شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات

به گزارش افکارنیوز، مدتی است که اصلاح طلبان در مصاحبه ها و برنامه های خود برای شرکت در انتخابات آینده مجلس دهم سخن از ائتلاف خود با اصولگرایان معتدل بیان می کنند. محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در این خصوص می گوید: " بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان به دنبال بحثائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم و معتقدم می‌توانیم بخشی از لیست‌هایمان مشترک باشد و اگر در مجلس افراد مشترک داشته باشیم، این افراد می‌توانند پایه و محور تفاهم و همدلی باشند که این مسئله در پیشبرد برنامه‌های مجلس و پیشرفت کشور موثر است. "

اما اصولگرایان معتقدند که آنها در مسائل سیاسی اختلاف نظر اساسی با اصلاح طلبان دارند و به هیچ عنوان با اصلاح طلبان ائتلاف نخواهند کرد. محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در این زمینه معتقد است: برخی از دوستان اصولگرا ممکن است وجود داشته باشند که ائتلاف با معتدلین اصلاح طلب را از همکاری با اصولگرایان تندرو راحت تر بدانند. اما جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه اسلامی مهندسین این تحلیل را قبول ندارد و اصولگرایان با اصلاح طلبان ائتلاف نخواهند کرد.

مشروح مصاحبه با محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری را در زیر می خوانید:

ابتدای بحثبه شما خیر مقدم عرض می کنیم؛ موضوع مهم در جریان اصولگرایی بحثوحدت میان نیروهای انقلابی است و جبهه پیروان نیز دیدارهای مستمری را در این زمینه با گروه های اصولگرا داشته است؛ ارزیابی شما از وضعیت وحدت میان نیروهای اصولگرا چیست و نیروهای اصولگرا در این مسیر تا به حال به کجا رسیده اند و چه اقدامی برای سرعت بخشیدن به این موضوع باید انجام داد؟

باهنر: من هم از دعوت شما سپاسگذارم؛ انتخابات پیش روی ما با انتخابات گذشته متفاوت است. تقریباً می توانیم بگوییم در مجالس هفتم، هشتم و نهم گرچه اصلاح طلبان حضور داشتند، اما رمق زیادی برای فعالیت نداشتند و احساس می کردند که جامعه از آنها استقبال نمی کند البته در این مورد بنده به دلایل آن اشاره نمی کنم ولی عملاً رقابت ها در این مجالس میان اصولگرایان شکل گرفت.

***اصلاح طلبان در انتخابات آینده جدی وارد میدان می شوند


تصور می کنم در دور آینده مجلس اصلاح طلبان به صورت جدی وارد میدان می شوند؛ حالا یا با دولت هماهنگ می شوند و با هم کار می کنند یا اگر هم جدا به صحنه بیایند، تلاش می کنند که وارد میدان شوند.

مشی ما استقبال از این موضوع بوده است و معتقدم که صدای اصلاح طلبی در کشور باید وجود داشته باشد؛ البته آنها رقیب ما هستند و ما نیز به عنوان اصولگرا با آنها رقابت می کنیم؛ اما توصیه همیشگی ما این است که اصلاح طلبان باید خود را در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور تنظیم و در این چارچوب فعالیت کنند. والا رقابت اصلاح طلبی در رابطه با مسئله انتخابات باید رقابت با احزاب باشد و خدایی ناکرده تندروها نخواهند دوباره آنها را به چالش بکشانند که رقیب نظام شوند.

چون رقیب نظام بودن فقط در انتخابات نیست به طور مثال داستانی که در سال ۸۸ اتفاق افتاد، این بود که سران فتنه آگاهانه و ناآگاهانه به جای اینکه با رقیب شان رقابت کنند، می خواستند با نظام رقابت کنند. باید متذکر شد که با نظام نمی توان رقابت کرد چراکه در هر ادبیات سیاسی از دموکراتیک ترین کشورها تا جوامع لیبرال، دموکرات و سوسیالیست اجازه رقابت با نظام به کسی داده نمی شود.

بنده یک دفعه به شوخی گفتم که فقط می توان با انقلاب و کودتا با نظام رقابت کرد بنابراین هیچ راه دموکراتیکی در هیچ جای دنیا وجود ندارد که عده ای بخواهند با نظام حاکم بر کشورشان رقابت کنند.

***شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات رقابت در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه است


ما از یک طرف اصلاح طلبان را دعوت به حضور در انتخابات آینده می کنیم که در آن فعال باشند و با طراوت کار کنند و از طرف دیگر شرط حضور آنها این است که آنها باید در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور رقابت کنند نه فراتر از آن؛ البته ما این شرط را نگذاشته ایم بلکه این شرط در ترمینولوژی حقوق سیاسی و همه جای دنیا حاکم است.

پس ما توصیه می کنیم اصلاح طلبان در انتخابات آینده حضور یابند؛ حالا که آنها در انتخابات حاضر می شوند، بنابراین اصولگرایان نیز باید منسجم باشند و رقابت درون خانواده اصولگرایی باید کمرنگ شود و به رقابت با رقیب جدی یعنی اصلاح طلبان یا اعتدالیون یا طرفداران دولت بپردازند.

***تهدید و فرصت اصولگرایان در انتخابات آینده


بنابراین ما در انتخابات آینده یک تهدید و یک فرصت داریم؛ تهدیدمان این است که یک رقیب جدی داریم و فرصتمان این است که رقیب جدی باعثمی شود که احساس نیاز ما به وحدت بیشتر شود. الحمدالله هم اکنون وحدت وجود دارد و گروه های مختلف اصولگرایی برای رسیدن به وحدت در تلاش هستند و تقریباً همه به اجماع رسیده اند که نیاز به وحدت دارند و این موضوع قدم مثبتی است.

به دلیل اینکه در مجالس هشتم و نهم اخیراً با هم رقابت داشته ایم، از هم دل چرکین هستیم ولی مهم این است که بتوانیم کار را مدیریت کنیم و کدورت های درون خانواده باعثنشود که کل خانواده ضربه بخورد یا تضعیف شود و این هنر مدیریت است.

زمانی ما می گفتیم که پایداری ها اصولگرای تند هستند و پایداری ها به ما می گفتند اصولگرایی شما زیر سوال است؛ اما الحمدالله هم اکنون این دوره را گذرانده ایم و دوستان پایداری الان به ما محبت دارند و بارها گفته اند ما شما را اصولگرا می دانیم و ما نیز آنها را اصولگرا می دانیم؛ البته در موضوعاتی اختلاف مواضع داریم که یا باید اختلاف مواضع را کم کنیم یا در زمان انتخابات باید از آن صرف نظر کرده و اختلافات را به حاشیه برانیم و به مسائل اصلی بپردازیم. من در مجموع فضا را مثبت می بینیم، کارها در حال انجام است و برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان تلاش می شود.

دیدار آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله مصباحی و آیت الله مصباح یزدی به چه میزان وحدت جریان اصولگرایی را تحکیم می کند؟

باهنر: دیدار سه جانبه که در آن همدلی و همراهی وجود دارد، دارای اهمیت است؛ ما درباره اینکه جامعتین و آیت الله مصباح یزدی چگونه می خواهند کنار هم بنشینند، دخالت نمی کنیم. ما به آیت الله یزدی نیز گفته ایم که به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری از گذشته همواره زیر سایه جامعتین حرکت کرده ایم و در آینده نیز این کار را انجام خواهیم داد و از این حرکت نه تنها پشیمان نیستیم بلکه سود برده ایم.

***دیدار سه جانبه به وحدت اصولگرایان کمک خواهد کرد


ما در مورد هماهنگی جامعتین با آیت الله مصباح یزدی دخالت نمی کنیم ولی اگر به نتیجه برسند، به وحدت بیشتر اصولگرایان کمک می کنند. فقط توصیه و خواهش ما این است که آنها هماهنگ شده و با هم کار کنند.

