برخی تحریم‌ها تا ۱۰ سال باقی می ماند

به گزارش افکارنیوز،، پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی با بیان این ادعا که اصرار ایران بر رفع فوری تحریم‌های سازمان ملل مانع اصلی رسیدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌ای تا موعد ۳۱ مارس(۱۱ فروردین) است می‌گویند برخی تحریم‌ها علیه ایران تا ده سال پابرجا خواهند ماند.

این مقامات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند کشورهای غربی در حال مذاکره به ایران پیشنهاد رفع تحریم‌های سازمان ملل، ظرف چهار تا شش سال را مطرح کرده‌اند. به گفته آنها برخی تحریم‌ها هم ممکن است یک دهه پابرجا باقی بمانند.

به نوشته بلومبرگ، دو منبع حاضر در رایزنی‌های هسته‌ای می‌گویند انتظار می‌رود «وانگ یی»، وزیر خارجه چین با طرح‌های تازه وارد محل برگزاری این رایزنی‌ها در سوئیس شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کرده‌اند.

بلومبرگ می‌نویسد دیدگاه آمریکایی و اروپایی‌ها در مذاکرات این است که تحریم‌های نفتی علیه ایران ابتدا معلق شوند و سپس در طول مدت اجرای توافقنامه هسته‌ای احتمالی به طور دائمی «حذف» شوند.

وزیران خارجه فرانسه و آلمان روز شنبه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به «محمدجواد ظریف» و «جان کری»، همتایان ایرانی و آمریکایی خود در شهر لوزان پیوستند. وزیر خارجه چین نیز روز یکشنبه به این گفت‌وگوها پیوست.

خبرگزاری رویترز روز شنبه از قول مقام های حاضر در مذاکرات گزارش داد دو طرف به نهایی کردن سند مختصری که اساس چارچوب این توافق خواهد بود، نزدیک شده‌اند. مقامات ایران این گزارش را رد کرده‌اند و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس از احتمال تمدید مذاکرات تا دو هفته آینده خبر داده است.

گفته می‌شود لغو تحریم‌ها و برنامه تحقیقات و توسعه(R&D) کماکان اصلی‌ترین موضوعات محل اختلاف دو طرف هستند.

«حسن روحانی»، رییس جمهور ایران روز پنجشنبه با روسای‌جمهوری روسیه، فرانسه و چین و نخست‌وزیر انگلیس تلفنی صحبت کرد. وی خواستار لغو کامل تحریم‌های ایران شد و گفت که این «اساسی‌ترین» عنصر مذاکرات کشورهای ۱ + ۵ بوده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه گفت رسیدن به توافق نهایی «به این بستگی دارد که آنها(۱ + ۵) بین فشار و به کار گرفتن اراده سیاسی، کدام را انتخاب کنند.»

سه شنبه این هفته، (۱۱ فروردین، ۳۱ مارس) به عنوان آخرین مهلت طرفهای مذاکره برای رسیدن به تفاهم سیاسی که زیربنای توافق جامع خواهد بود، تعیین شده است.