به گزارش افکارنیوز، «اباصلت بیات»، از عکاسانی است که او را با عکس‌های لبخند امام خمینی(ره)، شهید همت، جشن حنابندان شب قبل از عملیات، بمباران حلبچه و بسیاری دیگر از عکس‌های ماندگار می‌شناسیم.

یکی از عکس‌های ماندگار وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، درگیری نیروهای نظامی رژیم طاغوت با مردم است. این عکس در سال ۸۶ رتبه دوم کشوری با عنوان «درگیری خشن پلیس رژیم شاه با مردم» را کسب کرد.

بیات در شرح این عکس خود می‌گوید: تابستان سال ۱۳۵۶ که برای عکاسی به قره کلیسا می‌رفتیم، در جاده تبریز ماکو، نیروهای شاه با عده‌ای از مردم درگیر شدند؛ بنده نیز خیلی سریع از ماشین پیاده شدم و از آن صحنه عکس گرفتم که عکس به یادماندنی شد.

وی ادامه می‌دهد: بعد از دیدن این واقعه و گرفتن این عکس، هر روز اعلامیه‌ها و نوار سخنرانی‌ امام خمینی(ره) را از طریق چند تن از دوستان تهیه می‌کردم و از طریق شورای مسجد قمر بنی‌هاشم در ۳۰ متری جی علیه رژیم طاغوت تبلیغ می‌کردیم. مرکز فعالیت‌های سیاسی ما در این مسجد با هدایت حاج آقا ملکوتی به همراه تعدادی از جوانان آنجا که برخی از آنها شهید شده‌اند، بود.

اعلامیه‌ها را شبانه کپی کرده و در سطح منطقه و در خانه‌ها پخش می‌کردیم؛ علاوه بر این پای منبری علامه نوری در میدان شهدا می‌نشستیم تا اینکه تلاش‌های‌مان به ثمر رسید و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.