گزارش آژانس نشانگر شفافیت کامل برنامه‌ هسته‌ای ایران

به گزارش افکارنیوز، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در درباره اولین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۵ و در آستانه مذاکرات هسته‌ای که قرار است از فردا در ژنوٰ برگزار شود، گفت: ‌این گزارش بار دیگر نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد.

وی اضافه کرد: گزارش همراه با جزییات شامل مکان‌ها، تعداد سانتریفیوژها، نوع آنها، مقدار مواد اعم از غنی شده و غنی نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده، بازدیدهای مکررٰ، نمونه برداری‌ها و نتایج آنها، اگرچه غیر لازم بوده و موضع جنبش عدم تعهد هم در مخالفت با آن است، اما نشان از شفافیت کامل برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران دارد. نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: ‌ این گزارش همچنین بار دیگر تایید می‌کند که ایران به تمامی اقداماتی که به صورت داوطلبانه طبق توافق ژنو و تمدید آن پذیرفته، عمل کرده است.

وی با یادآوری این نکته که گزارش جدید در مقایسه با گزارش قبلی مطلب چندان جدیدی ندارد، عنوان کرد: شاید بتوان گفت که بیش از ۹۰ درصد آن تکراری است که تنها اعداد و ارقامش تغییر کرده و حتی جملات تکراری گزارش‌های قبلی درج شده است. نجفی در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به PMD و تکرار آنها در گزارش جدید نیز گفت: ‌این اتهامات و تکرار آنها در گزارش جدید چیزی بر اعتبار آن اتهامات نمی‌افزاید.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس در خصوص اجرای اقدامات عملی توافق شده که در گزارش به آن اشاره شد نیز تصریح کرد: ایران اکثر آنها را کامل کرده و در مورد ناتمام ماندن دو اقدام عملی باقیمانده، به سهم خود برای پیشرفت کار پیشنهاد دسترسی مدیریت شده به «منطقه مریوان» را داده است و این بر عهده ایران نیست که توضیح بیشتر بدهد، بلکه کشورهای ارائه کننده اطلاعات غلط به آژانس، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند. نجفی تنها نکته جدید در گزارش را ملاقات اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس با وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برشمرد که در این ملاقات قرار شد تماس‌ها ادامه پیدا کند.

وی همچنین گفت که در همین رابطه قرار است سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان پس از مذاکرات ژنو به وین سفر کرده و با آمانو مدیرکل آژانس دیدار و گفتوگو کند. به گزارش فارس، قرار است سید عباس عراقچی که فردا برای انجام رایزنیهای دوجانبه با هیأت مذاکره کننده آمریکایی به ژنو سفر میکند، روز سهشنبه در وین با آمانو درباره همکاریهای ایران و آژانس به رایزنی بپردازد.