گزارش آژانس: ایران تمامی تعهداتش را انجام داده است

به گزارش افکارنیوز، متن کامل گزارش فصلی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران که در ۷۶ پاراگراف به علاوه ۴ ضمیمه پیوست در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت به این شرح است:

«GOV / ۲۰۱۵/۱۵

۱۹ فوریه ۲۰۱۵

اجرای موافقتنامه پادمان معاهده منع اشاعه هسته‌ای(NPT)

و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران

گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

تحولات عمده

• مدیرکل در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ با جناب آقای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرد. آن‌ها در مورد اهمیت تداوم گفت‌وگو بین آژانس و ایران در سطوح مختلف موافقت داشتند. مدیرکل هم‌چنین بر نیاز به حل و فصل تمامی موضوعات باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در اسرع وقت تاکید کرد.

• ایران هیچ توضیحی ارائه نداده که آژانس را قادر به روشن‌سازی اقدامات عملی باقی مانده کند و هیچ اقدام عملی جدیدی را نیز در گام بعدی مرتبط با " چارچوب برای همکاری "، پیشنهاد نکرده است.

• آژانس به وظیفه خود مبنی بر نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات ذی ربط هسته‌ای مندرج در برنامه اقدام مشترک(JPA) که مورد تمدید واقع شده، ادامه داده است.

• از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، ایران در هیچ کدام از تاسیسات اعلام شده خود به غنی‌سازی UF۶ بالاتر از ۵ درصد مبادرت نکرده است و همه ذخایر UF۶ غنی شده‌اش تا سقف ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ از طریق رقیق سازی یا تبدیل به اکسید اورانیوم، مورد فرآوری بیش‌تر واقع شده است.

• غنی‌سازی UF۶ تا سقف ۵ درصد از اورانیوم ۲۳۵ با همان نرخی که در گزارش‌های قبلی ذکر شده، ادامه یافته است. میزان مواد هسته‌ای که به شکل UF۶ غنی شده تا سقف ۵ درصد از اورانیوم ۲۳۵ باقی مانده به ۷۹۵۲.۹ کیلوگرم افزایش یافته است.

• اجزاء مهم بیش‌تری در راکتور IR - ۴۰ نصب نشده و تولید یا تست سوخت برای این راکتور انجام نگرفته است.

• ایران به فراهم کردن دسترسی مدیریت شده آژانس به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره‌سازی ادامه داده است.

A. مقدمه

۱. این گزارش مدیرکل به شورای حکام و هم‌زمان به شورای امنیت در خصوص اجرای موافقت‌نامه پادمان معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران(ایران) است. این گزارش هم‌چنین در بردارنده اطلاعاتی در مورد اجرای اقدامات ذیل بیانیه مشترک در مورد یک چارچوب برای همکاری(چارچوب برای همکاری) و نیز برنامه اقدام مشترک آنگ ونه که مجددا تمدید شده، است.

۲. شورای امنیت تاکید کرده است که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه هایش در خصوص ایران الزام آور است. مفاد مربوطه قطعنامه های یادشده شورای امنیت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده اند مطابق شرایط این قطعنامه ها الزام آور هستند. اجرای کامل تعهدات ایران جهت اعاده اعتماد به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایش لازم است.

۳. همان طور که قبلا گزارش شده، آژانس و ایران در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳ یک " بیانیه مشترک در مورد یک چارچوب برای همکاری " امضاء کردند(GOV / INF / ۲۰۱۳/۱۴). ذیل چارچوب برای همکاری، آژانس و ایران جهت همکاری بیش‌تر در ارتباط با فعالیت‌های راستی‌آزمایی توسط آژانس به منظور حل و فصل همه موضوعات گذشته و حال، و نیز پیشبرد کار در خصوص چنین فعالیت‌هایی به صورت گام به گام موافقت کردند. اقدامات عملی که تا کنون در ارتباط با " چارچوب برای همکاری " مورد توافق قرار گرفته اند در ضمیمه شماره یک فهرست شده اند.

۴. همان گونه که قبلا گزارش شده در یک تحول جداگانه، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و آمریکا(E۳ + ۳) در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ در مورد برنامه اقدام مشترک با ایران به توافق رسیدند. برنامه اقدام مشترک از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ ابتدا به مدت شش ماه لازم الاجرا گشت. طبق درخواست E۳ + ۳ و ایران و با توجه به تصویب شورای حکام(به شرط وجود منابع مالی)، آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های ذیربط هسته‌ای مندرج در برنامه اقدام مشترک(JPA)، علاوه بر آنچه قبلا مطابق موافقتنامه پادمان ایران و قطعنامه‌های ذیربط شورای امنیت انجام می داد، پرداخت. در تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۱۴ برنامه اقدام مشترک تا تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ تمدید شد.

۵. در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ برنامه اقدام مشترک بار دیگر تا تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید شد. برای این‌که آژانس بتواند به نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های ذیربط هسته‌ای ادامه دهد مبلغ ۴.۶ میلیون یورو کمک‌های مالی داوطلبانه فرا بودجه ای لازم بود. تا تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ جمعاً ۶ میلیون یورو از سوی شماری از کشورهای عضو تعهد شده است.

۶. این گزارش به تحولاتی که از آخرین گزارش مدیرکل(GOV / ۲۰۱۴/۵۸ and Corr. ۱) به بعد رخ داده و نیز به موضوعاتی که سابقه بیش‌تری دارند، می‌پردازد.

