غرب از تحریم ها استفاده ابزاری نکند

به گزارش افکارنیوز، وگر استرومن، دبیر کل وزارت امور خارجه نروژ که جهت برگزاری پنجمین دور گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و نروژ در تهران بسر می برد با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ملاقات کرد.

در این ملاقات مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با استقبال از ارتقاء سطح رایزنی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و نروژ، از روند رو به توسعه و آغاز فصل جدید در روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: مناسب است تا ظرفیت های موجود اعم از دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در جهت تحقق همکاری ها و تعاملات دو کشور مورد استفاده قرار گیرند.

مجید تخت روانچی با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات هسته ای در چارچوب ۱ + ۵، اظهار داشت: در صورتی که طرف مقابل دست از افکار گذشته بردارد و نخواهد از موضوع تحریم ها استفاده ابزاری کند می توانیم در اسرع وقت به توافق جامع برسیم.

وی ضمن تأکید بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور در هر شرایط، اعلام کرد: سطح اندک مبادلات اقتصادی دو کشور نیازمند توجه و فعالیت بیشتر است و فرصتهای زیادی وجود دارند که می شود از آنها در جهت توسعه روابط بهره گرفت.

روانچی از بخشهای نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی، شیلات و محیط زیست به عنوان زمینه های مناسب برای همکاری یاد کرد.

وی همچنین ضمن مطرح ساختن زمینه های همکاری در بخشهای فرهنگی و علمی، خواستار تسهیلات لازم برای تحصیل دانشجویان ایرانی در نروژ و رفع تضییقات و مشکلات آنها شد.

وگر استرومن، دبیر کل وزارت امور خارجه نروژ نیز در این ملاقات با اشاره به روابط دیرینه دو کشور اظهار داشت: پتانسیل زیادی برای همکاریها وجود دارند. ما بسیار امیدوار هستیم که مذاکرات هسته ای به نتیجه خوب برسد. موفقیت در این مذاکرات در تمام سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به سود همه طرفهای ذیربط خواهد بود.

دبیر کل وزارت امور خارجه نروژ همچنین در مورد همکاریهای اقتصادی ایران و نروژ گفت: بخش های انرژی و همکاریهای دریائی نظیر شیلات، و نیز مسائل زیست محیطی از جمه بخش های مناسب برای همکاریها می باشد و امیدوار هستیم با توجه به تفاهمات حاصله همکاریهای دو کشور گسترش یابند.

استرومن درخصوص وضعیت دانشجویان ایرانی در نروژ اعلام کرد : ما در این خصوص کار زیادی را انجام داده ایم . سازمان های ذیربط نروژی از جمله وزارت دادگستری سعی نموده اند تا سیستم مربوط به صدور روادید شفاف تر و سریع تر شود . تلاش ها و پیگیری ها تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه دارند .