حل برنامه هسته‌ای ایران دغدغه اصلی اوباما است

به گزارشافکارنیوز،" ماری هارف " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با الحدثگفت که حل برنامه هسته‌ای ایران دغدغه اصلی رئیس جمهور این کشور است.

وی در ادامه این مصاحبه گفت که ما با نظام ایران و نه ملت ایران اختلاف داریم و مذاکرات هسته‌ای درباره پاسخگویی به خواسته جامعه بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: همچنان موضوعاتی در خصوص رسیدن به توافق با ایران باقی مانده است.

وی گفت: با شرکای خود برای رسیدن به موضع واحد در خصوص برنامه هسته‌ای ایران رایزنی می‌کنیم.

ماری هارف گفت که جان کری و محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه آمریکا و ایران مذاکره کنندگان اصلی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که موضوع غنی سازی اورانیوم از مهمترین موضوعات باقی مانده برای رسیدن به توافق نهایی است و رسیدن به توافق سیاسی با ایران گامی مثبت به شمار می‌آید.

هارف اضافه کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش مهمی در بررسی اجرای توافقنامه با ایران ایفا خواهد کرد و تلاش داریم مانع از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شویم.

هارف در ادامه مصاحبه به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره لزوم مذاکره با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اشاره کرد و گفت: کری نگفته که باید با اسد مذاکره شود.

وی افزود: منظور کری این بوده که راه حل در سوریه سیاسی است و منظور وی مذاکره با نظام سوریه و نه اسد است.

رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ از روی یکشنبه در شهر لوزان سوئیس آغاز شده است. دو طرف با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در برخی حوزه‌ها حاصل شده از باقی ماندن اختلافات در پاره‌ای مسائل دیگر خبر داده‌اند.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی پیش‌نویس یک توافقنامه هسته‌ای شد که بر اساس آن تعداد سانتریفیوژهای ایران تا یک دهه یا بیشتر حدود ۶ هزار دستگاه باقی خواهد ماند.

دیپلمات‌های دو طرف این گزارش را تکذیب کردند. برخی رسانه‌های دیگر نیز گزارش داده‌اند مسئله رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از موضوعات اصلی اختلافات دو طرف در رایزنی‌های هسته‌ای است.

از سوی دیگر " سرگی ریابکوف " معاون وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که راه‌حل‌های کلیدی درباره مذاکرات ایران احتمالا تا شنبه حاصل شود اما مذاکرات ظاهرا تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

همچنین یک منبع سیاسی از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در گفتگو با نشریه الحیات اعلام کرده است که تهران و واشنگتن در خصوص اغلب مسائل هسته‌ای به تفاهم‌هایی دست یافته‌اند و دو طرف به سوی اعلام چهارچوب تفاهم‌های صورت گرفته در پایان ماه جاری، پیش می‌روند.

کشورهای غربی با طرح این ادعا که ایران در حال پیگیری اهداف نظامی در برنامه هستهای خود است این کشور را هدف تحریمهایی در بخشهای انرژی و اقتصادی قرار دادهاند.