B. شفاف‌سازی مسائل حل نشده

۷. شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر ۲۰۱۱ خود(GOV / ۲۰۱۱/۶۹) تاکید کرد که برای ایران و آژانس ضروری است به منظور حل و فصل فوری همه مسائل محتوایی باقیمانده با هدف روشنگری درخصوص آن‌ها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت‌ها‍، مواد و اشخاص در ایران، به گفت‌وگوهای خود شدت بخشند. شورا در قطعنامه ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲ خود(GOV / ۲۰۱۲/۵۰) تصمیم گرفت که همکاری ایران با درخواست‌های آژانس با هدف حل و فصل همه مسائل باقیمانده به منظور اعاده اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا " صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ضرورت و فوریت دارد.

۸. همان گونه که در گزارش قبلی مدیرکل ذکر شده بود مقامات ایران و آژانس در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۴، مباحثی را داشتند پیرامون اجرای دو اقدام عملی توافق شده در مه ۲۰۱۴ در گام سوم " چهارچوب برای همکاری " که هنوز اجرا نگشته اند. این اقدامات مربوط به موضوع انفجارات بزرگ و محاسبات انتقال نوترونی هستند(بنگرید به ضمیمه ۱). ایران هیچ توضیحی ارائه نداده که آژانس را قادر کند اقدامات عملی باقی مانده را روشن کند. در دیدار ۲ نوامبر ۲۰۱۴ توافق شد که دیدار فنی دیگری برای بحثبیش‌تر پیرامون دو اقدام عملی باقی مانده در اسرع وقت، ولی به درخواست ایران، نه قبل از ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴(زمان انقضاء برنامه اقدام مشترک در آن زمان) برگزار شود.

۹. مدیرکل در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ با جناب آقای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مونیخ گفت‌وگو کرد. آن‌ها در مورد اهمیت تداوم گفت‌وگو بین آژانس و ایران در سطوح مختلف موافقت داشتند. مدیرکل هم‌چنین بر نیاز به حل و فصل تمامی موضوعات باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در اسرع وقت تاکید کرد.

۱۰. از گزارش قبلی مدیرکل تاکنون، ایران هیچ توضیحی ارائه نداده که آژانس را قادر کند دو اقدام عملی باقی مانده را روشن کند. آژانس هم‌چنان آماده است در جهت تسهیل این روشن‌سازی، سوالات بیش‌تری را به ایران ارائه دهد.

۱۱. همان گونه که قبلا گزارش شده بود آژانس در چندین نوبت از ایران دعوت کرد اقدامات جدیدی که در گام بعدی " چارچوب همکاری " اجرا خواهد کرد را پیشنهاد کند. ایران هیچ اقدام عملی جدیدی را پیشنهاد نکرده است.

C. تاسیسات اعلام شده تحت موافقت‌نامه ایران

۱۲. ایران طبق موافقت‌نامه پادمان خود، وجود ۱۸ تاسیسات هسته‌ای و ۹ مکان خارج از تاسیسات را که مواد هسته‌ای به طور معمول در آن‌جا استفاده می‌شود(LOFs) به آژانس اعلام کرده است(پیوست ۲). با وجود این که بعضی از فعالیت‌هایی که ازسوی ایران در برخی از تاسیسات انجام می‌شود، همان‌طور که در ذیل نشان داده می‌شود، بر خلاف قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت است، مع ذلک آژانس به راستی ‏آزمایی منع انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در این تاسیسات و مکان‌های خارج از تاسیسات(LOFs) ادامه می‌دهد‍.

D. فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی

۱۳. ایران برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی خود را در تاسیسات اعلام شده ذیل که تحت پادمان آژانس است تعلیق نکرده است. با این حال از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴، ایران UF۶ غنی شده بالاتر از ۵ درصد U - ۲۳۵ را تولید نکرده و تمام ذخایر UF۶ غنی شده تا ۲۰ درصد U - ۲۳۵ ایران یا از طریق رقیق‌سازی و یا تبدیل، مورد فرآوری بیش‌تر قرار گرفته است. تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی در تاسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته‌ای‌، آبشارهای نصب شده و ایستگاه‌های خوراک‌دهی و کنارگذاری در این تاسیسات تحت اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند.

۱۴. ایران اعلام کرده است که هدف غنی‌سازی UF۶ تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵‌، تولید سوخت برای تاسیسات هسته‌ای‌اش است. ایران هم‌چنین اعلام کرده است که هدف غنی‌سازی UF۶ تا ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵‌، تولید سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی است.

۱۵. از زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات اعلام شده خود آغاز کرده است، در آن تاسیسات موارد ذیل را تولید کرده است:

• ۱۴۱۷۴.۹ کیلوگرم(۸۷۷.۶ + کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل) UF۶ غنی شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ که ۷۹۵۲.۹ کیلوگرم(۳۳۷.۴ - کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل) آن به شکل UF۶ غنی شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ باقی مانده است و بقیه مشمول فرآوری بیش‌تر شده‌اند.

• تا آن نقطه‌ای که ایران تولید UF۶ غنی شده تا ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ را متوقف کرد، با تولیدی برابر ۴۴۷.۸ کیلوگرم از این مواد، تمام مواد تولید شده مورد فرآوری بیش‌تر از طریق کاهش غنا یا تبدیل به اکسید اورانیوم واقع شده‌اند.

. D. ۱ نطنز

۱۶. کارخانه غنی‌سازی سوخت: کارخانه غنی‌سازی سوخت(FEP) یک کارخانه غنی‌سازی برای تولید اورانیوم با غنای پایین(LEU) غنی شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ است که اولین بار در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد. این کارخانه به سالن تولید A و سالن تولید B تقسیم شده است. مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، ۸ واحد برای سالن تولید A برنامه‌ریزی شده است که هر واحد شامل ۱۸ آبشار است و مجموعا حدود ۲۵۰۰۰ سانتریفیوژ در ۱۴۴ آبشار دارد. در حال حاضر یک واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR - ۲m، پنج واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR - ۱ است و دو واحد دیگر سانتریفیوژ ندارند. ایران هنوز باید اطلاعات طراحی مشابه را برای سالن تولید B ارائه کند. آژانس به راستی‌آزمایی خود برای اطمینان از منع وجود سانتریفیوژ در سالن B ادامه می‌دهد.

