نماینده تهران: هویت اقتصادی ما نباید وابسته به مذاکرات باشد

به گزارش افکارنیوز، حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دیکته دشمن را هم بپذیریم تحریم‌ها لغو نمی‌شود، ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد»، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بسیار روشن سخنرانی فرمودند و چیزی شبیه فتوا در مورد خرید اجناس داخلی مطرح کردند که اگر کسی واقعاً دلبسته به اسلام و ایران باشد باید از محصولات داخلی حمایت کند.

وی افزود: این بیانات رهبر معظم انقلاب وظیفه تولیدکننده داخلی و دولت را سخت‌تر می‌کند که شرایط را برای بالا بردن کیفیت کالاها و خدمات فراهم کنند؛ در ماه‌های اخیر رهبر فرزانه انقلاب تلاش دارند همه مسئولان را به این نکته متوجه کنند که مذاکرات هسته‌ای باید یک مذاکرات عادی باشد و نباید همه هویت اقتصادی و حتی سیاسی ما به مذاکرات هسته‌ای گره بخورد.

نجابت بر همین اساس یادآور شد: غرب تمایلش این است که ما مذاکرات هسته‌ای را نقطه عطف بین مرگ و زندگی بدانیم لذا ما باید این اسلحه را از دست آنان بگیریم، راه آن هم این است که اولاً آسیب‌پذیری اقتصاد را کم کنیم، ثانیاً بتوانیم خودمان طوری کالاها را تولید کنیم که قابل رقابت با محصولات خارجی باشد؛ این موارد نیاز به قدری کار فکری و نوآوری دارد که متأسفانه در جایی این موضوع را مشاهده نمی‌کنیم، گویا هنوز باورمان نشده که باید یک تیم تجاری و اقتصادی جدیدی ایجاد کنیم که نام آن هم «اقتصاد مقاومتی» باشد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد کلی فرمایشات رهبر معظم انقلاب این است که این مذاکرات را در حد مذاکرات عادی پایین بیاوریم و این فکر را در آمریکا و غربی‌ها به بن‌بست برسانیم که اگر ما تحریم شویم دیگر روز مرگ ماست و حاضر به هر گونه مؤاخذه‌ای هستیم، این مهم‌ترین پیام فرمایشات رهبری معظم انقلاب است.

این عضو کمیسیون انژری مجلس در ادامه با بیان اینکه اروپا به گاز ما نیاز دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم و باید تلاش کنیم کشورهای صادرکننده انرژی را متعاقد کنیم که یکپارچه به نفع تولیدکنندگان تصمیم بگیرند و بتوانند از منافع خودشان دفاع کنند و اگر لازم شد بتوانند صد در صد از ابزار نفت به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده کنند، اما متأسفانه شرکای ما در حوزه خلیج‌فارس نه تنها به این موضوع کمکی نمی‌کنند بلکه در زمین دشمنان بازی می‌کنند. مانند عربستان، قطر و امارات.

وی تأکید کرد: وظیفه ما این است که هم خودمان و هم شرکای نزدیکمان مانند عراق و ونزوئلا و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را در یکسری پیمان‌های منطقه‌ای متحد کنیم تا بتوانیم از منافع جمعی خودمان حفاظت کنیم، آن وقت خواهید دید در چنین شرایطی متقابلاً می‌توانیم کاملاً از این ابزار اقتصادی در حوزه سیاسی استفاده کنیم.

نجابت در پایان خاطرنشان کرد: برای ضعیف کردن حربه تحریم دشمن باید مصرف محصولات خارجی در کشور کاهش یابد و در بخش تولید نیز به خودکفایی برسیم به این معنا که بتوانیم هر گاه خواستیم واردات کالاهای خارجی را متوقف کنیم.