فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر کاملاً سیاسی است

به گزارش افکارنیوز، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه ستاد حقوق بشر که صبح امروز در قوه قضاییه تشکیل شد با اشاره به تلاش غربی‌ها برای تحمیل تفکر سکولاری خود در زمینه حقوق بشر به کشورهای دیگر گفت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی خود، حرفهای زیادی در زمینه حقوق بشر دارد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تأکید بر اینکه فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر علیه کشورهای دیگر کاملاً سیاسی و به دور از مبانی انسانی است افزود: در حالیکه در برخی کشورها زنان حتی حق رانندگی ندارند و از کوچکترین امکانات و حضور در عرصه‌های اجتماعی محرومند و غرب هیچ واکنشی در قبال آنها ندارد، جمهوری اسلامی ایران به رعایت نکردن حقوق زنان متهم می‌شود و در گزارش‌های خود می‌نویسند که چرا در ایران زنان عضو شورای نگهبان نیستند که ما هم به آنها پاسخ داده‌ایم؛ از خود بپرسید که چرا تاکنون زنان در آمریکا رئیس جمهور نشده‌اند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه زنان در جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف حضور فعال دارند و حتی منع قانونی برای حضور آنان در مدارج عالی مدیریتی و تصمیم‌گیری وجود ندارد تأکید کرد: طرح اینگونه بحث‌ها، نشانگر نگاه سیاسی و ابزاری به حقوق بشر است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: برخی هجمه‌های حقوق بشری درخصوص مباحثی مانند حدود و قصاص، مبنا و فلسفه سیاسی خاصی دارد و از آنجا ناشی می‌شود که غربی‌ها می‌خواهند مبانی سکولار خود را به ما تحمیل کنند.

رئیس قوه قضاییه خواستار تحرک سیاسی بیشتر ستاد حقوق بشر در زمینه پاسخگویی عملی به هجمه‌های حقوق بشری غرب علیه ایران شد و گفت: در کنار تحرک سیاسی و هماهنگی تمام دستگاهها و قوای سه گانه برای مقابله با ادعاهای حقوق بشری غرب، باید فارغ از بحث‌های سیاسی، گروهی متخصص از اساتید حوزه و دانشگاه برای تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی و مطالعه عمیق و علمی مفهوم حقوق بشر و ابعاد آن در اسلام و جهان معاصر، تشکیل شود تا معیارهای دینی، سیره پیشوایان دین، آموزه‌ها و توصیه‌های انسانی قرآن و سیره پیامبر(ص) در این زمینه را مدون و عرضه کنند.

آیت الله آملی لاریجانی رصد و پایش تحرکات حقوق بشری غرب از جمله نحوه برخورد پلیس با مردم و زنان این کشورها و مقایسه آن با کشورهای دیگر از جمله ایران را برنامه مطالعاتی دیگری از سوی این گروه به منظور عرضه آن به مجامع بین‌المللی و مردم دنیا برشمرد.

رئیس قوه قضاییه نقش ستاد حقوق بشر در هماهنگی امور مربوط به حقوق بشر را مهم ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با حمایت بیشتر مجلس و دولت این ستاد بتواند از ظرفیت‌های خود برای مقابله با هجمه‌های ضد حقوق بشری غرب بیشترین استفاده و بهره را ببرد.

در این جلسه که با حضور اعضای ستاد از جمله وزیران امور خارجه، اطلاعات، کشور، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان عالی قضایی و انتظامی تشکیل شده بود؛ دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر گزارشی از عملکرد این ستاد در سال جاری و برنامه‌های ستاد در سال ۹۴ را ارائه کرد.
وی ارایه پاسخ‌های مستدل به هجمه‌های حقوق بشری غرب، حضور مؤثر در اجلاس‌های حقوق بشری، همکاری‌های دوجانبه با کشورهای دیگر، تشکیل کارگروههای تخصصی به منظور تبیین مباحثحقوق بشری برای قضات و ضابطان قوه قضاییه را از جمله اقدامات این ستاد برای پیشبرد اهداف حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

در این جلسه همچنین دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر حرف دارد و اینطور نیست که تصور شود ما در مباحثحقوق بشری تنها باید شنونده باشیم.
در این جلسه همچنین سایر اعضا نقطه نظرات خود را درخصوص مباحث حقوق بشری و لزوم هماهنگی بیشتر میان دستگاههای مختلف و حضور فعال در مجامع بینالمللی مطرح کردند.