۱۷. در واحدی که در بردارنده سانتریفوژهای IR - ۲m است، تا ۸ فوریه ۲۰۱۵ وضعیت از زمان گزارش قبلی مدیرکل بدون تغییر باقی ماند: سانتریفیوژهای IR - ۲m بطور کامل در شش آبشار نصب شده بودند، هیچکدام از این آبشارها با UF۶ طبیعی خوراک دهی نشده‌اند، و کار نصب اولیه ۱۲ آبشار دیگر با سانتریفیوژ‌های IR - ۲m در این واحد تکمیل شده بود.

۱۸. تا تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۵ در پنج واحد حاوی سانتریفیوژهای IR - ۱ وضعیت از زمان گزارش قبلی مدیرکل بدون تغییر باقی ماند: ۹۰ آبشار به‌طور کامل نصب شده بود که ۵۴ آبشار با UF۶ طبیعی خوراک دهی می‌شد. همان‌طور که قبلا گزارش شد، کار نصب اولیه ۳۶ آبشار با سانتریفیوژ‌های IR - ۱ در دو واحدی که دارای سانتریفیوژ نبودند تکمیل شده بود.

۱۹. بین تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۴ و ۲ دسامبر ۲۰۱۴، آژانس یک راستی‌آزمایی موجودی فیزیکی را در FEP انجام داد تا موجودی اعلام شده توسط ایران در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ را راستی‌آزمایی کند. نتایج راستی‌آزمایی موجودی فیزیکی هم اکنون در آژانس در حال ارزیابی هستند. از زمان شروع تولید در فوریه ۲۰۰۷ تا تاریخ ۷ فوریه ۲۰۱۵ ایران ۱۵۶۷۳۴ کیلوگرم از UF۶ طبیعی را به داخل آبشارها خوراک‌دهی کرده و در مجموع ۱۳۷۳۰ کیلو گرم از UF۶ با غنای تا ۵ درصد از اورانیم ۲۳۵ تولید کرده است.

۲۰. تا تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴، ایران ۴۱۱۸ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا ۲% اورانیوم ۲۳۵ را به اورانیوم طبیعی رقیق‌سازی کرده بود. ‌

۲۱. آژانس بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌های محیط زیستی گرفته شده در کارخانه غنی‌سازی سوخت و سایر فعالیت‌های راستی‌آزمایی نتیجه گرفته است که این تاسیسات همانگونه که از سوی ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی گزارش شده عمل کرده است.

۲۲. کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت(PFEP): کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزء تاسیسات تحقیقات و توسعه است که نخستین بار در اکتبر ۲۰۰۳ راه‌اندازی شده است. این تاسیسات می‌تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می‌شود که یکی برای تولید UF۶غنی‌سازی شده تا ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵(آبشارهای ۱ و ۶) تعیین شده و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه(آبشارهای ۲‌، ۳‌، ۴ و ۵) تعیین شده است.

۲۳. همان‌گونه که در گزارش قبلی مدیرکل آورده شده است، بین تاریخ‌های ۱۳ و ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴، آژانس یک راستی‌‏آزمایی فیزیکی موجودی(PIV) در این تاسیسات انجام داد تا موجودی اعلام شده توسط ایران در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ را راستی‌‏آزمایی کند. نتایج این راستی‏‌آزمایی در حال ارزیابی توسط آژانس است.

۲۴. محوطه تولید: همان‌طور که در گزارش قبلی مدیرکل نشان داده شد‌، ایران خوراک‌دهی به آبشارهای ۱ و ۶ با UF۶ با غنای ۵% اورانیوم ۲۳۵ را متوقف کرده و در عوض آبشارها را با UF۶ طبیعی خوراک‌دهی می‌کند. در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۴ ایران بخش‏‌های به‌روز شده پرسشنامه اطلاعات طراحی را ارائه کرد و ضمن آن اعلام کرد که اقداماتی را «به سبب تغییر در سطح غنی‌سازی» انجام داده است و این اقدامات «به‌طور موقت در طول نخستین مرحله اجرای برنامه اقدام مشترک» اتخاذ شده است. از زمانی که برنامه اقدام مشترک اجرایی شد ایران آبشارهای ۱ و ۶ را به صورت به هم متصل به کار نیانداخته است.

۲۵. تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ که ایران تولید UF۶ با غنای ۲۰% اورانیوم ۲۳۵ را متوقف کرد، این کشور ۱۶۳۰.۸ کیلوگرم UF۶ با غنای ۵% اورانیوم ۲۳۵ را به آبشارهای ۱ و ۶ خوراک‌دهی کرده یعنی از زمان آغاز تولید از فوریه ۲۰۱۰ و در مجموع ۲۰۱.۹ کیلوگرم UF۶ با غنای ۲۰% اورانیوم ۲۳۵ تولید کرده بود که تمام آن از فرآیند کنار گذاشته شده و این موضوع از سوی آژانس راستی‌آزمایی شده است. بین ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ و اول فوریه ۲۰۱۵، ایران ۹۶۱.۹ کیلوگرم UF۶ طبیعی را به آبشارهای ۱ و ۶ در کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت خوراک دهی کرده و مجموعا ۹۱ کیلوگرم UF۶ با غنای ۵% اورانیوم ۲۳۵ تولید کرد.

