محور مذاکرات مونیخ

به گزارش افکارنیوز، پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ از امروز(۶ فوریه) به مدت سه روز برگزار می شود.

کنفرانس امنیتی مونیخ از مهم ترین جلسات کارشناسان سیاست خارجی دنیا محسوب می شود. پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ نیز از امروز به مدت سه روز در هتل بایریشر هوف در مونیخ آلمان برگزار می شود.

بیش از ۴۰۰ شرکت کننده از تقریبا هشتاد کشور دنیا در این کنفرانس حضور خواهند داشت که در بین آن ها بیست رئیس دولت و حدود هفتاد وزیر دفاع و وزیر امور خارجه خواهند بود. تا روز یکشنبه(۸ فوریه) درباره همه بحران های بزرگ بین المللی از جمله درگیری های اوکرین، مبارزه با تروریست داعش تا برنامه اتمی ایران بحثهایی در این کنفرانس انجام خواهد شد.

بیش از بیست سخنرانی و بحثپانل از جمله برنامه های رسمی این نشست خواهد بود که البته مهم تر از آن گفتگوهایی است که در حاشیه این نشست انجام می شود.

مشاوره درباره درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه از موضوعات اصلی است که در این کنفرانس به آن پرداخته می شود.

از شرکت کنندگان این نشست جو بایدن معاون وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و حیدر العبادی نخست وزیر عراق است. برای اولین بار " ینز استولنبرگ " دبیر کل ناتو هم در این نشست شرکت خواهد کرد.

همچنین صدر اعظم آلمان، رییس جمهوری فنلاند، روسای جمهوری لیتوانی و استونی، نخست وزیر لبنان، رییس پارلمان اروپا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عضو ارشد شورای دولتی چین و وزیر خارجه کره جنوبی از مقامات حاضر در نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ هستند.

رئیس جمهوری اوکراین و وزیر امور خارجه روسیه نیز برای شرکت در این نشست به مونیخ می آِیند.

" آنگلا مرکل " صدر اعظم آلمان نیز فردا در مونیخ سخنرانی خواهد کرد. این اولین حضور مرکل در این کنفرانس بعد از چهار سال محسوب می شود.

" وولفگانگ ایشینگر " دیپلمات کهنه کار آلمانی ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را بر عهده دارد.

بر اساس گزارش های منتشر شده وزیر امور خارجه کشورمان نیز به همراه معاونان و تیم فنی هسته ای به مونیخ رفته و قرار است در حاشیه این کنفرانس با وزرای امور خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار و گفتگو کنند.

کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۱۹۶۲ توسط ادوارد هاینریش فون کلایست –اشمنتسین نظامی سرشناس آلمانی بنیان گذاشته شد و در آغاز " کنفرانس امنیتی بین المللی " و نیز " کنگره دفاع شناسی " نام داشت.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز به همراه مذاکره کنندگان ارشد هستهای عازم مونیخ شده است تا در حاشیه این کنفرانس مذاکرات هستهای با طرفهای غربی و بالاخص آمریکا را از سر بگیرد.