اخراجی‌های کابینه، مقابل دولت

روزنامه شرق نوشت: هرگز كسي گمان نميبرد كساني كه روزگاري در جبهه محمود احمدينژاد و پشت و پناه وي در دولت بودند حالا به عنوان جبهه مقابل وي خودنمايي كنند.

اگرچه چندی است اصولگرایان سنتی کمر همت به انتقاد از دولت بسته‌اند اینک قرار است یاران اخراج‌شده از دولت این نقش را بر عهده بگیرند و «جبهه پایداری انقلاب اسلامی» را شکل دهند. حالا به نظر می‌رسد این جبهه جدی‌ترین رقیب مقابل دولتی‌ها باشد؛ جبهه‌ای که خود از دولتی‌های اخراج‌شده تشکیل شده است.

اما خبر شکل‌گیری این کمیته، یک ماه پیش منتشر شد و درست در همان ابتدای انتشار از سوی افرادی که اکنون نامی از آنها در این فهرست دیده نمی‌شود، تکذیب شد. در بیست و نهمین روز از خرداد سال‌جاری، مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با نشریه «شما» ارگان حزب موتلفه اسلامی در این‌باره گفت: «تا آنجا که من خبر دارم وزیران سابق یا تعبیری که بعضی کرده‌اند که اخراجی‌ها هیچ تشکلی ندارند، دو، سه جا میهمانی داده و گعده کرده‌اند و پنج نفر هم جمع شدیم و سوری با هم خوردیم؛ اینکه نمی‌شود تشکل.!»

اما اکنون تشکلی که پورمحمدی ظهور و بروزش را تکذیب کرده، قرار است با نام «جبهه پایداری انقلاب اسلامی» اعلام موجودیت کند. این جریان که توسط صادق محصولی مدیریت شده و شکل گرفته است با حضور تعدادی از اعضای حذف‌شده از کابینه دولت‌های نهم و دهم که سمت حساسی ندارند، تشکیل شده است.

اگرچه برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس و برخی از اعضای پایگاه عماریون نیز در آن عضو هستند، یعنی همان اصولگرایانی که این روزها دل‌خوشی از جریان موسوم انحرافی و هوادارانش ندارند. علاوه بر این، آنچه از اسامی افراد حاضر در این تشکل منتشرشده افرادی همچون رسایی، آقاتهرانی، کامران باقری‌لنکرانی، غلامحسین الهام، صادق محصولی، مهرداد بذرپاش، علی‌اصغر زارعی، کوچک‌زاده، کوثری، روح‌الله حسینیان و تعداد دیگری از شخصیت‌های مطرح سیاسی نیز هستند. جبهه یادشده که برای خود کارکردی انتخاباتی و سیاسی را تعریف کرده است، قصد دارد پیش از آغاز ماه رمضان همایش سراسری برگزار کند و از همین روست که شاخصه‌های اصلی خود را پیش از هر حرکتی اعلام کرده است؛ شاخصه‌هایی همچون: «رابطه با خدا بر اساس اخلاص، رابطه با ولی خدا بر اساس تبعیت و رابطه با مردم بر اساس صداقت و خدمت‌گذاری، مرزبندی با فتنه ۸۸، مرزبندی با گروه انحرافی و مرزبندی با خواص مردود. اما شاید آنچه درباره شکل‌گیری این مجموعه می‌توان گفت گردهمایی کسانی است که روزی به نوعی از دولت یا حواشی آن انتقاد کرده یا می‌کنند، چرا که موسسان این جبهه چندی پیش با آیت‌الله مصباح‌یزدی، منتقد جدی این روزهای دولت دیدار کرده و تلاش کردند آیت‌الله را به عنوان یکی از اعضای موثر معرفی کنند. مصباح‌یزدی تنها روحانی نبود که اعضای جبهه پایداری انقلاب با وی دیدار کردند که آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله محمد یزدی نیز در این مجموعه قرار گرفتند.

صادق محصولی
صادق محصولی که حالا موسس این جبهه لقب گرفته است از دوستان قدیم احمدی‌نژاد و رییس ستاد انتخاباتی وی در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود و پس از استیضاح و برکناری علی کردان به مجلس معرفی شد و مسوولیت وزارت کشور را برعهده گرفت. هرچند اوضاع بر وفق مراد رفیق شفیق نماند و در دولت دوم احمدی‌نژاد در حالی که وزارت رفاه را برعهده داشت با ادغام وزارتخانه‌اش در وزارت کار برکنار شد و در مراسم تودیعش هم خبری از دوست دیرین‌اش نشد چراکه گفته شد وی بارها در جلسه دولت از مشایی انتقاد کرده بود.

باقری‌لنکرانی
دیگر عضوی که در جبهه مزبور خودنمایی می‌کند و به نوعی از کابینه احمدی‌نژاد کنار ماند و در دولت دهم وی حضور نداشت، باقری‌لنکرانی است؛ همانی که وزیر بهداشت احمدی‌نژاد بود و او، وی را دلخواه مثل هلو خوانده بود. وزیر بهداشت و درمان دولت نهم در حالی بر خلاف پیش‌بینی‌ها به کابینه دولت دهم راه نیافت که بسیاری گمان آن را نمی‌بردند. باقری‌لنکرانی هم اگرچه اختیار عزل و نصب‏ها را در دولت از اختیارات رییس‌جمهور خواند، اما بعدها مشخص شد که راه نیافتنش به کابینه دوم احمدی‌نژاد اختلاف نظرش با مشایی بوده است، گرچه خودش نیز در مصاحبه‌ای با سایت مشرق گفت این روزها دیگر معنی جمله‌های بیشتری را از احمدی‌نژاد نمی‌فهمم.

مهرداد بذرپاش
مهرداد بذرپاش از ديگر حاضران اين جبهه است. او كه زماني اسامه دولت خوانده ميشد، ناگهان از سمت رياست سازمان ملي جوانان بركنار شد؛ بركنارياي كه در نوع خود يك اتفاق ويژه محسوب ميشد؛ چراكه روزگاري طولاني مدافع سرسخت احمدينژاد بود و پس از تشكيل كابينه در سال ۱۳۸۴ به سمت مشاور جوان رييس دولت منصوب شد. بذرپاش پس از ناكامي در انتخابات شوراي شهر، ابتدا به مديريت پارسخودرو و سپس به مدير عاملي سايپا رسيد، اما با انتصاب تيم مورد حمايت مشايي، وي به رغم ميل شخصي از سايپا به سازمان ملي جوانان رفت و آذرماه گذشته به ناگاه از سمت رياست سازمان ملي جوانان نيز كنار گذاشته شد. حال اگرچه اخبار ضدونقيضي از حضور منوچهر متكي، كاظمي، دانش جعفري، فرشيدي و يكي، دو نفر ديگر از وزيران خارجشده از كابينه احمدينژاد در اين تشكل به گوش ميرسد، اما هنوز تاييد نشده است، ولي ميتوان گفت محور تمامي اين افراد انتقاد از دولت، مشايي و جريان انحرافي بوده است. به هر روي جبهه پايداري انقلاب اسلامي اعلام موجوديت كرده است و ميخواهد با كاركرد انتخاباتي -سياسياش نقش پررنگتري را نسبت به ديگر اصولگرايان در عرصه سياست ايفا كند، گويي اخراجيهاي دولت ميخواهند عليه جبهه احمدينژاد قد علم كنند.