۲۶. محوطه تحقیق و توسعه‌: از زمان گزارش قبلی مدیرکل، ایران به طور متناوب UF۶ طبیعی را به سانتریفیوژهای IR - ۶s به عنوان ماشین‌های مجزا و به سانتریفیوژهای IR - ۱ و IR - ۲m و IR - ۴ و IR - ۶‌، بعضی اوقات به ماشین‌های مجزا و گاهی به آبشارهایی با اندازه‌های گوناگون خوراک دهی کرده است. آژانس تایید می‌کند که یک پیش نمونه سانتریفیوژ IR - ۸ در جای خود برقرار مانده است ولی بدون اتصال است.

۲۷. بین ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ و اول فوریه ۲۰۱۵، تقریباٌ در مجموع ۷۹۰.۹ کیلوگرم UF۶ طبیعی به سانتریفیوژهای محوطه تحقیق و توسعه خوراک‌دهی شده است‌، اما هیچ اورانیوم با غنای پایینی به دلیل این‌که محصول و دورریز آن در پایان فرآیند دوباره ترکیب شده‌اند، کنار گذاشته نشده است.

۲۸. بین ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ و ۲۰ ژوییه ۲۰۱۴ ایران ۱۰۸.۴ کیلوگرم از موجودی UF۶ با غنای ۲۰% اورانیوم ۲۳۵ را رقیق کرد.

۲۹. براساس نتایج آنالیز نمونه‌های زیست محیطی در کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت و سایر اقدامات راستی‌آزمایی، آژانس نتیجه گرفته است که تاسیسات، همان‌طور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) مربوطه اعلام کرده، فعالیت کرده است.

D. ۲. فوردو

۳۰. کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو: کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) مورخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲، یک کارخانه غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF۶ غنی شده تا ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ و تولید UF۶ غنی شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ است. این تاسیسات که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد به نحوی طراحی شده است که ۲۹۷۶ سانتریفیوژ را در ۱۶ آبشار در بر می‌گیرد و بین واحد یک و واحد دو تقسیم شده‌اند. تا کنون همه سانتریفیوژهایی که نصب شده‏‌اند از نوع ماشین‌های IR - ۱ هستند. ایران در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۴ اطلاعات روزآمدی را برای بخش‌هایی از پرسشنامه اطلاعات طراحی ارائه کرد و ضمن آن اعلام کرد که اقداماتی را «به سبب تغییر در سطح غنی‌سازی» انجام داده و این اقدامات را «به‌طور موقت در طول اجرای مرحله اول برنامه اقدام مشترک» به انجام رسانده است.

۳۱. همان‌طور که قبلا گزارش شد، ایران خوراک دهی چهار آبشار واحد دو با UF۶ غنی شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ را که قبلا برای این منظور به‌کار گرفته شده بود متوقف کرد و در عوض از آن زمان شروع به خوراک‌دهی آن‌ها با UF۶ طبیعی کرده است. ایران از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک دیگر این آبشارها را به نحوی که به هم متصل شده باشند به‌کار نگرفته است. تا تاریخ ۹ فوریه ۲۰۱۵، هیچ یک از ۱۲ آبشار دیگر در کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو با UF۶ خوراک‌دهی نشده بودند.

۳۲. بین ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ و ۸ فوریه ۲۰۱۵ آژانس یک راستی‌آزمایی موجودی فیزیکی در FFEP انجام داده که نتایج آن هم اکنون در آژانس در حال ارزیابی هستند.

۳۳. ایران تا تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ که تولید UF۶ غنی شده تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ را متوقف کرد مقدار ۱۸۰۶ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ را به آبشارهای کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو خوراک‌دهی کرده بود که تولید آن از دسامبر ۲۰۱۱ شروع شد و در مجموع تقریبا ۲۴۵.۹ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ را تولید کرده بود که همه آن از آن زمان از فرآیند کنار گذاشته شد و از سوی آژانس مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته است. ایران بین تاریخ‌های ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ و ۹ فوریه ۲۰۱۵ مقدار ۲۴۷۲.۷ کیلوگرم UF۶ طبیعی را به داخل آبشارهای کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو خوراک‌دهی کرد و در مجموع ۲۳۸.۳ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ را تولید کرد.

۳۴. بر اساس نتایج تحلیل نمونه‌های زیست محیطی در تأسیسات فوردو و سایر اقدامات راستی‌آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات همان گونه که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی برای تاسیسات فوردو اعلام داشته فعالیت کرده است.

D. ۳. سایر فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی

۳۵. ایران کماکان دسترسی مدیریت شده مستمر به کارگاه‌های سوار کردن سانتریفیوژها، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژها و تاسیسات ذخیره‌سازی را به آژانس ارائه می‌دهد. این دسترسی‌ها و هم‌چنین اطلاعات مربوطه که مورد توافق دو طرف قرار گرفته است، بر طبق یکی از اقدامات عملی در ارتباط با چارچوب همکاری نیز(ضمیمه یک را ببینید) از سوی ایران ارائه شد. ایران هم‌چنین به عنوان بخشی از این دسترسی مدیریت شده، موجودی مجموعه‌های روتور سانتریفیوژ را که باید جایگزین آن سانتریفیوژهایی که از کار می افتند، به آژانس ارائه داده است. آژانس اطلاعات ارائه شده از سوی ایران را آنالیز کرده و بنا به درخواست، توضیحات اضافی نیز دریافت کرده است. از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، آژانس بر اساس آنالیز همه اطلاعاتی که از سوی ایران ارائه شده و دسترسی مدیریت شده و سایر اقدامات راستی‌آزمایی که انجام داده است می تواند تایید کند که از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک تولید و سوار کردن روتور سانتریفیوژ با برنامه ایران برای جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده آن هم‌خوانی دارد.

