به گزارش افکارنیوز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد تحریم‌های غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای علیه ایران در صورت تواق با این کشور رفع نخواهند شد.

طبق گزارش رویترز، «آدام سازبین»، رئیس فعلی اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری روز پنجشنبه گفت در صورتی که دو طرف به توافق برسند واشنگتن تمامی تحریم‌های مرتبط با «حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی، نقض حقوق بشر و فعالیت‌های بر هم‌زننده ثبات در خاورمیانه» را نگاه خواهد داشت.

وی افزود آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را در توافق هسته‌ای تنها به صورت مرحله‌ای و در ازای گامهای قابل راستی‌آزمایی از طرف تهران، برمی‌دارد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ از روز یکشنبه آغاز شده و قرار است فردا، ۲۹ اسفند، خاتمه یابد اما در روزهای اخیر، احتمال ادامه گفت‌وگوها در بعضی سطوح مطرح شده است.

روز گذشته، وزیر خارجه ایران در پایان چهارمین روز مذاکره با طرف آمریکایی گفت که در مورد بعضی موضوعات، دو طرف به توافق نزدیک شده‌اند در حالیکه در برخی موارد، هنوز اختلاف نظر وجود دارد.

آقای ظریف گفت که دور جاری مذاکرات تا روز جمعه ادامه خواهد یافت اما افزود در صورت لزوم، امکان ادامه آن وجود دارد.

این رایزنی‌ها بخشی از گفت‌وگوهای بین بین ایران با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، موسوم به گروه ۱ + ۵ برای پایان دادن به یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هستهای این کشور متهم کردهاند. جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعاها را رد کرده است.