پیش‌نویس توافق ایران و آمریکا

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که پیش‌نویس توافق هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ حاکی از آن است که تعداد سانتریفیوژهای ایران برای یک دهه یا بیشتر در حد ۶ هزار سانتریفیوژ باقی خواهد ماند.

برخی مقامات به آسوشیتدپرس گزارش کردند که پیش‌نوییس توافق هسته‌ای که بین ایران و آمریکا مورد بحثقرار گرفته است، ایران را وادار خواهد کرد تا تعداد سانتریفیوژ‌هایش را برای مدت دستکم یک دهه حدود ۴۰ درصد کاهش دهد.

این مقامات می‌گویند که پیش‌نویس توافق همچنین پیشنهاد کاهش فوری تحریم‌هایی را می‌دهد که اقتصاد ایران را فلج کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس این تعداد سانتریفیوژ کمتر از ۱۰ هزار سانتریفیوژهایی است که هم‌اکنون در ایران فعال است اما باز هم از ۵۰۰ تا یکهزار و ۵۰۰ سانتریفیوژی که آمریکا در ابتدا پیشنهاد آن را مطرح کرده بود، بیشتر است.

آسوشیتدپرس گزارش کرد که وجود پیش‌نویس توافق نشان از این دارد که طرفین مذاکره به تفاهم سیاسی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران تا قبل از مهلت ۳۱ مارس نزدیک می‌شوند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه(امروز) از محل مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در شهر «لوزان» سوئیس اعلام کرد: ما برخی موضوعات جدی و سخت را مطرح کردیم اما پیشرفت‌هایی را حاصل آوردیم.

از طرف دیگر منابع خبری می گویند یک مذاکره‌کننده اروپایی که نخواسته نامش فاش شود با بیان اینکه ایران و گروه ۱ + ۵ فاصله زیادی با توافق هسته‌ای دارد گفته ایرانی‌ها باید امتیازات بیشتری بدهند.

از طرف دیگر، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در ر پاسخ به سوال «نیک رابرتسون» خبرنگار شبکه «سی‌. ان. ان» که از او سوال کرد که آیا این دور مذاکرات در لوزان سوئیس پیشرفت داشته است، گفت: بله. پیشرفت داشته است.

یکی از مقامات وزارت خزانهداری آمریکا نیز گفته است در صورتیکه توافق با ایران در خصوص موضوع هستهای صورت گیرد، تحریمها میبایست به صورت مرحلهای و همگام با تعهد ایران به شرایط توافق کاهش یابد.