E. فعالیت‌های بازفرآوری

۳۶. متعاقب قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران موظف است فعالیت‌های بازفرآوری خود شامل تحقیق و توسعه را به حال تعلیق در آورد. همان‌گونه که قبلاً گزارش شده، ایران در ژانویه ۲۰۱۴ اعلام کرد که «در طول مرحله اول بازه زمانی(شش ماه)، ایران در مراحل مربوط به فعالیت‌های بازفرآوری یا ساخت یک تأسیسات قادر به بازفرآوری مشغول نخواهد شد.» ایران در نامه‌ای به آژانس به تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ خاطرنشان کرده است که این " اقدام داوطلبانه " در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک(JPA) تمدید شده است.

۳۷. آژانس نظارت خود را بر کاربرد سلول‌های داغ در راکتور تحقیقاتی تهران(TRR) و تأسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زینون(MIX) ادامه داده است. آژانس در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۱۵ یک بازرسی و یک راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) را در راکتور تحقیقاتی تهران و در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۵ یک راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) را در تاسیسات MIX انجام داد. آژانس می‌تواند تایید کند که هیچ‌گونه فعالیت جاری مرتبط با بازفرآوری در راکتور تحقیقاتی تهران، تأسیسات MIX و دیگر تأسیساتی که آژانس در ایران به آن‌ها دسترسی دارد، وجود ندارد.

F. پروژه‌های مرتبط با آب سنگین

۳۸. برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران کار بر روی تمامی پروژه‌های مرتبط با آب سنگین را به حالت تعلیق در نیاورده است. با این حال، ایران از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، نه هیچ‌گونه قطعات اصلی در راکتور IR - ۴۰ نصب کرده و نه مجموعه‌های سوخت هسته‌ای برای راکتور IR - ۴۰ در کارخانه تولید سوخت(FMP) تولید کرده است.

۳۹. راکتور IR - ۴۰: راکتور IR - ۴۰ که تحت پادمان آژانس قرار دارد، یک راکتور تحقیقاتی متوسط آب سنگین ۴۰ مگاواتی است که برای گنجایش ۱۵۰ مجموعه سوخت حاوی اورانیوم طبیعی به شکل UO۲ طراحی شده است.

۴۰. آژانس در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۵ میلادی یک راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) در راکتور IR - ۴۰ انجام داد و مشاهده کرد که از زمان گزارش قبلی مدیرکل هیچ یک از قطعات اصلی باقیمانده راکتور نصب نشده‌اند. همان گونه که در گزارش قبلی دبیرکل اشاره شده است، متعاقب یکی از اقدامات عملی توافق شده در ارتباط با چارچوب همکاری، ایران در آگوست ۲۰۱۴ رهیافت پادمانی برای راکتور IR - ۴۰ را با آژانس نهایی کرد.

۴۱. کارخانه تولید آب سنگین: کارخانه تولید آب سنگین(HWPP) تأسیساتی برای تولید آب سنگین با ظرفیت طراحی سالانه تولید ۱۶ تن آب سنگین مخصوص راکتور است.

۴۲. همان‌گونه که قبلاً گزارش شد اگر چه HWPP تحت پادمان آژانس نیست اما در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۳ تحت موضوع دسترسی مدیریت شده از سوی آژانس قرار گرفت. ایران در طول دوره دسترسی مدیریت شده هم‌چنین اطلاعات مربوطه مورد توافق دوطرف را به آژانس ارائه داد. علاوه بر آن، دسترسی به محل ذخیره آب سنگین در تأسیسات تبدیل اورانیوم(UCF) در اصفهان در فوریه ۲۰۱۴، آژانس را قادر ساخت تا مشخصات آب سنگین را تعیین کنند.

G. تبدیل اورانیوم و تولید سوخت

۴۳. ایران در تأسیسات تبدیل اورانیوم(UCF)، کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده(EUPP)، کارخانه تولید سوخت(FMP) و کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) در اصفهان شماری از فعالیت‌ها را به شرح ذیل انجام می‌دهد که با تعهدات آن دایر بر تعلیق کل فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و طرح‌های مرتبط با آب سنگین مغایرت دارد، هر چند که تأسیسات مزبور تحت پادمان آژانس قرار دارند.

۴۴. ایران از زمان شروع تبدیل و تولید سوخت در تأسیسات اعلام شده خود، از جمله اقدامات زیر را معمول داشته است:

• ۵۵۰ تن UF۶ طبیعی را در تاسیسات تبدیل اورانیوم(UCF) تولید کرده که ۱۷۰ تن آن به کارخانه غنی‌سازی سوخت(FEP) انتقال یافته است.

• شش تن UF۶ طبیعی را به کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده(EUPP) منتقل کرده است. علاوه بر آن، ۴.۳ تن UF۶ غنی شده تا غنای ۵% اورانیوم ۲۳۵ از FEP به EUPP انتقال یافته است.

• ۲۷۲۰ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا غنای ۵% اورانیوم ۲۳۵ را به فرآیند تبدیل در EUPP تزریق کرده است.

• ۵۳ کیلوگرم از UF۶ غنی شده تا غنای ۳.۳۴ درصد اورانیوم ۲۳۵ را به فرآیند تبدیل تحقیق و توسعه تزریق کرده است و ۲۴ کیلوگرم اورانیوم را به شکل UO۲ تولید کرده است.

• ۳۳۷.۳ کیلوگرم از UF۶ غنی شده تا غنای ۲۰% اورانیوم ۲۳۵ را به فرآیند تبدیل در کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) تزریق کرده و ۱۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم به شکل U۳O۸ تولید کرده است.

• ۹۰.۶ کیلوگرم اورانیوم به شکل U۳O۸ را در کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) برای ساخت اقلام سوختی جهت راکتور تحقیقاتی تهران(TRR) مورد استفاده قرار داده است.

