهر و عصر به مسجد تاریخی کبود ایروان رفت. این مسجد متعلق به شیعیان است و دارای قدمتی هزار ساله بود که به همت سفارت ایران بازسازی شده بود.

بعد از آن ظریف با رئیس مجلس ارمنستان دیدار کرد. ساهاکیان پیش از این رئیس گروه دوستی ایران و ارمنستان در مجلس این کشور بوده است. وی نیز مانند آبراهامیان نخست وزیر خواستار ارتقای روابط اقتصادی دو کشور در حد روابط سیاسی فی مابین شد و روابط بین استان های مرزی را راهکاری برای این موضوع خواند.

نقطه مشترک این دیدار ها گفتگو در مورد پروژه نیروگاه مغری بود. این نیروگاه دارای ۴۷۵ میلیون دلار هزینه است که طرف ارمنستانی خواستار فاینانس آن از سوی ایران می باشد. اما ایران به خاطر کاهش قیمت نفت و عدم قدرت مالی اارمنستان برای باز پرداخت تعهدات مایل به اجرای این پروژه نیست.

در پایان سفر نیز ظریف با سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان دیدار کرد. در این دیدار ظریف رابطه ایرانیان با ارامنه در داخل ایران و رابطه ایران و ارمنستان به عنوان کشوری شیعی و کشوری ارمنی را الگویی برای رابطه کشورها با ادیان مختلف خواند. سرکیسیان در این جلسه ضمن تاکید بر اینکه حاضر نیستیم در مجامع بین المللی هیچ موضعی علیه ایران بگیریم از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به ارمنستان دعوت کرد. که ظریف هم قول برنامه ریزی جهت تحقق این موضوع در سال ۲۰۱۵ را داد.

در پایان این سفر یک روزه ظریف بلافاصله کاخ ریاست جمهوری را به سمت فرودگاه ترک کرد.

فرود هم زمان دو هواپیما در فرودگاه مهر آباد موجب خروج هواپیمای وزیر به جاده خاکی شده و هواپیما تکان های شدیدی خورد، ظریف هم که با شبکه خبر در حال مصاحبه بود به سمت کابین خلبان لیز خورد.

پس از فرود کامل خلبان اعلام کرد که علت تکان های شدید فرود دو هواپیما در فرودگاه مهر آباد با فاصله کم بوده است و از مسافرین عذرخواهی کرد. ظریف هم برای اینکه اعلام کند از این اتفاق ناراحت نیست در پایان سفر با خلبان و تیم پروازی عکس یادگاری گرفت.