به گزارشافکارنیوز،حسن بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل سیاسی با حضور در مناظره «ویژگی‌های یک توافق خوب» با مهدی محمدی عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد پیرامون مذاکرات هسته‌ای به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه باید شناخت درستی از وضعیت کنونی داشت، گفت: با توجه به امکاناتی که در دست ما است و با توجه به شرایط بین‌المللی روند مذاکرات خوب پیش می‌رود.

بهشتی‌پور تصریح کرد: ما وضعیتی را ترسیم کردیم که در آن تحریم نداشته باشیم و در آن بتوانیم غنی‌سازی خود را انجام بدهیم. امروز بخشی از تحریم‌ها با توجه به توافق ژنو لغو شده است و در حال حاضر نیز مذاکره در حال انجام است تا بخش عمده دیگر تحریم‌ها نیز لغو شود.

مدیر سابق شبکه العالم با بیان اینکه برداشت تحریم تدریجی خواهد بود اما آنچه که مهم است مدت و کیفیت آن است و باید این موضوع در اولویت باشد.

وی افزود: مسئله هسته‌ای یک دستاورد کشوری است و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و دولت‌ها مجریان پرونده هسته‌ای بودند و اگر نقدی در این‌باره وجود دارد بر عملکرد مجریان آن است.

این تحلیلگر مسائل هسته‌ای، خاطرنشان کرد: فناوری هسته‌ای را همین جوانان ما با شعار ما می‌توانیم و کار تیمی در یازده سال گذشته به سرانجام رساندند.

مدیر سابق شبکه العالم با بیان اینکه با کشور ما به صورت یک استثناء برخورد کردند، گفت: انقلاب اسلامی ما نیز یک استثناء بود. دومین، سومین و پنجمین قطعنامه شورای امنیت در رابطه با ایران صادر شده است.

وی ادامه داد: وقتی کشوری در فصل ۷ بند ۴۱ منشور سازمان ملل قرار می‌گیرد از نگاه آنان تهدید صلح و امنیت دنیا است و به همین خاطر مجوز تحریم این کشور داده می‌شود. در این شرایط معلوم است که ما یک استثناء هستیم و این وضعیت را آمریکا و رژیم صهیونیستی به وجود آوردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم از فصل ۷ بیرون بیاییم اولین کشوری هستیم که با گفت‌وگو خارج شده‌ایم. وقتی ما با دشمن بدسرشتی مواجه هستیم باید چه کار کنیم. یک راه این است که مواضع قاطع جمهوری اسلامی را در مقابل آنان بیان کنیم و یک راه دیگر این است که مذاکرات برد برد داشته باشیم.

بهشتی‌پور با بیان اینکه ما غنی‌سازی را حق خود می‌دانیم، گفت: حال طرف مقابل می‌خواهد این حق را به رسمیت بشناسد یا نشناسد، این حق ماست. گفت‌وگو نیز بدین‌خاطر است که از دردسرهایی که دشمن برای ما می‌خواهد به وجود آورد، جلوگیری کنیم.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تأکید بر این موضوع که تحلیل غربیان نسبت به ما حجت نیست، ‌گفت: ما باید سخنان آنان را تحلیل محتوا کنیم تا به سیاست‌های ناگفته‌شان پی ببریم.

وی ادامه داد: غرب در دستگاه تبلیغاتی‌اش می‌گوید ایران به خطار تحریم پای میز مذاکره آمده است اما ما دیدیم که کری اعتراف کرد، زمانی ایران ۱۶۴سانتریفیوژ داشت و ما با آنان مذاکره نکردیم. الآن ۱۹هزار سانتریفیوژ دارند حال اگر امروز نیز مصالحه نکنیم تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند.

مدیر سابق شبکه العالم خاطرنشان کرد: ‌ اطلاعاتی که دشمنان از وضعیت کشور ما دارند از اظهارات مسئولان ما نیست. مرجع قضاوت آنان سخنان مسئولان ما نیست البته نمی‌خواهم این را توجیه کنم که سخنان مسئولان ما مهم نیست بلکه این را می‌خواهم بگویم که آمریکایی‌هایی اطلاعاتشان را تنها از سخنان مسئولان ما به دست نمی‌آورند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای زحمات بسیار زیادی کشیدند گفت: آقای جلیلی در مذاکرات خون دل‌ها خوردند و نامردی است که بگویند اینان فقط در مذاکرات بیانیه خواندند. البته در مذاکرات رویکرد نیز مهم است. اتحاد و توطئه جهانی به سردستگی آمریکا علیه ما شکل گرفته است و برای شکستن این توطئه باید کاری صورت می‌گرفت.

بهشتی‌پور تصریح کرد: ایران تلاش می‌کند توافق هسته‌ای را در شورای امنیت نیز تثبیت کند تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نتواند زیر توافق بزند. آمریکایی‌ها به خاطر موفقیت‌های ما در عرصه هسته‌ای تغییر موضع داده‌اند. در حقیقت ظریف و تیم هسته‌ای کنونی زحمات گذشتگان را به نتیجه رساندند و در حقیقت تیم جدید میوه‌چینی مذاکرات را انجام داد.

مدیر سابق شبکه العالم با بیان اینکه دانش هسته‌ای در کشور ما بومی شده است، ‌ گفت: راستی آزمایی فعالیت هسته‌ای ما از طرف آژانس اعمال می‌شود آن به صورتی که بر همه کشورها اعمال می‌شود اما برای ما بیشتر است.

وی افزود: عده‌ای بودند به اسم دور زدن تحریم‌ها پورشه وارد می‌کردند البته عده‌ای هم بودند که در دور زدن تحریم‌ها زحمت می‌کشیدند.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: ما باید اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم تا به طرف مقابل نشان دهیم تحریم‌ها بر ما اثرگذار نبوده است. در حقیقت ما با توافق دفع شر دشمن کرده‌ایم. اینگونه نبوده است که با توافق تمام رفتار آمریکا را مشروع بدانیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ما با آمریکا رویکرد جنگیدن نداریم بلکه رویکرد ما نرمش قهرمانانه است اگر به توافق رسیدیم چه بهتر اگر نشد موضوع برای جهان آشکار میشود.