۴۵. تأسیسات تبدیل اورانیوم: تأسیسات تبدیل اورانیوم(UCF) تأسیساتی تبدیلی برای تولید هم UF۶ طبیعی و هم UO۲ طبیعی از کنسانتره سنگ اورانیوم(UOC) است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده تأسیسات تبدیل اورانیوم هم‌چنین UF۴ را از UF۶ ضعیف شده، و قالب‌های فلزی اورانیوم را از UF۴ طبیعی و ضعیف شده تولید خواهد کرد.

۴۶. ایران در تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۱۴ به آژانس اطلاع داد که در تأسیسات تبدیل اورانیوم(UCF) فعالیت‌های تحقیق و توسعه را در زمینه بازیابی اورانیوم از پسماند مایع و جامد ناشی از فعالیت‌های تبدیل در تأسیسات تبدیل اورانیوم(UFC) انجام خواهد داد. آژانس در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ مشاهده کرد که ایران بازیابی اورانیوم از پسماند مایع حاصل از فعالیت‌های تبدیل در تأسیسات تبدیل اورانیوم(UF۶) را آغاز کرده است.

۴۷. ایران اعلام کرده است که تا تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ مقدار ۱۳.۸ تن اورانیوم طبیعی به شکل UO۲ را از طریق تبدیل UOC‌ تولید کرده است. آژانس تایید کرده است که ایران تا همان تاریخ ۱۳.۲ تن اورانیوم طبیعی به شکل پودر دی اکسید اورانیوم UO۲ را به کارخانه تولید سوخت(FMP) منتقل کرده است.

۴۸. کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده(EUPP:(EUPP تاسیساتی برای تبدیل UF۶ غنی شده تا غنای ۵% اورانیوم U - ۲۳۵ به پودر UO۲ است. همان‌گونه که قبلاً گزارش شده است، ایران در می ۲۰۱۴ فعالیت این تاسیسات را با استفاده از اورانیوم طبیعی آغاز کرد. به عنوان بخشی از این فعالیت، ایران تا تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۵۵۰۶ کیلوگرم UF۶ طبیعی را به فرآیند تبدیل تزریق کرده و ۱۳۷۵.۵ کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اورانیوم(UO۲) را تولید کرده است. از زمان شروع فعالیت این کارخانه در جولای ۲۰۱۴، ایران ۲۷۲۰ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا غنای ۵% اورانیوم U - ۲۳۵ را برای تولید دی اکسید اورانیوم(UO۲) به فرآیند تبدیل تزریق کرده است.

۴۹. کارخانه تولید سوخت(FMP): کارخانه تولید سوخت، تاسیساتی است که برای نیروگاه‌ها و راکتورهای تحقیقاتی مجموعه‌های سوخت هسته‌ای تولید می‌کند.

۵۰. به عنوان نتیجه PIV‌ انجام شده توسط در آژانس در کارخانه تولید سوخت(FMP) ‌ در حدفاصل ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ و ۱ سپتامبر ۲۰۱۴، آژانس با امعان نظر به تردیدهای اندازه گیری که به طور طبیعی به چنین تأسیساتی مربوط می‌شود، فهرست کالاهای اعلام شده توسط ایران در تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ را تایید کرده است.

۵۱. آژانس در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ یک بازرسی و یک مورد راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) را در کارخانه تولید سوخت(FMP) انجام داد و تایید کرد که ایران به توقف تولید مجموعه‌های سوخت هسته‌ای با استفاده از دی اکسید اورانیوم طبیعی(UO۲) برای راکتور IR - ۴۰ ادامه داده و این که همه مجموعه‌های سوختی که قبلاً تولید شده بودند در کارخانه تولید سوخت(FMP) باقی مانده‌اند.

۵۲. کارخانه ساخت صفحه سوخت(FPFP): کارخانه ساخت صفحه سوخت، تاسیساتی است که UF۶ غنی شده تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم U - ۲۳۵ را به U۳O۸ تبدیل و مجموعه‌های سوخت ساخته شده از صفحات سوخت حاوی U۳O۸ را تولید می کند.

۵۳. همان گونه که قبلاً گزارش شد، ایران در ژانویه ۲۰۱۴ اعلام کرد که «در خلال مرحله اول بازه زمانی(شش ماه)، ایران اعلام می‌دارد که هیچ‌گونه خط بازتبدیل برای بازتبدیل اکسید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد U - ۲۳۵ به UF۶ غنی شده تا ۲۰ درصد U - ۲۳۵ وجود ندارد.» ایران در نامه ای به آژانس در تاریخ ۲۷‌ آگوست ۲۰۱۴ خاطرنشان کرد که این «اقدام داوطلبانه» در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک(JPA) تمدید شده است. آژانس در حدفاصل ۹ و ۱۷ فوریه ۲۰۱۵ یک مورد بازرسی و یک مورد راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) از کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) ‌ انجام داد که طی آن تایید کرد که هیچ خط فرآوری در کارخانه برای بازتبدیل اکسید اورانیوم به UF۶ وجود ندارد.

۵۴. آژانس در حدفاصل ۱۴ و ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ راستی‌‏آزمایی فیزیکی موجودی(PIV) در کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) ‌ انجام داد که نتایج آن در حال حاضر توسط آژانس در دست ارزیابی است.