با توجه به اینکه برخی اصلاح طلبان از کلید واژه هایی همچون تند، میانه و کند و مدرن و سنتی برای اصولگرایان استفاده می کنند، آیا استفاده از این عناوین در جهت تخریب جریان اصولگرایی و تفرقه میان نیروهای انقلاب نیست؟

باهنر: اگر اخلاق اسلامی را کنار بگذاریم، ابزار کار حزبی همین اقدامات است؛ یعنی رقیب را متفرق کنند و خودشان منسجم شوند. بنابراین در راستای همین موضوع اصولگرایان کار ی می کنند که اصلاح طلبان متحد نشوند و اصلاح طلبان کاری می کنند که اصولگرایان متحد نشوند و متأسفانه این موضوع جزء کارهای غیراخلاقی است که معمولاً در احزاب و رقابت های سیاسی در دنیا وجود دارد و ما این کار را نباید انجام دهیم.

***اصلاح طلبان معتقد به نظام باید فتنه گران را از خود دور کنند


اتفاقاً من معتقدم اگر بخواهیم مادی تحلیل کنیم، در صورتی که رقیب ما قوی باشد، ما می توانیم قوی بمانیم. بنابراین ما رقیبمان را قوی و متحد می پسندیم و راه آن را به اصلاح طلبان گفته ایم.

اصلاح طلبان معتقد به نظام، برای اینکه بتوانند منسجم شوند باید رادیکال ها، هنجارشکن ها، فتنه گران و طرفداران فتنه را از پیرامون خود دور کنند والا آلوده می شوند اما در مورد بقیه اصلاح طلبان ما آروز نمی کنیم که از هم جدا شوند. در گذشته اصولگرایان با هم رقابت درون گروهی داشتند ولی هم اکنون در رقابت پیش رو باید رقابت درون خانوادگی را به حداقل برسانیم. البته رقیب ما را تحریک می کند که این رقابت ها درون ما زنده بماند و تند و داغ شود.

***اصولگرایان با اصلاح طلبان ائتلاف نخواهند کرد


اصلاح طلبان می گویند ما آماده ائتلاف با جریان میانه رو اصولگرا هستیم، آیا جریان میانه رویی در اصولگرایان وجود دارد که ائتلاف با اصلاح طلبان را به بخش دیگر جریان اصولگرا ترجیح دهد؟

باهنر: اگر بخواهیم از نظر ریاضی بگوییم، نه وجود ندارد. برخی از دوستان اصولگرا ممکن است وجود داشته باشند که ائتلاف با معتدلین اصلاح طلب را از همکاری با اصولگرایان تندرو راحت تر بدانند. اما جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه اسلامی مهندسین این تحلیل را قبول ندارد.

یعنی با اصلاح طلبان ائتلاف نمی کنید؟

باهنر: اگر اصلاح طلبان نرم و معتدل و در چارچوب قانون اساسی باشند، به عنوان رقیب خوب می پسندیم؛ اما به عنوان موتلف آنها را نمی پسندیم چراکه ما با هم در مسائل سیاسی اختلاف نظر اساسی داریم ولی به عنوان رقیب خوب با " تبدیل " آنها را می پذیریم.

***اصلاح طلبان معتدل در صورت به قدرت رسیدن فضا را به رادیکال های خود می دهند


برخی دوستان ممکن است تصور کنند که با اصلاح طلبان بهتر از اصولگرایان تند می توان کار کرد؛ ما دو توصیه داریم. اولاً خواهش می کنیم این دوستانی که این گونه فکر می کنند مثل گذشته فکر نکنند که کلاه سرشان برود، چراکه اصلاح طلبان معتدل نیز متأسفانه نشان داده اند که اگر به قدرت برسند، دوباره فضا را به دست رادیکال های خودشان می دهند و شاید هم ندهند، اما رادیکال ها می آیند و فضا را می گیرند.

بنابراین با اصلاح طلبان نرم هم نمی توان کار کرد. البته ما از اصولگرایان تند و رادیکال درخواست داریم که کوتاه بیایند و ما آنها را به اصلاح طلبان معتدل ترجیح می دهیم. اما برای اینکه طیف های مختلف اصولگرایی به هم نزدیک شوند، باید از خواسته های خود تنازل کنند.

آیت الله مهدوی کنی در زمان حیات خود می گفت که ما وقتی سخن از وحدت می گوییم، منظورمان وحدت فلسفی نیست بلکه ما می خواهیم با اصولگرایان تند ائتلاف کنیم. بنابراین هر دو طرف باید تنازل کنیم؛ یعنی آنها باید کوتاه بیایند و ما نیز تندتر شویم تا به هم برسیم.