فرانسه خواستار محدودیت ۱۵ ساله علیه ایران

به گزارش افکارنیوز، یک خبرگزاری انگلیسی روز پنجشنبه مدعی شده ایران به دنبال آن است تا محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور قبل از انقضای توافق احتمالی کاهش یابد.

رویترز از قول منابعی که آنها را «مقامات ایرانی و غربی» معرفی کرده مدعی شده ایران کشورهای ۱ + ۵ را تحت فشار گذاشته تا کاهش برخی از محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را زودتر از آنچه غربی‌ها تمایل دارند، آغاز کند.

مقامات مورد استناد رویترز مدعی شده‌اند این موضوع یکی از موارد اختلاف بین مذاکره‌کنندگان ایران و ۶ کشور است که در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل دست‌یابی به چارچوب توافق، در لوزان سوئیس مشغول انجام رایزنی‌های فشرده هستند.

بر اساس این گزارش، تا کنون رسیدن به توافق بر سر چارچوب، در دسترس به نظر نمی‌رسد.

مقامات غربی مدعی شده‌اند یکی از موارد اصلی اختلاف، اصرار ایران بر حق برخورداری از تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته غنی‌سازی است.

رویترز از قول یک مقام ایرانی که اشاره‌ای به نامش نکرده هم گزارش داده است: «مشکل، بر سر تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران می‌خواهد برای تحقیق و توسعه نگاه دارد که یکی از خط قرمزهای ما است.»

اختلاف دیگر به مدت زمان دوام توافق هسته‌ای احتمالی مربوط می‌شوذ. به گفته یک مقام اروپایی «فرانسوی‌ها خواستار محدودیت‌های دست‌کم ۱۵ ساله علیه برنامه هسته‌ای ایران و پس از آن دوره‌ای ده ساله از نظارت‌های فشرده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند»

مقام‌های ایرانی و غربی گفته‌اند این موضوع تا کنون برای ایرانی‌ها غیرقابل قبول بوده که خواستار رفع برخی از محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های غنی‌سازی خود قبل از انقضای توافق هستند.

یک مقام غربی به رویترز گفت: «ایران می‌خواهد محدودیت‌ها در گام‌های مرحله‌بندی‌شده طی مدت توافق برداشته شوند به گونه‌ای که در هر مرحله اقدام بیشتری نسبت به مرحله قبل انجام شود.» وی مدعی شد ایران خواستار آن است که رفع این محدودیت‌ها طی تعداد سالهای «تک رقمی»(کمتر از ۱۰ سال) آغاز شود.

یک مقام غربی دیگر این اظهارات را تأیید کرده و افزوده تعداد سالهایی که پس از آن کاهش محدودیت‌ها آغاز می‌شود، ۹ نیست.

یک مقام ایرانی گفته کاهش محدودیت‌ها نباید بیشتر از ۷ سال بعد از شروع توافق آغاز شود.

یک مقام غربی دیگر گفت ایران این رقم را به ۸ سال افزایش داده که باز هم «ناکافی» است.

مشکل دیگر در این مذاکرات، میزان اورانیومی است که ایران اجازه غنی‌سازی آن در سطح پایین در هر سال را دارد. ایران ابتدا خواستار غنی‌سازی ۲.۵ تن در سال بود اما تمایل دارد آن را به ۵۰۰ کیلوگرم کاهش دهد.

اما یک مقام غربی گفته هر رقمی بالای ۲۵۰ کیلوگرم مشکل‌ساز است.

موضوع دیگری که محل اختلاف است درخواست ایران برای رفع تمامی تحریم‌های شورای امنیت، مهم‌ترین تحریم‌‌های مالی و انرژی اروپا و آمریکا است.

این خبرگزاری انگلیسی از قول مقامات غربی مدعی شده برخی از تحریم‌های سازمان ملل می‌توانند فوری برداشته شوند اما تحریم‌های مرتبط با منع گسترش سلاح‌های اتمی پابرجا خواهند ماند.

آخرین موضوع اختلافی وسعت بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی از برنامه هستهای ایران است. کشورهای غربی میگویند بازرسهای این نهاد باید از اختیارات وسیع برای بازرسی از برنامه هستهای ایران برخوردار باشد.