۵۵. همان گونه که قبلاً گزارش شده است، ایران در مجموع میزان ۳۳۷.۲ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم U - ۲۳۵(۶/۲۲۷ کیلوگرم اورانیوم) را به فرآیند تبدیل کارخانه ساخت صفحه سوخت(FPFP) تزریق کرده است. ایران تا تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۱۵ مقدار ۱۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم به شکل U۳O۸ تولید و پسماندهای جامد و مایع حاوی ۵۵.۴ کیلوگرم اورانیوم ایجاد کرده است. باقیمانده اورانیوم نیز که به فرآیند تزریق شده بود هم‌چنان در فرآیند و در پسماند باقی مانده است. ایران از مقدار ۱۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم به شکل U۳O۸،۹۰. ۶ کیلوگرم آن را برای ساخت اقلام سوخت برای راکتور آزمایشی تهران(TRR) مورد استفاده قرار داده است.

۵۶. ایران در نامه ای به تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ آژانس را از جدول زمانی عملیاتی تنظیم شده برای کارخانه ساخت صفحه سوخت(FPFP) مطلع و قصد خود برای ایجاد خطوط فرآیند بازیابی اورانیوم از پسماندهای جامد و مایع را خاطر نشان ساخته است. آژانس در پاسخ خود به تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۵ درخواست کرد تا ایران اطلاعات بیش‌تری در این زمینه ارائه دهد. آژانس در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۵ مشاهده کرد که خطوط فرآیند عملیات خود را شروع نکرده‌اند و این که ایران فعالیت‌های تحقیق و توسعه مربوط به بازیابی اورانیوم از پسماند جامد را آغاز کرده است.

۵۷. آژانس تایید کرده است که ایران تا تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۵ یک مجموعه سوخت آزمایشگاهی و ۳۲ مجموعه سوخت از نوع راکتور تحقیقاتی تهران(TRR) را در کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) تولید کرده است. تعداد ۳۰ مورد از این مجموعه‌های سوخت شامل مجموعه آزمایشگاهی به راکتور تحقیقاتی تهران(TRR) ‌انتقال یافته است.

H. ابعاد نظامی احتمالی

۵۸. گزارش‌های قبلی مدیرکل مسایل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل و فصل این مسایل انجام دهد مشخص کرده‌اند. آژانس کماکان نسبت به وجود احتمالی فعالیت‌های آشکار نشده مرتبط با امور هسته‌ای که سازمان‌های نظامی مربوطه در آن دخیل بوده‌اند از جمله فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک کلاهک هسته‌ای برای موشک، نگران باقی مانده است. ایران ملزم شده است تا به‌طور کامل با آژانس در زمینه همه موضوعات باقیمانده به‌ویژه آن‌ها که نگرانی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را بالا می‌برد، همکاری کند که این امر شامل اجازه دسترسی بدون تاخیر به همه سایت‌ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس است.

۵۹. ضمیمه گزارش نوامبر ۲۰۱۱ مدیرکل(GOV / ۲۰۱۱/۶۵) تحلیل مفصلی از اطلاعات در دسترس آژانس در آن زمان را ارائه کرد که نشان می‌داد ایران فعالیت‌هایی را اجرا کرده است که با توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای مرتبط است. بنا به ارزیابی آژانس این اطلاعات روی هم رفته معتبر هستند. آژانس از نوامبر ۲۰۱۱ اطلاعات بیش‌تری به‌دست آورده است که تحلیل مندرج در ضمیمه مذکور را بیش‌تر مورد تایید قرار می‌دهد.

۶۰. در فوریه ۲۰۱۲، ایران نگرانی‌های آژانس را بیش‌تر به‌دلیل این‌که از نظر ایران برپایه ادعاهای بی‌اساس است، رد کرده و در اوت ۲۰۱۴ ایران اعلام کرد که " بیش‌تر موضوعات " در ضمیمه GOV / ۲۰۱۱/۶۵ " فقط ادعاهایی هستند که ارزش بررسی ندارند ".

۶۱. همان گونه که در بالا اشاره شد(بند ۱۰) ‌از زمان گزارش قبلی مدیرکل، ایران هیچ‌گونه توضیحی که آژانس را به روشن کردن دو اقدام عملی باقیمانده مربوط به انجام انفجارات پرقدرت و محاسبات انتقال نوترون قادر کند؛ ارائه نکرده است.

۶۲. از زمان گزارش قبلی مدیرکل‌، آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌یی در محل مشخصی از سایت پارچین وجود وسایل، تجهیزات و مواد ساختمانی احتمالی را مشاهده کرده ولی تغییرات بیرونی بیش‌تری در ساختمان‌های این سایت مشاهده نشده است. همانگونه که قبلا " گزارش شده، فعالیت‌هایی که در این محل از فوریه ۲۰۱۲ صورت پذیرفته است احتمالا " توانایی آژانس برای انجام راستی آزمایی موثر را تضعیف کرده است. هم‌چنان مهم است که ایران به سوالات آژانس پاسخ دهد و اجازه دسترسی به محل مشخص شده مورد نظر در سایت پارچین را بدهد.

۶۳. همان‌گونه که در گزارشات قبلی اشاره شده و توسط مدیرکل در جلساتش در تهران در اوت ۲۰۱۴ تاکید شده، لازم است آژانس قادر شود یک ارزیابی " سیستمی " از موضوعات باقی مانده مندرج در ضمیمه گزارش(GOV / ۲۰۱۱/۶۵) انجام دهد. این موضوع مستلزم بررسی و به دست آوردن درکی از هر موضوع در جای خود و سپس ادغام همه موضوعات در یک " سیستم " و ارزیابی آن سیستم در کلیت آن است. در این زمینه، آژانس آمادگی دارد به حل و فصل همه مسائل باقیمانده در قالب " چارچوب برای همکاری " شتاب بخشد. این امر می‌تواند با همکاری فزاینده از سوی ایران و از طریق ارائه به موقع دسترسی به همه اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مواد و افراد مرتبط در ایران همان‌گونه که مورد درخواست آژانس است محقق شود. هرگاه آژانس درکی از کل تصویر پیرامون موضوعات با ابعاد نظامی احتمالی ایجاد کند، مدیرکل درخصوص ارزیابی آژانس به شورای حکام گزارش خواهد داد.

