به گزارشافکارنیوز، صحبت‌های فرد مذکور در واقع با شکلی از استفهام انکاری در حال بیان تشکیک در تحقق جمهوریت نظام است.

اشاره‌های وی در حالی است اولاً تأیید و ردّ صلاحیت برای کاندیداتوری نیز مظهری از جمهوریت است که نبود آن عقلانیت عملکردهای نظام سیاسی را با مشکل و خطا مواجه می‌کند و ثانیاً وقتی فردی که در سوابق وی حتی تلاش برای سؤال از خاتمی(رئیس جمهور وقت) برای عدم تندروی‌های بیشتر در مقابل نظام اسلامی و همچنین استعفا از سمت نمایندگی ملت در مجلس ششم نیز وجود دارد؛ مدعی آن باشد که ردّ صلاحیت برخی چهره‌های هم‌طیف او در انتخابات‌های گذشته، جمهوریت نظام را زیر سوال برده است؛ پر واضح است که صحبت وی ضعیف و بی‌مبنا است و نمی‌تواند ملاکی برای احتجاج و استدلال باشد.

همچنین است که باید اشاره کرد تحقق جمهوریت نظام جدای از مصادیقی مثل تأیید و ردّ صلاحیت‌ها، برگزاری انتخابات و عملگری بایسته از سوی شورای محترم نگهبان؛ در روندها و رخدادهای دیگری نیز مثل یوم‌الله ۹ دی، شرکت مردم در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس و انقیاد قشرهای مختلف از قوانین موضوعه در جمهوری اسلامی ایران نیز تعیّن می‌یابد که این مسئله باید توسط تأکیدکنندگان همیشگی بر توطئه «انتخابات آزاد»! مدّ نظر قرار گیرد.

صحبت های قوامی در حالی است که طی ماه های اخیر صحبت هایی از جانب چهره های یک جریان سیاسی خاص مبنی بر ضرورت قانونی برگزار شدن انتخابات مجلس دهم! نیز به گوش رسیده است.

برخی از این چهره ها همچنین عنوان کرده اند که اگر دولت اقدامات خاصی را برای این انتخابات انجام ندهد؛ ترکیب اکثریت و اقلیت کنونی مجلس تغییری نخواهد کرد!