اکنون زمان افزایش تحریم‌های ایران نیست

به گزارش افکارنیوز، ریچارد نفیو که تا چندی قبل عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا بود، در یادداشتی که در سایت شبکه سی‌ان‌ان منتشر شده به نمایندگان کنگره توصیه کرده است که از تلاش برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران دست بردارند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌نویسد: «برخی اعضای کنگره آمریکا شاید در برابر پیشنهاد ارائه شده درباره تحریم‌های تازه ایران مقاومت کنند اما مخالفت آنها به نظر می‌رسد احتمالا نتواند مانع تصویب تحریم‌های تازه شود».

وی نوشت: «به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان که ۱۵ ماه در میز مذاکرات روبروی ایرانی‌ها نشستم می‌توانم به شما اطمینان بدهم که چنین کاری در این برهه زمانی ریسک تضعیف توافقی است که قطعا به نفع همه طرف‌ها است».

«نفیو» با اشاره به تبعات تصویب تحریم‌ها می‌نویسد: «چنین قانونگذاری احتمال ایجاد چرخه‌ای شود که نه مذاکرات به آن نیاز دارد و نه قابل مدیریت است. همین حالا مجلس ایران خطرات این موضوع را نشان داده است. نمایندگان مجلس ایران طرح مختص به خود را ارائه کردند که مفاد آن پایان تبعیت از همه مقررات برنامه اقدام مشترک(ژنو) در صورت تحریمهای تازه آمریکا آمده است».

این مسئول پیشین در مذاکرات هسته‌ای همچنین نوشت: «حامیان تحریم‌های جدید در آمریکا، اغلب می‌گویند درباره اینکه در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌ها به نحو قابل توجهی تشدید می‌شوند، تردید وجود دارد اما شواهد کمی درباره این ادعا وجود دارد و شواهد بیشتر حاکی از عکس آن است».

این مقام پیشین و تحلیلگر کنونی آمریکایی در ادامه افزود: «اجرای تحریم‌های در جریان توافق برنامه اقدام مشترک ادامه یافته است. نزدیک ۱۰۰ شرکت و فرد تحریم شدند و تلاش‌های روزانه پرسنل آمریکایی برای تحقیق درباره مواردی از این دست و کار با شرکای خارجی درباره اجرای تحریم‌ها وجود دارد».

وی همچنین در ادامه توضیح درباره علت آنکه می‌توان تحریم‌ها را به محض شکست مذاکرات تشدید کرد، تاکید کرد: «دوم، اگرچه شرکتهای تجاری در حال نشان دادن علاقه برای حضور در ایران هستند اما هیچ توافق تجاری بسته نشده است. من درباره این موضوع با شرکتها و بانکها صحبت کردم و آنها تاکید داشتند که منتظر هستند ببینند آیا توافق نهایی قابل حصول است یا خیر».

نفیو اینطور ادعا می‌کند: برای شرکتها و بانکهای خارجی این موضوع که شرایط به قبل از توافق هسته‌ای موقت بازگردد، ‌ انجام فعالیتهای تجاری سخت و با خطرات بسیار روبرو خواهد بود. آنها گفتند که تا زمانی آنها ندانند مذاکرات به چه نحوی پیش می‌رود، خواهان بازگشت(به ایران) نیستند».

این مقام سابق نوشت: ‌ «برخی دیگر از انتقادات مربوط به این موضوع است که کنگره باید در مذاکرات حرف برای گفتن داشته باشد. به عنوان یک مذاکره‌کننده من ۱۵ ماه با هیات‌های گروه ۵ + ۱ و ایرانی‌ها گذراندم. مذاکرات ما به طور مستقیم متاثر از گزینه‌های موجود با توجه به نگرانیهای کنگره بوده و این موضوع نه تنها توسط هیات آمریکایی بلکه توسط همتایان ما در گروه ۵ + ۱ و حتی توسط ایرانیها مطرح می‌شد. در این مذاکرات، ‌ کنگره به شدت و بسیار زیاد حضور دارد».

او همچنین با اشاره به اقدامات کنگره می‌نویسد: ‌ «مهم است نقاط منفی تعریف صریح یک توافق در قانون را به خاطر بسپاریم. اگر هدف ممانعت از اجرای یک توافق بد توسط آمریکا است، در این صورت کنگره روشهای کمتر تحریک‌آمیزی برای این کار دارد مثلا انصراف و رد کردن منابع مالی مورد نیاز برای اجرای چنین توافقی در صورت حصول است».

«نفیو» همچنین نوشت: «اگر هدف ایجاد خطوط قرمز برای مذاکره‌کنندگان ایرانی است در این صورت کنگره خلاف آنچه خواستار آن بوده را خواهد داشت: تعریف یک توافق خوب با جزئیات، مذاکره‌کنندگان ایرانی را مجبور به عبور از خطوط قرمز ما میکند تا اعتبار انقلابی‌شان را حفظ کرده و بتوانند آن(توافق) را به خانه ببرند».

این عضو سابق مذاکره‌کننده آمریکایی تصریح کرد: «همه این مسائل نشان می‌دهد که اکنون تلاش برای قانونگذاری(برای تحریم‌ها ضد ایران) بر این ادعا استوار است که باید قدرت آمریکا دوباره اعمال گردد. این موضوع برای من گیج‌کننده است. اگر هیچ مساله دیگری را نشان ندهد، تلاش‌های ما برای تحریم ایران که من معمار پیشروی آن از سال ۲۰۰۶ بودم، نشان از قدرت و برد قدرت آمریکا است».

نفیو مینویسد: یک موضوع که میتواند رهبری ما را در خارج به خطر بیافکند، تضعیف مذاکرات در داخل کشور است و قانونگذاری(برای تحریم جدید ایران) میتواند تاثیرات منفی دیگری داشته باشد: بخشی از طرح مجلس ایران خواستار لغو همه تحریمها پیش از اجرای توافق جامع است که اگر این طرح به قانون تبدیل شود مذاکرهکنندگان ایرانی دیگر قدرتی ندارند که اجازه کاهش مرحله به مرحله تحریمها در پاسخ به اقدامات خاص ایران را بدهند موضوعی که عنصر اصلی رویکرد گروه ۵+۱ است(کاهش تدریجی تحریم در ازای اقدامات خاص ایران).