. I اطلاعات طراحی

۶۴. بر اساس مفاد موافقت‌نامه پادمان و قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای حکام و شورای امنیت، ایران ملزم شده است تا مفاد کد اصلاحی ۳.۱ بخش عمومی ترتیبات فرعی(موافقت‌نامه پادمان) در مورد ارائه زود هنگام اطلاعات طراحی را اجرا کند.

۶۵. آژانس طی نامه‌ای به ایران در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی؛ از ایران درخواست کرد که بر اساس الزام مرتبط با مفاد پیش گفته کد اصلاحی ۳.۱ اطلاعات طراحی اولیه و برنامه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای که ایران اعلام داشته است انتظار می‌رود در ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی در سایت بوشهر ساخته شوند، را ارائه کند. ایران در پاسخ مورخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی خاطرنشان ساخت که این کشور موضع خود درخصوص کد اصلاحی ۳.۱ را مشخص ساخته است اما افزوده است " مطمئنا " اطلاعات بیش‌تر هنگامی که در دسترس باشد به آژانس در زمان مقتضی ارائه خواهد شد ".

- J پروتکل الحاقی

۶۶. برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند. آژانس در موقعیتی نخواهد بود که تضمین معتبری درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را ارائه دهد مگر این که و تا زمانی که ایران همکاری لازم را با آژانس از جمله از طریق اجرای پروتکل الحاقی به‌عمل آورد.

K. سایر موضوعات

۶۷. در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی آژانس یک مورد بازرسی و یک مورد بررسی اطلاعات طراحی(DIV) در راکتور برق صفر آب سنگین(HWZPR) در اصفهان انجام داده و راستی آزمایی کرد که ۳۶ مجموعه سوخت مدل پروتو(prototype) تولید شده در FMP پس از آزمایش از قلب(راکتور) برداشته شده و در تاسیسات ذخیره شده است.

۶۸. درتاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۵ میلادی، آژانس تایید کرد که ۱۶ مجموعه سوختی که در ایران تولید شده و حاوی اورانیومی که در ایران تا ۲۰ درصد U - ۲۳۵ غنی‌سازی شده بود در قلب راکتور تحقیقاتی تهران(TRR) قرار دارد. در همان تاریخ آژانس مشاهده کرد که مجموعه سوخت مدل پروتو مینی IR - ۴۰ با نام(Mini IR - ۴۰ prototype‌) در استخر ذخیره قرار داشت.

۶۹. تا تاریخ ۹ فوریه ۲۰۱۵ میلادی، آژانس تایید کرد که یک صفحه سوخت(مانند آنچه در گزارش قبلی مدیرکل اشاره شده) شامل ترکیبی از U۳O۸(تا ۲۰ درصد U - ۲۳۵ غنی شده) و آلومینیم، در تاسیسات مولیبدن، ید و زینون(MIX) وجود داشت که از کارخانه ساخت صفحات سوخت(FPFP) منتقل شده و برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه با هدف بهینه‌سازی تولید ایزوتوپ‌های مولیبدن ۹۹‌، زنون ۱۳۳ و ید ۱۳۲(۹۹MO ۱۳۳Xe و ۱۳۲I) مورد استفاده قرار دارد.

۷۰. در تاریخ‌های ۱۴ و ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ میلادی‌، آژانس یک مورد بازرسی و یک مورد بررسی اطلاعات طراحی(DIV) ‌ در نیروگاه برق اتمی بوشهر انجام داد که در آن زمان راکتور با ۷۰ درصد(ظرفیت) برق اسمی خود در حال فعالیت بود.

L. خلاصه:

۷۱. درحالی که آژانس به فعالیت‌های راستی‌آزمایی در خصوص منع انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران که تحت توافق‌نامه پادمان هستند، ادامه می‌دهد‌، آژانس در وضعیتی قرار ندارد که اطمینان موثقی درباره فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد، و بنا بر این نمی‌تواند نتیجه گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح آمیز هستند.

۷۲. مدیرکل درتاریخ ۷ فوریه ۲۰۱۵ میلادی جلسه‌ای با جناب آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برگزار کرد. آن‌ها بر اهمیت ادامه گفت‌وگو میان آژانس و ایران در تمام سطوح موافقت داشتند. مدیرکل هم‌چنین بر نیاز به حل و فصل در اسرع وقت همه مسائل باقیمانده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

۷۳. ایران توضیحاتی که آژانس را قادر کند تا دو اقدام عملی باقیمانده را تبیین کند ارائه نکرده و اقدام عملی جدیدی در(قالب) گام بعدی " چارچوب برای همکاری " پیشنهاد نکرده است.

۷۴. آژانس آمادگی دارد به حل و فصل همه مسائل باقیمانده در قالب چارچوب همکاری شتاب بخشد. این امر می‌تواند با همکاری فزاینده از سوی ایران و از طریق ارائه به موقع دسترسی به همه اطلاعات، اسناد، مواد و افراد مرتبط در ایران همانگونه که مورد درخواست آژانس است محقق شود. هرگاه آژانس درکی از کل تصویر پیرامون موضوعات با ابعاد نظامی احتمالی ایجاد کند، مدیرکل درخصوص ارزیابی آژانس به شورای حکام گزارش خواهد داد.

۷۵. ‌آژانس به نظارت و راستی آزمایی در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته‌ای مندرج در برنامه اقدام مشترک(JPA) به ترتیبی که تمدید شده، ادامه می‌دهد.

۷۶. مدیرکل به گزارش دهی به طور مقتضی ادامه خواهد داد.